M/S REGULA.

Byggd 1971 av Jos L Meyer, Papenburg Ems, Tyskland.

Varvsnummer 563.

Dimensioner. 71,00 x 16,30 x 4,00 m.

Efter ombyggnad. 71,00 x 16,30 x 4,20 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2318/ 1189/ 880.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 3774/ 1312/ 880.

Maskineri. Fyra Klöckner-Humboldt-Deutz SBA 8M 528a dieslar.

Effekt. 2825 kW.

Hjälpmaskineri. Fem Volvo Penta TMD 100A, 140 kW st.

Propellrar. Två KaMeWa propellrar av typen 2200/66 S4.

Bogpropeller. KaMeWa 500HP/1650/3 S1.

Knop. 14,5.

Passagerare. 900.

Hyttplatser. 0.

Bilar. 75.

Efter ombyggnad. 105.

Signal. SDKU.

IMO. 7051058.

Systerfartyg. BETULA. URSULA.

1971 02 01. Sjösatt.

Levererades 7 april 1971 till Linjebuss International, Helsingborg.  (Rederi Ab Svea, Stockholm).

1971 04 19. Insatt mellan Helsingborg - Helsingör.

1980. Överförd till Scandinavian Ferry Lines, Helsingborg.

1985 03. Återlevererad efter ombyggnad vid Helsingörs varv.

1991 10. Överförd till SweFerry Ab, Helsingborg.

1996 05 27. Sista dagen i trafik. Därefter upplagd i Helsingborg.

1997 01 04. Såld till RAS Saarter Liinid (A/S Saaremaa Laevakompanii), Roomassaare, Estland.

1997 05. Ombyggd med ny akterramp.

1997 05. Insatt mellan Virtsu - Kuivastu.

2006 12 18. Kolliderade med kajen i Virtsu i hårt väder, togs ur trafik för reparation.

2015. Insatt mellan Rohuküla - Heltermaa.

2016 09. Såld till TS Laevad OÜ, Tallinn, Estland.

2016 10 01. Insatt i Praamid trafik mellan Rohuküla - Heltermaa. 

2023 06 08. Krockade med kajen i Virtsu och togs ur trafik för reparation.

M/S REGULA.

   

M/S REGULA.

Ombord 1. Ombord 2.

Tillbaka till Linjebuss.

Tillbaka till SFL.

Tillbaka till SweFerry.

Tillbaka till Scandlines.

Tillbaka till Saaremaa

Tillbaka till Laevad Oy.

© 2024 faktaomfartyg.