M/S PRINSESSAN BIRGITTA.

Byggd 1974 av Oy Wärtsilä Ab, Åbo, Finland

Varvsnummer 1214.

Dimensioner. 152,41 x 20,01 x 5,62 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 8753/ 4401/ 1600.

Efter omklassning. GT/ NT/ DWT. 13286/ 5766/ 1600.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 13336/ 5806/ 1600.

Maskineri. Två Pielstick 18PC2-5V dieslar.

Effekt. 15890 kW.

Knop. 23,0.

Passagerare. 1203.

Efter ombyggnad. 1230.

Hyttplatser. 733.

Efter ombyggnad. 889.

Bilar. 320.

Efter ombyggnad. 300.

Långtradare. 36.

KM RN. 11395.

IMO. 7347548.

1972 07 10. Beställd.

1973 02 20. Kölsträckt.

1973 09 28. Så skulle fartyget sjösättas, men på grund av strejk sköts sjösättningen upp några dagar.

1973 10 01. Sjösatt.

Levererades 10 maj 1974 till ett Partrederi bestående av Rederi Ab Ragne, Västervik (43,5%) / Rederi Ab Göteborg - Frederikshavn Linjen (43,5%) , Göteborg, Barkman & Co,(12%), Rederi Ab Ostenia (1%). Rederi Ab Ragne, Västervik huvudredare. Samma dag döpt.  Vid beställningen så använde man M/S FINLANDIA (1968) som mall och på så sätt fick man ett fartyg snabbt levererad till den nya trafiken.

1974 05 11. Visades upp i Stockholm.

1974 05. Visades fartyget upp i Travemünde, Oslo och Göteborg.

1974 05 16. Insatt i Sessan Linjens trafik mellan Göteborg - Travemünde, under sommaren visa turer mellan Travemünde - Rönne, samt under vintern vissa turer mellan Travemünde - Köpenhamn

1977. Diskussion om försäljning till Libyan Ministry of  Transport, Libyen. 

1977 05 25. Såld till Rederi Ab Göteborg-Frederikshavn Linjen, Göteborg. (Sessan Linjen). Även viss trafik mellan Göteborg - Frederikshavn.

1980 01 01. Bildas driftbolaget Sessan Tor Line, Göteborg med dom två rederierna Tor Line och Rederi Ab Göteborg-Frederikshavn Linjen Ab, Göteborg som delägare.

1981 02. Spricker driftsbolaget Sessan Tor Line eftersom Rederi Ab Göteborg-Frederikshavn Linjen Ab, Göteborg säljer aktiemajoriteten till Stena Ab, Göteborg.

1981 08 25. Sista dagen i trafik mellan Göteborg - Travemünde.

1981 09 14. Insatt i Stena Lines trafik mellan Göteborg - Kiel.

1982 05 10. Omdöpt till STENA SCANDINAVICA.

1982 12 01. Såld till Sessanlinjen Ab, Göteborg. (Stena Ab).

1984 12. Ombyggd med fler hyttplatser.

1985 08. Såld till GFL Holding Ab, Göteborg. (Stena Ab).

1986. Överförd till Rederi Ab Göteborgs-Frederikshavns Linjen, Göteborg. (Stena Ab).

1986 08. Såld till Stena Ab, Göteborg.

1987 04 05. Sista dagen i trafik mellan Kiel - Göteborg.

1987 04. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.

1987 06. Utchartrad till Compangnie Tunisienne de Navigation S.A. (Cotunav) Tunisien. Insatt mellan Tunis - Genua.

1987 10 28. Omdöpt till SCANDINAVICA.

1987 12. Upplagd.

1988 06 07 - 1988 09 16. Utchartrad till Sealink British Ferries, U.K. Insatt mellan Dover - Calais, samt som nattfärja mellan Dover - Zeebrugge.

1988 10. Upplagd i Dunkerque.

1988 11 08. Såld till Stena Shipping Line, Nassau, Bahamas.

1988. Kortare insatts mellan Moss - Fredrikshavn - Göteborg.

1989 05. Överförd till Scandinavica Ltd, Nassau, Bahamas. Omdöpt till TAREK L.

1989 05 15 - 1989 11. Utchartrad till Compangnie Tunisienne de Navigation S.A. (Cotunav) Tunisien. Insatt mellan Tunis - Genua/ Marseille.

1989 11 15. Såld till Norway Line Invest K/S, Sandefjord, Norge. Omdöpt till SCANDINAVICA

1989 11. Ankom Kristiansands Mek. Verksteder, Kristiansand för ombyggnad.

1990 03. Omdöpt till VENUS. Hemmahamn Bergen.

1990 03 29. Insatt mellan Bergen - Stavanger - Newcastle (två resor per vecka), Bergen - Stavanger - Amsterdam (en gång i veckan).

1991. På hösten läggs trafiken mellan Bergen - Stavanger - Amsterdam ner.

1993 01 01. Registrerad för Color Line A/S, Oslo, Norge. Hemmahamn Bergen.

1994 08 11. Såld till DFDS A/S, Köpenhamn, Danmark.

1994 09 01. Sista dagen i trafik mellan Newcastle - Bergen.

