S/S NYA SVARTSJÖLANDET.
Byggd 1900 av Motala Verkstad, Motala.
Varvsnummer. 414.
Dimensioner. 32,36 x 5,94 x 2,08 m.
Efter ommätning. 32,47 x 5,91 x 2,08 m.
Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 166/ 69.
Maskineri. En Motala ångmaskin.
Effekt. 250 hk.
Knop. 11,5.
Efter maskinbyte. En Alpha 406 FLO diesel.
Effekt. 360 hk.
Knop. ?.
Efter maskinbyte. En B&W Alpha AS-24VO diesel.
Effekt. 313 kW.
Knop. ?.
Passagerare. 312.
RN. 4050.
IMO. 5377135.
1900 03 23. Sjösatt
Levererades 19 maj 1900 till Ångbåts Ab Nya Svartsjölandet, Svartsjö. 1900 05 21. Insatt mellan Stockholm - Ådö - Säbyholm - Slut - Ådö - Säbyholm. 1901 04 26. Går på grund vid en sandbank utanför Malmhuvud. Fick hjälp av EKOLSUND för att komma loss, men misslyckades. Kom loss för egen maskin efter ett tag. 1908 08 04. Går på grund vid Stockby brygga, Stenhamra. Fartyget går läck och efter lämnat av passagerarna körs det fartyget upp på grunt vatten. Drogs loss senare under kvällen och bogseras till Ekensbergs varv för reparation. 1908 08 07. Åter i trafik. 1921 06 27. Rederiet byter namn till Ångfartygs Ab Nya Svartsjölandet, Svartsjö. 1937 12 02. Såld till Waxholms Nya Ångfartygs Ab, Vaxholm. 1937 12 06. Övertagen av dom nya ägarna. Omdöpt till VÄSTAN. 1938. Insatt mellan Stockholm - Östhammar. 1946. Ombyggd vid Hammarbyverken. Röksalongen på övre plan görs om till matsal och främre delen av gångborden på övre plan glasas in. 1952. På hösten bogseras fartyget av NORRSKÄR till Västerviks varv för ombyggnad. 1953 03 30. Provtur efter det att man installerat en dieselmotor, samt byggt om kommandobryggan. 1953 04 12. Avgick Västervik mot Stockholm. 1953 05. Åter i trafik. 1953 07 25. Kolliderar med Vasholmens brygga, då maskin helt plötsligt slutade fungera. 1964 10 01. Såld till Waxholms Ångfartygs Ab, Vaxholm. 1966. Under sommaren, insatt mellan Nynäshamn - Nåtarö - Rånö. 1966. På hösten avgick VÄSTAN mot Frederikshavn för byte av maskineri. 1967. Åter i trafik. 1968 08 22. Går på grund vid Södra Ingmarsö och drogs loss av en bogserbåt. 1969. På våren byggs styrhytten om så att det blir färre fönster på styrhytten. 1969 12 28. Går på grund utanför Spränga, Utö och fastnar i dyn. Drogs loss på kvällen av M/S TYNNINGÖ. 1973. Får fartyget en kran monterad på fördäck. 1980 04 08. Tog över passagerare från S/S Blidösund som hade fått maskinhaveri vid Mjölkö brygga. 1990 09. Ankom Frederikshavn, Danmark för ombyggnad. 1991 04 14. Åter i Stockholm efter ombyggnad. 1994. Management Stockholms sjötrafik Ab. 1995 07 13. Rammade fartyget Granholmens brygga. 1995 07 15. Rammade fartyget Hasseluddens brygga. 1997 07 09. Blir bogserad av SILVERÖ till Vaxholm efter maskinhaveri. 2000 05 14. Fyller fartyget 100 år och avgår 09:30 tillsammans med ångfartyget MARIEFRED från Stockholm till Bro Tegelbruk via Tappström och Långtarmen. Avgick från Bro Tegelbruk 45 minuter efter ankomsten och återkom till Strömkajen vid 19:40. 2004. Tog man bort kranen på fördäck. 2006 07 19. Fick fartyget problem med maskineriet och tog sig långsamt tillbaka till Stockholm. 2007 04 16. Management Blidösundsbolaget Ab. 2011 08 16. Avgick mot Simrishamn för ombyggnad. 2011 08 18. Ankom Simrishamn varv. 2012 06 30. Avgick Simrishamn mot Stockholm. 2012 07 01. Ankom Stockholm. 2016 04 18. Management TRSM Group 1 Stockholm. 2017 04 20. Management Rederi Ab Falludden, Stockholm. 2019 10 01. Management Blidösundsbolaget Ab, Stockholm. |
S/S VÄSTAN.
M/S VÄSTAN.
M/S VÄSTAN.
Tillbaka till Waxholmsbolaget.
Tillbaka till Blidösundsbolaget.
© 2021 faktaomfartyg.