M/S OLYMPIA.
Byggd 1986 av Oy Wärtsilä Ab, Åbo, Finland.
Varvsnummer. 1290.
Dimensioner. 176,82 x 28,41 x 6,71 m.
GT/ NT/ DWT. 37583/ 23730/ 3420.
Maskineri. Fyra Pielstick-Wärtsilä 12PC2-6V-400 dieslar.
Effekt. 22988 kW.
Knop. 22,0.
Passagerare. 2500.
Hyttplatser. 2572.
Efter ombyggnad. 2447.
Bilar. 580.
Lastmeter. 1115.
KM RN. 13421.
IMO. 8414582.
Systerfartyg. MARIELLA.
1984 09 10. Beställd. 1985 04 01. Kölsträckt. 1985 08 31. Sjösatt. Levererad 26 april 1986 till Partrederi M/S Olympia (Rederi Ab Slite), Slite. Avgick från varvet till Mariehamn och senare mot Slite. 1986 04 27. Visas fartyget upp i Slite. 1986 04 29. Insatt i Viking Lines trafik mellan Stockholm - Helsingfors. 1989 02 28. En person faller överbord, man får hjälp av FINLANDIA i sökandet. 1992. Planerad försäljning till Rederi Ab Sea-Link, Malmö för att sättas in Euroway trafik, men tyvärr så vart det ingen affär. 1993 04. Utchartrad till P&O European Ferries, Portsmouth, England. 1993 04 05. Sista dagen i trafik för Viking Line. 1993 04 07. Avgår från Stockholm mot Southampton. 1993 04 07. Går rederi Ab Slite i konkurs. Konkursförvaltaren ansvarar för fartyget vidare drift. 1993 04 15. Ankom Southampton. 1993 04 22. Omdöpt till PRIDE OF BILBAO. 1993 04 28. Insatt mellan Portsmouth - Bilbao och Portsmouth - Cherbourg. 1993 10. Såld till Irish Continental Group, Dublin, Irland. Registrerad för Zatarga Ltd, Nassau, Bahamas. Utchartrad till P&O European Ferries. 1993 11 30. Övertagen av dom nya ägarna. 1994. Överförd till det Brittiska skeppsregistret, hemmahamn Portsmouth. 1996 12 29 - 1996 12 31. Resa mellan Portsmouth - Ijmuiden. 1999. Insatt för P&O Portsmouth mellan Portsmouth - Bilbao, samt mellan Portsmouth - Cherbourg. 2002 10 15. Insatt för P&O Ferries mellan Portsmouth - Bilbao, samt mellan Portsmouth - Cherbourg. 2003 01. Får fartyget en uppfräschning av inredningen. 2003 02 - 2003 03. Insatt mellan Portsmouth - Le Havre. 2004 01 30 - 2004 02 13. Insatt mellan Portsmouth - Cherbourg. 2004 12 28. Avgick Portsmouth mot Dublin. 2004 12 29. Avgick Dublin mot Cherbourg. 2004 12 31. Åter i ordinarie trafik. 2005 01 20. Under varvsvistelse i Falmouth så bröt en mindre brand ut ombord, som kunde släckas snabbt. 2008 11. Överförd till Bahamas flagg, hemmahamn Nassau. 2010 09 28. Sista dagen i trafik mellan Bilbao - Portsmouth. 2010 09 30. Avgick Portsmouth mot Falmouth för uppläggning. 2010 10. Omdöpt till BILBAO. 2010 10 22. Officiellt avslutad charter för P&O. Registrerad för Irish Ferries Ltd, Limassol, Cypern. 2010 12 03. Utchartrad / Såld till St Peter Line, Limassol, Cypern (bareboat-charter, och St Peter Line delbetalar fartyget under några år, för att 2016 äga fartyget). 2010 12 22. Management DFDS Seaways, Litauen. 2010 12 29. Avgick Falmouth mot Klaipeda, Litauen för renovering 2011 03. Omdöpt till SPL PRINCESS ANASTASIA. Satt under Malta flagg, hemmahamn Valletta. 2011 03 27. Avgick Klaipeda mot St Petersburg. 2011 03 31. Insatt mellan St Petersburg - Stockholm - Tallinn - St Petersburg. (Via Tallinn visa avgångar). 