1994 09 01. Övertagen av DFDS A/S i Bergen, Omdöpt till KING OF SCANDINAVIA.

1995 04 02. Insatt mellan Esbjerg - Harwich.

1995 04 10. Insatt mellan Esbjerg - Newcastle - Hamburg.

1996 03 29. Insatt mellan Ijmuiden - Newcastle - Hamburg.

1997 07 10 - 1997 09 10. Utchartrad till Compangnie Tunisienne de Navigation S.A. (Cotunav) Tunisien. Insatt mellan Tunis - Genua/ Marseille.

1997 09 24 - 1997 09 28. Utchartrad till Ministry Of Defence, U.K.

1997 11 01. Insatt mellan Ijmuiden - Newcastle.

1998 05 10 - 1998 09 09. Utchartrad till Compangnie Tunisienne de Navigation S.A. (Cotunav) Tunisien. Insatt mellan Tunis - Genua/ Marseille.

1998 09 11. Avgick Marseille mot Esbjerg.

1998 10 19 - 1998 11 06. Insatt mellan Esbjerg - Harwich.

1998 11 10 - 1998 11 28. Utchartrad för militärtransporter. Resa mellan Esbjerg - Marchwood - Eemshaven - Ijmuiden - Amsterdam - Marchwood - Esbjerg.

1999. Så anmälde Nordic Holland Line att man skulle chartra fartyget för trafik mellan Norge och Holland, men det vart inget av dom planerna.

1999 01 08 - 1999 02 26. Insatt mellan Ijmuiden - Newcastle.

1999 04 22. Insatt mellan Ijmuiden - Newcastle.

2001 06 23. Sista dagen i trafik mellan Ijmuiden - Newcastle.

2001 06 24. Avgick Ijmuiden mot Tunis.

2001 07 01 - 2001 09 27. Utchartrad till Cotunav. Insatt mellan Tunis - Genua/ Marseille.

2011 09 27. Avgick Tunis mot Köpenhamn.

2001 10 05 - 2001 11 29. Utchartrad till Bornholmstrafikken, Rønne, Danmark. Insatt mellan Köpenhamn - Rønne.

2001 11 29. Upplagd i Köpenhamn.

2002 02 22. Utchartrad till Nato, Avgick Köpenhamn mot Kalundborg för att gå i trafik mellan Kalundborg - Szczecin med militärer, sedan upplagd i Szczecin ett tag som logementsfartyg.

2002 03. Såld till Turkish Marmara Lines, Istanbul, Turkiet (registrerad för Reca Marmara Nakliyat Deenizcilik, Istanbul, Turkiet).

2002 03 23. Ankom Kalundborg på sista resan med militärer.

2002 03 27. Ankom Köpenhamn.

2002 04. Övertagen av dom nya ägarna. Omdöpt till CESME.

2002 05 02. Avgick Köpenhamn mot Cesme.

2002 05 11. Insatt mellan Cesme - Brindisi - Ancona.

2010 05. Såld till C-bed II BV, Hoofddorp, Holland.

2010 05 18. Sista ankomst till Cesme från Ancona.

2010 05 24. Omdöpt till WIND AMBITION. Satt under Engelsk flagg, hemmahamn London.

2010 05 27. Avgick Cesme mot Gibraltar.

2010 06. Ankom Frederica för ombyggnad.

2015 10. Upplagd i Esbjerg.

2016. Åter i service.

2017 12 15. Upplagd i Odense, Danmark.

2018 04 12. Såld till Ambition Maritime SA, Aten, Grekland.

2018 04 18. Avgick Odense mot Salamina via Göteborg. Omdöpt till PRINCE. Satt under Cypern flagg, hemmahamn Limassol.

2018 04 30. Ankom Grekland.

2018. Insatt mellan Patras - Igoumenitsa - Brindisi.

2019 09. Utchartrad till Strandfaraskip Landsins, Torshavn, Färöarna. För att ersätta SMYRIL som ska på varvsöversyn.

2021 07. Såld till Partagas Maritime Ltd, Aten, Grekland. Satt under Komorflagg, hemmahamn Moroni. Omdöpt till PRINCESS

2021 07 16. Avgick Katakolo mot Colombo, Sri Lanka för vidare färd mot Chittagong roads, Bangladesh för upphuggning.

2021 08 16. Ankom Chittagong roads, Bangladesh. 

2022 06. Omdöpt till WISH.

2022 06 17. Ankom Alang, Indien för upphuggning. 

M/S PRINSESSAN BIRGITTA.

GA-ritning.

M/S STENA SCANDINAVICA.

Hyttplan.

M/S SCANDINAVICA.

M/S TARAK L.

M/S VENUS.

M/S KING OF SCANDINAVIA.

M/S KING OF SCANDINAVIA.

M/S ÇESME.

   

M/S WIND AMBITION.

M/S PRINCE.

Tillbaka till Sessan Linjen.

Tillbaka till Rederi Ab Ragne.

Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till Sealink.

Tillbaka till Cotunav.

Tillbaka till Norway Line.

Tillbaka till Color Line.

Tillbaka till DFDS.

Tillbaka till Bornholmstrafikken. 

Tillbaka till Turkish Marmara Lines.

Tillbaka till C-bed.

© 2022 faktaomfartyg.