M/S NORMAND ENGINEER.

Byggd 1976 av Scheppswerf Waterhuizen NV J.J. Pattje, Waterhuizen, Holland.

Varvsnummer 314.

Dimensioner. 58,98 x 12,60 x 6,02.

Brt. 499.

Efter ombyggnad. Brt. 1176.

Maskineri. Två Nohab Polar SF116 VS-F dieslar.

Effekt. 6120 hk.

Knop. 13,0.

IMO. 7396733.

1975 11 07. Sjösatt.

Levererades 20 januari 1976 till Skips A/S Solhav Co, Skudeneshavn, Norge.

1980 03 27. Var på plats vid Ekofisk efter det att plattformen ALEXANDER L KIELLAND hade kapsejsat och lyckades rädda några besättningsmän.

1985. Upplagd.

1987 10. Såld till Rederi Ab Gotland, Visby. Omdöpt till GUTE SALVOR. Utchartrad till Gute Bogser & Marin service.

1988 09. Hjälpte till och bärga delar av ett Viggen plan som hade störtat i Gotska sjön.

1990 04. Såld till Wilhelmsen Offshore Services A/S, Oslo, Norge. Registrerad för Pan Salvor Co, Monrovia, Liberia. Omdöpt till PAN  SALVOR.

1991 03. Såld till Suffolk Marine Ltd, Lowestoft, England. Omdöpt till BRITTANIA CRUSADER. Ombyggd till Standby fartyg.

1997 01. Såld till Viking Supply Ships Rederi AS, Montrose, Storbritannien. 

2002 09 24. Registrerad för Bue VikingLtd, Aberdeen, Storbritannien. Omdöpt till VIKING CRUSADER.

2007 05 16. Såld till Vroon Offshore Service Ltd, Montrose, Storbritannien. Satt under Panama flagg. Omdöpt till VOS CRUSADER.

2010 12. Såld till Koole BV, Panama. Omdöpt till AMY 18.

2011 02. Överförd till Cook Island flagg, hemmahamn Avarua. Omdöpt till AMY.

2011 08. Såld till Koole Maritiem BV, Avarua, Cook Island.

2013 06. Såld till Barnum Trading Ltd, Avarua, Cook Island. Omdöpt till EMY

2013. Upplagd i Zaandam.

2019 03 20. Bogserad till Scheepssloperij Nederland (SSN), Bolnes för upphuggning. 

Bild saknas.

Tillbaka till Rederi Ab Gotland.

© 2023 faktaomfartyg.