2011 04 28 - 2011 05 09. Chartertur. 2011 08 03. Insatt mellan Stockholm - St Petersburg - Helsingfors - Mariehamn - Stockholm - Tallinn - St Petersburg - Stockholm. 2012 05 18. Utsattes fartyget för ett bombhot när det låg i Stockholm och fartyget evakuerades. Man fann ingen bomb ombord. 2014 01. Avgick St Petersburg via Tallinn mot Pireus. 2014 01 20. Ankom Pireus, där man satte reklam på fartygets babordssida. 2014 02 05 - 2014 02 24. Använd som hotellfartyg under OS i Sochi, Ryssland. 2014 03 17. Ankom Stockholm för lastning. 2014 03 18. Avgick Stockholm mot St Petersburg. 2014 03 23. Åter i trafik mellan St Petersburg - Helsingfors - Stockholm - Tallinn - St Petersburg. 2017 01. Ankom Kopli, Tallinn för ombyggnad. 2017 01 12. Såld till Spl Princess Anastasia care of Moby SpA, Neapel, Italien. 2017 03 31. Avgick Kopli mot St Petersburg. 2017 04 02. Insatt för Moby Spl/ St Peter Line mellan St Petersburg - Helsingfors - Tallinn - Stockholm - Helsingfors - St Petersburg. 2018 01 10. Avgick St Petersburg mot Remontowa, Gdansk för varvsöversyn. 2018 03 21. Avgick Gdansk mot St Petersburg. 2018 03 25. Åter i trafik. 2018 05 04. På väg ut från ST Petersburg så kom fartyget ur kurs i den trånga kanalen och kraschade in i kajen och kolliderade lätt med en kran. Kunde fortsätta sin färd. 2019 11 06. Efter avgång från Stockholm mot Helsingfors så fick fartyget tekniskt problem och gick på grund i höjd med Högberga, Lidingö. Drogs loss efter ett tag och undersöktes på plats. Därefter åter till Frihamnen i Stockholm. 2019 11 07. Avgick Stockholm mot Helsingfors. 2019 11 15. Togs ur trafik i St Petersburg på grund av ett tekniskt fel. 2019 11 16. Avgick St Petersburg mot Gdynia för varvsbesök. 2019 11 25. Provtur och tänkt avgång mot Stockholm, men på grund av problem med tätningar runt propelleraxel så återvände man mot varvet. 2019 12 12. Avgick Gdynia mot Gdansk. 2020 04 27. Avgick Gdansk mot Murmansk. 2020 05 03. Ankom Belokamenka, Ryssland för att bli hotellfartyg. 2022 05 31. Avgick Belokamenka, Ryssland mot Gibraltar. 2022 06 11. Fick fartyget någon typ av problem när det befann sig i medelhavet i höjd med Skikda, Algeriet. Bogserbåten MARIA ONORATO tog fartyget på släp mot Messina. 2022 06 16. Ankom Messina. 2022 11 24. Omdöpt till MOBY ORLI. 2023 07 27. Avgick Messina mot Livorno. 2023 10 06. Insatt i Moby Lines trafik. 2023 10 12. Ankom Livorno. 2024 03. Insatt i Moby Lines trafik mellan Livorno - Bastia. 2024 04. Utchartrad till MSC. 2024 04 04. Ankom Barcelona för att vara logementsfartyg åt 69 Bolivianska medborgare som inte hade visum till Schengen området. Dom hade ankommit med MSC ARMONIA och risken var att myndigheterna hade kvarhållit kryssningsfartyget i Barcelona. 2024 04. Åter i trafik. |
M/S OLYMPIA.
M/S OLYMPIA.
Ifall försäljning till Euroway hade blivit av.
M/S PRIDE OF BILBAO.
M/S PRIDE OF BILBAO.
M/S BILBAO.
M/S SPL PRINCESS ANASTASIA.
M/S SPL PRINCESS ANASTASIA.
M/S MOBY ORLI.
Tillbaka till Rederi Ab Slite.
© 2024 faktaomfartyg.