GTS PRINCESSE CLEMENTINE.

Byggd 1981 av Boeing Jetfoil Industries, Seattle, USA.

Varvsnummer. 20.

Dimensioner. 27,40 x 9,20 x 4,30 m.

Brt/ Dwt. 329/ 50.

Maskineri. Två Allison gasturbiner.

Effekt. 5590 kW.

Knop. 43,0.

Passagerare. 316.

IMO. 7932068.

Systerfartyg. PRINSES STEPHANIE.

Levererades i april 1981 till Regie voor Maritiem Transport, Oostende, Belgien.

1981 04. Lastades ombord ett fraktfartyg för transport från USA till Zeebrügge.

1981 05 07. Avgick Zeebrugge mot Oostende.

1981 05 31. Insatt mellan Oostende - Dover.

1981 08 14. Kolliderade med Johnson's M/S BUENOS AIRES under resa på väg mot Dover. Fick skador och bogserades in till Oostende för reparation.

1981 09 11. Åter i trafik.

1994 04 12. Insatt mellan Oostende - Ramsgate.

1998 02 28. Sista dagen i trafik, därefter upplagd i Oostende.

1998 07 10. Såld till Adler Blizzard GmbH & Co. KG, Hamburg, Tyskland. Omdöpt till ADLER BLIZZARD.

1999 05. Omdöpt till ALDERNEY BLIZZARD för en planerad charter som uteblev.

1999 05. Omdöpt till ADLER BLIZZARD.

1999 06 12. Lastades på THOR SIMBA för transport till Florida.

1999 07. Omdöpt till SEAJET KARA.

1999 07. Upplagd med defekt maskineri.

2001 10. Såld till Tokei Kisen, Tokyo, Japan. Lastades på ett fartyg för transport till Japan.

2002 04 01. Insatt mellan Tokyo - Oshima - Toshima - Shikinejima - Kozushima.

2002 10 17. Omdöpt till SEVEN ISLAND NIJI.

GTS PRINCESSE CLEMENTINE.

GTS ALDERNEY BLIZZARD.

GTS ADLER BLIZZARD.

GTS SEAJET KARA.

GTS SEVEN ISLAND NIJI.

Tillbaka till R.M.T.

Tillbaka till Sealink.

Tillbaka till Townsend Thoresen.

© 2017 faktaomfartyg.