M/S NILI.

Byggd 1965 av Fairfield Shipbuilding & Engineering Ltd., Glasgow, Storbritannien.

Varvsnummer 825.

Dimensioner. 137,12 x 18,93 x 5,18 m.

Brt/ Dwt. 7851/ 983.

Maskineri. Två 6-cyl, Sulzer-Bros dieslar.

Effekt. 11,000 hk.

Knop 20,0.

Passagerare. 544.

Hyttplatser. ?.

Bilar. 120.

IMO. 6420214.

1964 08 11. Sjösatt och döpt av Mrs. Miriam Eskhol, maka till Israels premiärminister. Ursprungligen tänkt att gå tillsammans med systerfartyget BILU mellan Civitavecchia och Haifa. Kontraktspriset var GBP 3,0 milj. och byggandet medförde en förlust på GBP 1 milj. för varvet.

Levererades i maj 1965 till Nili-Somerfin Car Ferries Ltd., Haifa, Israel. Nili är den hebreiska förkortningen för bibeltexten ”Och den Härlige i Israel ljuger inte” i Första Samuelsboken. Den förkortningen användes av en grupp militanta spioner och bosättare i det heliga landet under första världskriget. Det är för att hedra dem man gav fartyget namnet NILI. 

1965 05. Hade man planer att sätta in fartyget mellan Southampton - Algeciras. Men en blockad mot israeliska fartyg hindrade att trafiken kunde påbörjas och 4 500 bokningar måste återtas. Under vinterhalvåret planerade man att ha fartyget i trafik på USA, Bahamaöarna och Mexico.

1965 05 16. Direkt efter leveransen utchartrad till Finnlines Oy, Helsingfors, Finland.

1965 05 16 - 1965 09. Insatt mellan Helsingfors - Travemünde med artistnamnet "HELSINKI EXPRESS". Färjan blev en nödlösning då rederiets nybygge FINNHANSA hade drabbats av en förödande eldsvåda under byggnation. Fartyget var inte passande för linjen, då hon bara kunde ta två långtradare, så all frakt bokades på HANSA EXPRESS.

1965 09 16. Avgick från Helsingfors via Köpenhamn, Lissabon, Madeira, Gibraltar, Palma de Mallorca till Genua. Gjorde ytterligare två förlustbringande kryssningar på Medelhavet.

1965 11. Återlämnad till ägarna och dockad i Marseille.

1965 12. Utchartrad till Pan American Cruise Lines. Insatt i kryssningstrafik mellan Miami - Nassau.

1966 09 19. Utchartrad till Arison Shipping Co, Miami, USA.

1966 11. Arresterad på grund av finansiella problem.

1967 01 30. Övertagen Kavim Hevrat Oniyat B.M, Haifa, Israel. Omdöpt till JAMAICA QUEEN.

1967. Utchartrad till Continental Cruise Lines. Insatt på Karibien kryssningar

1969. Såld till Weston Shipping Co. Ltd., Haifa, Israel. Omdöpt till NILI.

1969. Insatt mellan Israel - Grekland - Italien - Frankrike.

1975. Såld till Maritime Company Of Lesvos, Mytilene, Grekland. Omdöpt till ARION.

1981 12 20. När fartyget låg i Haifa med 250 passagerare ombord så exploderade en bomb ombord. Fartyget bogserades ut och sattes på grund utanför hamnen. Vart total förlust.

1983 01 13. Drogs fartyget loss och bogserades till Pireus.

1984 06 21. Ankom Villanueva Y Geltru, Barcelona, Spanien för upphuggning.

M/S NILI som "HELSINKI EXPRESS".

M/S JAMAICA QUEEN.

M/S NILI.

M/S ARION. 

Tillbaka till Finnlines.

Tillbaka till NEL Lines.

© 2022 faktaomfartyg.

Tack Olav K för uppdatering på texten.