M/S NORTHERN MERCHANT.

Byggd 2000 av Astilleros Espanoles S.A. (AESA), Spanien.

Varvsnummer. 289.

Dimensioner. 179,93 x 25,00 x 6,50 m.

GT/ NT/ DWT. 22152/ 6645/ 7477.

Maskineri. Fyra Wärtsilä 9L38 dieslar.

Effekt. 23760 kW.

Knop. 22,5.

Passagerare. 214.

Hyttplatser. 214.

Lastmeter. 2130.

IMO. 9181091.

Systerfartyg. MIDNIGHT MERCHANT. BRAVE MERCHANT. DAWN MERCHANT. MURILLO.

1999 05 15. Sjösatt.

Levererades 26 februari 2000 till Cenargo International Ltd, Nassau, Bahamas. Management Merchant Ferries, Dover, England.

2000 03 14. Avgick Sevilla mot Dover.

2000 03 18. Ankom Dover.

2000 03 20. Utchartrad till Norfolkline, Scheveningen. Överförd till Det Brittiska skeppsregistret med Dover som hemmahamn. Insatt för mellan Dover - Dunkerque.

2000 03 22. Kolliderade med kajen i Dover, Mindre skador.

2000 03 - 2000 04. Utchartrad till DFDS Tor Line. Insatt mellan Harwich - Esbjerg.

2000 04 10. Insatt mellan Dover - Dunkerque.

2002 01 06. Kolliderade med DIAMANT i dimma utanför England, Inga person skador vart det, men mindre skador på fartygen.

2002 04. Ombyggd vid ARNO, Dunkerque.

2002 10 04 - 2002 10 18. Ombyggd vid Lloyd Werft, Bremerhaven.

2006 04. Utchartrad till Acciona Trasmediterranea, Spanien.

2006 04. Ombyggd i Dunkerque, Frankrike.

2006 04 25. Avgick Dunkerque mot Barcelona.

2006 05 01. Insatt mellan Barcelona/ Valencia - Palma De Mallorca/ Ibiza/ Mahon.

2006 07 03. Registrerad för Acciona Trasmediterranea, Santa Cruz de Tenerife, Spanien. Omdöpt till ZURBARAN

2006 08 04. Fick fartyget maskinproblem straxt innan Palma och det dröjde ca 4 timmar innan man fick igång maskineriet för att ta sig in till Palma.

2006 08 05. Fick återigen problem med maskineriet innan avgång från Valencia.

2017 02 08. På resa mellan Palma - Valencia träffades fartyget av en stor våg och fick fyra rutor utslagna. 

2019 04. Omdöpt till CIUDAD DE MAHON.

2021 07 21. Såld till Trasmed GLE Sl, Valencia, Spanien.

2021 11 24. Såld till Irish Continetal Group, Irland för leverans i januari 2022.

2022 01 31. Ankom Barcelona på sin sista tur. Övertagen av Irish Continental Group Plc, Dublin, Irland. Management Irish Ferries Ltd. Omdöpt till ISLE OF INISHEER. Satt under Cypriotisk flagg, hemmahamn Limassol.

2022 02 08. Avgick Barcelona mot Fayard, Odense.

2022 02 13. Ankom Fayard, Odense.

2022 04 08. Avgick Fayard, Odense mot Calais.

2022 04 10. Provanlöp i Calais och Dover.

2022 04 26. Insatt mellan Calais - Dover.

2024 09 10. Ur trafik i Dover.

2024 09 11. Avgick Dover mot Rosslare.

2024 09 14 - 2024 10 01. Insatt mellan Rosslare - Pembroke.

2024 10 04 - 2024 10 22. Ankom Fayard, Odense för varvsöversyn.

2024 10 22 - 2024 10 25. Avgick Fayard mot Dublin.

2024 10 26. Avgick Dublin mot Holyhead, därefter mot Barrow.

2024 10 27. Ankom Barrow för uppläggning.

M/S NORTHERN MERCHANT.

M/S NORTHERN MERCHANT.

M/S ZURBARAN.

M/S ISLE OF INISHEER.

M/S ISLE OF INISHEER.

Tillbaka till Norfolkline.

Tillbaka till Tor RoRo.

Tillbaka till Acciona Trasmediterranea.

Tillbaka till Irish Ferries.

© 2024 faktaomfartyg.