S/S OPHELIA.
Byggd 1922 av Nüscke & Co, A.G, Stettin, Tyskland.
Varvsnummer. 260.
Dimensioner. 80,55 x 12,86 x 5,36 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 1751/ 999/ 3275.
Maskineri. En trippelångmaskin.
Effekt. ?.
Knop. 9,5.
RN. 7895.
IMO. 5524117.
Levererades i april 1922 till Reederei A.G. von 1896,
Hamburg, Tyskland.
1928. Såld till Hanseatische D.G. Hamburg, Tyskland. 1930. Såld till Flensburger Dampfer Compagni, Flensburg, Tyskland. Omdöpt till MILDBURG. 1931 11 28. Gick på grund utanför Östbygrund, Ölands sydostkust. 1931 12 03. Drogs fartyget flott och togs under bogsering mot Kalmar men eftersom det vart dåligt väder, så satte man fartyget på grund ca 3 sjömil Ölands södra udde. 1931 12 20. Drogs fartyget flott igen och bogserades in till Stensö för besiktning där fartyget förklarades totalförlust. 1932. Såld på auktion till Ab Götaverken, Göteborg, dit fartyget bogserades för reparation. 1932 10. Såld till Rederi Ab Monark, Stockholm. Omdöpt till MONTROSE. 1933 04 27. Provtur efter reparationen och sedan satt åter i fart. 1938 06. Såld till Skeppsredare Ingolf N. Schander, Elleholm. Omdöpt till RITA. 1945 09. Hemmahamn Göteborg. 1958 07. Såld till rederi Ab Monark, Stockholm. Omdöpt till MONTROSE. 1961 09. Överförd till Monark Line Ab, Stockholm. 1963 12. Såld till Lambari Navigation Co, Panama för övertagande under våren 1964. 1964 04 21. Avgick Helsingborg mot Malmö. 1964 04. Övertagen av det nya rederiet. Omdöpt till GEORGIOS ROUSSOS. 1966 06 03. Sprang fartyget läck och sjönk vid Cape Tenaron söder om Peléponessos. Besättningen räddades. |
Bild saknas
Tillbaka till Rederi Ab Monark.
© 2022 faktaomfartyg.