M/S PRINSESSAN BIRGITTA.

Byggd 1982 av Götaverken Arendal Ab, Göteborg.

Varvsnummer 909.

Dimensioner. 149,03 x 26,01 x 6,10 m.

Brt/ Dwt. 14368/ 3315.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 17043/ 7859/ 3315.

Maskineri. Fyra Nohab-Wärtsilä Vasa 12V32A dieslar.

Effekt. 15360 kW.

Knop 19,5.

Passagerare. 2100.

Efter ombyggnad. 2060.

Hyttplatser. 400.

Efter ombyggnad. 1156.

Bilar. 700.

Efter ombyggnad. 450.

Långtradare. 70.

Efter ombyggnad. 50.

IMO. 7901772.

Systerfartyg. KRONPRINSESSAN VICTORIA.

Beställt av Rederi Ab Göteborg - Frederikshavns Linjen, Göteborg för leverans 1981, men eftersom rederiet hade blivit uppköpt av Stena Line under tiden så avtogs arbetet på fartyget.

1981 05 22. Sjösatt.

1981 12. Fartyget var i princip färdigt för leverans. Upplagd vid Arendals varvet med namnet GV 909.

1982. Senare flyttad och upplagd inne i Göteborg.

1982 05 03. Såld till Stena Sessan Line Ab, Göteborg. Det var först tänkt att fartyget skulle få namnet DROTTNING SILVIA, men hovet tackade nej.

1982 06 03. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.

1982 06 07. Döpt av Prinsessan Birgitta.

1983 02 28. Tagen ur trafik för ombyggnad till nattfärja vid Cityvarvet, Göteborg.

1983 02 28. Utchartrad till Sealink UK på tre år.

1983 06. Såld till Hill Samuel Trading Ltd, London, England. Omdöpt till ST NICHOLAS. Stena Sessan Line var tvungen att få tillstånd av Sveriges regering för att få sälja fartyget, eftersom det var beställt med statlig beställarstöd.

1983 06 09. Avgår mot Hoek Van Holland.

1983 06 10. Insatt mellan Hoek van Holland - Harwich.

1984 01 27. Chartern övertagen av Sealink British Ferries.

1986. Såld till Ibos Finance Ltd, Squarhorn Ltd, Ellstre Platforms Ltd and A. Moir & Co Ltd, London, England (Stena Ferry Ab Manager).

1987. Såld till McAlpine Aviation, Ellstre Platforms Ltd and others, London, England. (Stena Ferry Ab Manager).

1987 Såld till M.C.C. Leasing (no 6) Ltd and N.W.S.6. Ltd, London, England (Stena Ferry Ab Manager).

1988. Såld till Paxro Ltd, Nassau, Bahamas. (Sealink UK Ltd) Sealink British Ferries Managers. Fortfarande insatt för Sealink British Ferries

1989 12. Såld för 57,7 miljoner USD till Rederi Ab Gotland, Visby. Satt under Bahama flagg, hemmahamn Nassau.

1990. Utchartrad till Stena Ab, Göteborg

1991 01. Ombyggd vid Lloyd-Werft, Bremerhaven, Tyskland. Omdöpt till STENA NORMANDY.

1991 06 19. Sista dagen i trafik mellan Harwich - Hoek van Holland.

1991 06 28. Insatt mellan Southampton - Cherbourg.

1996 11 29. Sista dagen i trafik mellan Southampton - Cherbourg. Fartyget går sedan på varvsuppehåll i Falmouth.

1996 12 04. Upplagd i Dunkerque.

1997 01. Utchartrad till Hansatee Oy, Tallinn, Estland. Omdöpt till NORMANDY.

1997 04 23. Insatt i Tallink trafik mellan Tallinn - Helsingfors. Samtidigt överförd till det Estniska skeppsregistret, hemmahamn Tallinn.

1997 12 30. Avslutades chartern till Tallink.

1997 12 30. Överförd till Bahama flagg, hemmahamn Nassau.

1998 01. Utchartrad till Irish Ferries, Dublin, Irland.

1998 01 08. Besöker fartyget Visby för en dag innan hon gick vidare på nästa charteruppdrag.

1998 02 19. Insatt mellan Rosslare - Pembroke Dock.

1998 04 01. Insatt mellan Cork - Rosslare och Roscoff - Cherbourg.

1999. Överförd till Bermuda flagg, hemmahamn Hamilton.

1999 11 10. Såld till Irish Continental Ferries, Dublin, Irland.

2000 01 15. Avgick mot Polen för uppfräschning, samt ombyggd med sidosponsoner.

2000 03 15. Insatt mellan Roscoff - Rosslare och Roscoff - Cherbourg.

2003 01 23 - 2003 03 02. Insatt mellan Rosslare - Pembroke Dock.

2004 02 24. Togs fartyget ur trafik, på grund av en konflikt mellan Irish Ferries och dom anställda ombord.

2004 02 28. Åter i trafik.

2005 11 27. Togs fartyget ur trafik i Cherbourg, på grund av en konflikt mellan Irish Ferries och dom anställda ombord.

2005 12 14. Åter i trafik.

2006 01. Satt under Cypern flagg, hemmahamn Limassol.

2006 02 13 - 2006 02 27. Varvsbesök vid Harland & Wolff, Belfast.

2007 11 04. Ankom Rosslare på sin sista tur. 

2007 11 05. Avgick Rosslare mot Fredericia. 

2008 01 28. Såld till Equinox Offshore Accommodation Ltd, Singapore.

2008 03 12. Avgick Fredericia mot Cherbourg.

2008 03. Utchartrad till Acciona Trasmediterranea/ Ferrimaroc. Marocko.

2008 04. Satt under Cypriotisk flagg, hemmahamn Limassol.

2008 04 07. Ankom Almeria från Cherbourg. 

2008 04 - 2008 08 18. Insatt mellan Almeria - Nador. 

2008 10 19. Ankom Singapore.

2011 08. Registrerad för EOAL Cyprus ARV2 Ltd, Limassol, Cypern.

2012 09 11. Såld till Vijay Shipbreaking Co, Alang, Indien.

2012 10 31. Bogserad från Singapore mot Alang, Indien.

2012 11 26. Ankom Alang, Indien.

2012 11 29. Kördes fartyget upp på stranden.

Ritning på M/S PRINSESSAN BIRGITTA.

M/S GV 909.

M/S PRINSESSAN BIRGITTA.

M/S ST NICHOLAS.

M/S STENA NORMANDY.

M/S NORMANDY.

M/S NORMANDY.

Ombord 1. Ombord 2.

Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till Sealink.

Tillbaka till Gotlandsbolaget.

Tillbaka till Tallink.

Tillbaka till Irish Ferries.

Tillbaka till Ferrimaroc.

© 2023 faktaomfartyg.