M/S PRINCE PHILIPPE.

Byggd 1948 av John Cockerill S.A. Hoboken Belgien.

Varvsnummer. 727.

Dimensioner. 113,54 x 14,96 x 3,77 m.

Brt. 3701.

Maskineri. Två 12-cyl, Cockerill-Sulzer dieslar.

Effekt. 17700 hk.

Knop. 22,0.

Passagerare. 1638.

Hyttplatser. 390.

Bilar. 190.

IMO. 5284728.

1947 10 11. Sjösatt.

Levererades i juli 1948 till Goverment Of Belgium (Regie Voor Maritiem Transport), Oostende, Belgien.

1948 07. Insatt mellan Oostende - Dover.

1966 05 30. Fartyget fick brand i maskinrummet när hon låg still över natten i Oostende. Det vart stora skador på fartyget, men reparerades och sattes i trafik.

1972 10. Upplagd och satt till försäljning. 

1973 02. Såld till Strömma Rex Belgium N.V, Antwerpen, Belgien. (Rederi Ab Svenska Kusten, Stockholm).

1973 03 01. Övertagen. Omdöpt till STRÖMMA REX. Fartyget skulle inte bli godkänt i det Svenska skeppsregistret, därav registrerad i Belgien. Avgick mot Oskarshamn för ombyggnad och anpassning för sin nya trafik.

1973 04 04. Vid bunkring i Skagen, så bröt det ut en brand i maskinrummet som kunde släckas.

1973 04. Bogserad till Oskarshamns varv, Oskarshamn för reparation.

1973 05 25. När sjöfartsverket besiktade fartyget i Norrköping så var det flera punkter som inte blev godkända. 

1973 05 - 1973 06. Kompletterande arbeten Finnboda Varv, Nacka för att få fartyget godkänt.

1973 06 20. Insatt mellan Norrköping - Mariehamn.

1973 09 04. Fick fartyget brand i maskin på ingående till Mariehamn. Två besättningsmän skadades men passagerarna klarade sig när fartyget drogs in till Mariehamn. Branden berodde på att ett vevstakslager skurit i en av maskinerna med följd att motorn överhettades med explosion som följd.

1973 09 05. Upplagd i Mariehamn. Försäkringsbolaget ansåg att det inte var lönt att reparera fartyget.

1973 10 30. Såld till Persöner Ab Ystad för upphuggning. Men under bogseringen till Ystad slet hon sig från bogseraren som lyckades "fånga" in henne. Senare i Ystad så slet hon sig igen i hamnen och hon kedjades fast, Men STRÖMMA REX gav inte upp så lätt för hon slet sig igen i hamnen så skrotfirman var tvungna att börja hugga upp henne direkt. Det sägs att varvsarbetarna tog en omväg runt vrakdelar från STRÖMMA REX eftersom hon verkade vara ett otursfartyg.

M/S PRINCE PHILIPPE.

 M/S STRÖMMA REX.

Tillbaka till R.M.T.

Tillbaka till Strömma Line.

© 2017 faktaomfartyg.