M/S PRINSESSAN MARGARETHA.

Byggd 1955 av Helsingør Skibs og Maskinbyggeri A/S, Helsingør, Danmark.

Varvsnummer 322.

Dimensioner. 84,40 x 14,53 x 4,50 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2176/ 818/ 450.

Maskineri. Två 5-cyl Nohab-Polar dieslar

Effekt. 2940 kW.

Knop. 17,0.

Passagerare. 809.

Bilar. 115.

Långtradare 8-9 stycken.

RN. 9553.

IMO. 5359054.

1954 12 03. Sjösatt.

Levererades 1 april 1955 till Rederi Ab Göteborg-Frederikshavn Linjen, Göteborg.

1955 04 15. Visades fartyget upp i Århus.

1955 04 25. Visades upp i Stockholm.

1955 05. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.

1961 09. Såld för 7,1 miljoner kronor till Ångfartygs Ab Gotland, Visby för leverans 1962.

1962 10. Övertagen av Rederi Ab Gotland, Visby. Omdöpt till THJELVAR.

1962 12 09. Ankom Visby för första gången och sattes i trafiken enligt följande.

Sommar trafik.

Trafik övrig tid.

1963: Nynäshamn-Visby-Västervik.

1964: Nynäshamn - Visby - Västervik/Oskarshamn.

November 1962-1964: Nynäshamn - Visby - Västervik.

1964 08 10. På resa Visby-Nynäshamn, utbröt klockan 22:30 brand i skorstenen, 30 distansminuter från Nynäshamn på grund av maskinhaveri i en av huvudmotorerna. Branden kunde dock släckas, men ett tjockt rökbälte lade sig över färjan som med reducerad fart fortsatte till Nynäshamn dit hon ankom fem timmar försenad. Befälhavare var vid tillfället Bertil Ahlqvist.

1964 09 14. Såld till Oy Vaasa - Umeå Ab, Vasa, Finland för 7,2 miljoner SEK.

1964 12 03. Övertagen efter reparation i Oskarshamn. Omdöpt till WASA EXPRESS.

1964 12 09 - 1964 12 12. Gjorde några reklamturer mellan Vasa - Holmsund.

1965 05 10 - 1965 12 15. Insatt mellan Vasa - Umeå.

1966 05 20 - 1967 01 07. Insatt mellan Vasa - Umeå.

1967 05 09 - 1967 12 27. Insatt mellan Vasa - Umeå.

1968 05 11 - 1968 10 30. Insatt mellan Vasa - Sundsvall.

1969 05 14 - 1970 01 09. Insatt mellan Vasa - Sundsvall.

1970 05 15 - 1970 09 29. Insatt mellan Vasa - Örnsköldsvik.

1971 05 06 - 1971 05 17. Insatt mellan Vasa - Sundsvall.

1971 05 18 - 1971 08 31. Insatt mellan Vasa - Örnsköldsvik.

1972 05 18 - 1972 09 30. Insatt mellan Vasa - Örnsköldsvik.

1973 05 - 1973 09. Insatt mellan Vasa - Örnsköldsvik.

1974 05 - 1974 08. Utchartrad till Jakob Lines, Jakobstad, Finland. Insatt mellan Jakobstad - Skellefteå med artistnamnet "NORD EXPRESS".

1975 09. Såld till Alexandria Shipping & Nav, Alexandria, Egypten.

1975 09 11. Lämnade Nystad, Finland för kurs mot sydligare nejder. Omdöpt till AL ANOUD.

1984 03 07. Kantrade i Aqaba.

1990 07. Strandade i Suez.

1992. Bogserad till Suez hamn och upplagd.

1995. Såld till I. Zhody, Egypten

1995 01. Såld på auktion till Fouad Tartour via Ibrahim Zohdy, Egypten.

1995 01. Så startar upphuggningen i Attaka-Suez, Egypten.

Ritning.

M/S PRINSESSAN MARGARETHA.

M/S THJELVAR.

M/S WASA EXPRESS.

M/S AL ANOUD.

Tillbaka till Sessan Linjen.

Tillbaka till Gotlandsbolaget.

Tillbaka till Vasa Båtarna.

Tillbaka till Jakob Lines.

© 2022 faktaomfartyg.