M/S ROSALA.
Byggd 1975 av Rauma-Repola Oy, Nyslott, Finland.
Varvsnummer. 388.
Dimensioner. 23,30 x 6,60 x 2,60 m.
Efter ombyggnad. 32,88 x 6,66 x 2,45 m.
Brt/ Nrt. 139/ 50.
Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 201/73.
Maskineri. En Wärtsilä 624 TS diesel.
Effekt. 633 kW.
Knop. ?.
Efter maskinbyte. En Mitsubishi S6R2 IMO Tier III diesel.
Effekt. 690 kW.
Knop. 9,0.
Passagerare. 82.
Efter ombyggnad. 150.
Bilar. 3.
Efter ombyggnad. 8.
IMO. 7943354.
Levererades 17
april 1975 till Merenkulkuhallitus/
Sjöfartsstyrelsen, Helsingfors, Finland. (Hemmahamn Åbo).
1975 04 29. Insatt mellan Hitis - Kasnäs. 1981 04. Omdöpt till SÄÄMINKI II, hemmahamn Savonliina. Insatt mellan Savonliina - Kiviapaja. 1984. Förlängd. 1984 04 24. Omdöpt till JURMO II, hemmahamn Åbo. Insatt mellan Iniö - Gustavs. 1994. Överförd till Merenkulkolaitos - Sjöfartsverket, Helsingfors. Hemmahamn Åbo 1995. Insatt mellan Kannvik - Själö - Kvarnholm - Åselholm - Kolko - Parattula - Norrby - Roslax - Sordo - Lempnäs - Nåtö - Torsholm - Kannvik. 2004 03 18. Registrerad för Suomen Valtio - Varustamoliikelaitos - Finstaship Skärgårdsrederiet, Åbo, Finland. 2010 04 14. Såld till Arctia Saaristovarustamo Oy, Esbo, Finland.. 2013. Utchartrad till Estland. Insatt mellan Rohuküla - Main. 2014 01 20. Såld till Trafikverket Färjerederiet, Vaxholm. Omdöpt till CAPELLA. Ankommer Fridhems varv för ombyggnad. 2015 04 10. Avgick Fridhems varv mot Holmön. 2015 04 14. Ankom Holmön. 2015 05 18. Insatt mellan Norrfjärden - Holmön. 2019 11 09. På resa mot Holmön så fick fartyget maskinhaveri i hårt väder och man evakuerade 4 passagerare. 2021 01 24. Avgick Holmsund mot Simrishamn för maskinbyte. 2021 07 10. Avgick Simrishamn mot Holmön. 2021 07 15. Ankom Holmön. 2021 07. Insatt mellan Norrfjärden - Holmön. 2024 11 11. Gick fartyget på grund utanför Holmön. 2024 11 12. Drogs loss från grundet av bogserbåten KRONÖ. Bogserad till Holmsund. 2024 11. Ankom Gustavsvik för reparation. |
M/S CAPELLA.
Tillbaka till Finska Skärgårdsrederiet.
© 2024 faktaomfartyg.