T/S RYNDAM.

Byggd 1951 av Wilton Feyenoord, Schiedam, Holland.

Varvsnummer. 732.

Dimensioner. 153,40 x 19,50 x 8,84 m.

GT/ NT. 9114/ 4590.

Maskineri. Två General Electric ångturbiner.

Effekt. 6341 kW.

Knop. 16,5.

Passagerare. 893.

Hyttplatser. 893.

IMO. 5302776.

Systerfartyg. MAASDAM.

1949. Kölsträckt som last/passagerarfartyget DINTELDYK.

1950 12 19. Sjösatt.

Levererades 15 juli 1951 till Holland-Amerika Lijn, Rotterdam, Holland.

1952 07 16. Första resan mellan Rotterdam - New York via Le Havre, Southampton.

1964 11 07 - 1965 01 30. Kryssning mellan Southampton - Suez - Fremantle - Melbourne - Sydney - Wellington - Stilla Havet- Panama - Southampton.

1966 09 14. Såld till Europa-Kanada Linie, Bremen, Tyskland. Insatt mellan Bremerhaven - New York.

1967 08 28. Överförd till Scheepvaart Maatschappij Trans-Oceaan, Rotterdam, Holland. Omdöpt till WATERMAN. Insatt för Mij. Transoceaan trafik.

1968 10 10. Övertagen av Holland-Amerika Lijn, Rotterdam, Holland. Omdöpt till RYNDAM. Insatt i Nordatlant trafik, samt kryssningstrafik.

1971. Rapporteras fartyget såld till Sovereign Cruises, Valletta, Malta. Men det köpet blev aldrig av.

1971 06 01. Upplagd i Shiedam, Holland.

1972 08 18. Såld till World Wide Cruise, Panama, (Epirotiki Lines, Pireus, Grekland). Omdöpt till ATLAS. Ombyggd i Grekland till kryssningsfartyg.

1973. Överförd till Grekisk flagg.

1973 05 05. Första kryssningen efter ombyggnad mellan Pireus - Istanbul - Izmir - Delos - Mykonos - Rhodos - Santorini - Pireus. Senare även kryssningar mellan Pireus - Rhodos - Haifa - Alexandria - Patmos - Kusadasi - Pireus.

1974. Insatt på kryssningar i Karibien under vinterhalvåret.

1974. Under sommaren kryssningar mellan Bremerhaven - Nordkap.

1976 12 - 1977 04. Utgångshamn Port Everglades till Karibien.

1979 06 - 1977 10. Utchartrad till Tyska TUI.

1978 12 10. Insatt i kryssningar för Saga Holidays mellan Southampton - Kanarieöarna.

1986 04 24 - 1986 11 06. Upplagd Eleusis.

1988. Såld till Pride Cruise Lines, Nassau, Bahamas. Omdöpt till PRIDE OF MISSISSIPPI.

1988 12 24. Avgick Pireus mot USA.

1991. Omdöpt till PRIDE OF GALVESTON.

1993. Ombyggd till stationärt casino fartyg. Omdöpt till COPA CASINO. Upplagd i Gulfport, