M/S ØSTERSØEN.

Byggd 1954 av Svendborg Værft, Svendborg, Danmark. (Skrovet),

Färdigställd vid Burmeister & Wain, Köpenhamn, Danmark.

Varvsnummer 727.

Dimensioner. 41,10 x 10,49 x 3,5 m.

Efter förlängning. 48,10 x 10,49 x 3,6 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1047/ 696/ 230.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 1389/ 628/ 230.

Maskineri. En B&W 35-VF-62 diesel.

Effekt. 1491 kW.

Knop 13,0.

Passagerare. 500.

Efter ombyggnad. 700

Bilar 24.

Efter ombyggnad. 50.

IMO. 5266441.

1953 10 16. Sjösatt.

1953 12 01. Bogserad till Köpenhamn för färdigställande.

Levererades i maj 1954 till A/S D/S på Bornholm af 1866, Rönne, Danmark.

1954 05. Insatt mellan Simrishamn - Alinge.

1958 10 01 - 1958 12 12. Utchartrad till Køge-Malmø Linietrafik, Køge, Danmark. Insatt mellan Køge - Malmö.

1960. Förlängd med 7 meter vid Burmeister & Wain, Köpenhamn, Danmark.

1960 05 24. Återlevererad efter förlängning.

1962 09. Utchartrad till Skagen-Göteborgs Linjen A/S, Danmark i slutet av månaden men det äventyret höll på bara i fyra dagar.

1962 12 20. Utchartrad till Skagenlinjen Rederi Ab, Göteborg. (Sten A Olsson). Insatt mellan Göteborg - Skagen.

1963 02 10. På grund av allt för mycket is i Skagens hamn, avslutas trafiken och chartern.

1963 03 15. Avgick Göteborg mot Bornholm, för att åter sättas i trafik mellan Allinge - Simrishamn.

1968 06. Under sommaren, Vissa rundturer runt Bornholm.

1973 02. Såld till Roselco Shipping Co Ltd, Nicosia, Cypern. Omdöpt till ROANA.

1973 02 05. Avgick Rønne mot Medelhavet.

1973. Insatt för R-Line trafik mellan Otranto - Korfu - Igoumenitsa.

1978. Såld till Redalis Shipping Co., Limassol, Cypern. Insatt mellan Otranto - Korfu - Igoumenitsa.

1993. Såld till Phetouris Shipping Co, Limassol, Cypern. Insatt mellan Otranto - Viore.

1993. Under vintern utchartrad till okänt rederi för trafik som pilgrimsfartyg på Röda Havet.

1994. Upplagd i Igoumenitsa.

1995 12. Upphuggen av Fincosta S.p.A., Brindisi, Italien.

Ritning på M/S ØSTERSØEN.

M/S ØSTERSØEN.

M/S ROANA.

Tillbaka till Bornholmstrafikken.

Tillbaka till Stena Line.

© 2021 faktaomfartyg.