M/S NILS DACKE.
Byggd 1988 av Schichau Seebeckswerft AG, Bremerhaven, Tyskland.
Varvsnummer 1063.
Dimensioner. 177,20 x 26,50 x 5,70 m.
GT/ NT/ DWT. 24745/ 11937/ 8800.
Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 30825/ 12920/ 5500.
Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 24728/ 12920/ 6177.
Maskineri. Två MAN B&W 8L40/45, Två MAN B&W 6L40/45 dieslar.
Effekt. 14810 kW.
Knop 20,0.
Passagerare. 300.
Efter ombyggnad. 1044.
Efter ombyggnad. 328.
Hyttplatser. 280.
Efter ombyggnad. 1020.
Efter ombyggnad. 328.
Bilar. 500.
Efter ombyggnad. 535.
Lastmeter. 1480.
Efter ombyggnad. 2200.
IMO. 8618358.
Systerfartyg. ROBIN HOOD.
1988 01 04. Kölsträckt. 1988 04 09. Sjösatt. 1988 08 16. Planerad leverans, men fick fel på maskineriet. 1988 10 25. Provtur. Levererades 28 oktober 1988 till Swecarrier Rederi Ab, Stockholm. Hemmahamn Trelleborg. 1988 10 31. Insatt i TT-Line trafik mellan Trelleborg - Travemünde. 1992 01 01. Såld till Rederi AB Gotland, Visby. 1993 01 01. Såld till Ferry Enterprise Ltd, Nassau, Bahamas. (TT-Line, Hamburg, Tyskland). 1993 05 17. Ankom Masa Yard, Åbo, Finland för ombyggnad till bil och passagerarfärja 1993 08 27. Omdöpt till PETER PAN. 1993 09 01. Insatt mellan Trelleborg - Travemünde. 2001 10 27. Omdöpt till PETER PAN IV. 2001 11 03. Sista dagen i trafik. 2002 11 10. Ankom SSW Fähr- und Spezialschiffbau GmbH, Bremerhaven, Tyskland för ombyggnad. 2002 01 07. Omdöpt till HUCKLEBERRY FINN. 2002 01 09. Ankom Travemünde. 2002 01 18. Överförd till Svenska Skeppsregistret, Hemmahamn Trelleborg. 2002 01 19. Insatt mellan Trelleborg - Rostock. 2002 05. Registrerad ägare, TT-Line Nr 1063 Eigentums Gmbh, Tyskland. Registrerad i det Svenska skeppsregistret, hemmahamn Trelleborg. 2004 02 11. På resa mellan Trelleborg - Rostock tog sig en man in i besättningsutrymmet ombord HUCKLEBERRY FINN och tömde 5 brandsläckare och slogs vilt med en brandyxa tills han övermannades av en i besättningen och hölls fast med hjälp av fler i besättningen tills polisen i Rostock tog över vid ankomst. 2005 10 28. Efter avgång från Trelleborg, så krockade fartyget med piren i Trelleborg och skadade bogen, fick en 10 meter lång reva. Gick tillbaka till Trelleborg och lossade lasten. 2005 10 29. Avgick Trelleborg mot Öresundsvarvet, Landskrona för reparation. 2005 11 09. Åter i trafik. 2005 11 19. En resa mellan Travemünde - Helsingborg - Travemünde. 2005 11 20 - 2005 11 22. Insatt mellan Trelleborg - Travemünde. 2005 11 22. Insatt mellan Trelleborg - Rostock. 2008 12 04. På resa mellan Rostock och Trelleborg, så vart fartyget strömlöst en kort stund på grund av något fel i det elektriska ombord. 2017 12 24. Ankom Klaipeda, Litauen för varvsbesök. 2018 01 07. Åter i trafik. 2019 12 15. Ankom Gdansk för varvsbesök. 2020 01. Åter i trafik. 2022 01 16. Började läcka olja när fartyget låg i Trelleborg. 2022 01 20. Avgick Trelleborg mot Bremerhaven för reparation. 2022 01 22. Ankom Bredo Werft, Bremerhaven. 2022 01 25. Avgick Bremerhaven mot Trelleborg. 2022 01 25. Åter i trafik. 2023 08 16. Bröt en brand ut i maskinrummet på resa mellan Travemünde - Trelleborg. Elden kunde släckas och fartyget tog sig tillbaka till Travemünde. 2023 08 17. Åter i trafik. 2023 09 25 - 2023 09 30. Ur trafik på grund av ett tekniskt fel. 2023 10 01. Åter i trafik. 2024 04 24. Vid ankomst till Karlshamn så vart det problem med en hydralkolv vilket gjorde att förliga rampen föll i vattnet. Fartyget kunde repareras och avgick försenat från karlshamn. |
M/S NILS DACKE.
M/S PETER PAN.
M/S PETER PAN IV.
M/S HUCKLEBERRY FINN.
M/S HUCKLEBERRY FINN.
Tillbaka till Rederi Ab Gotland.
© 2024 faktaomfartyg.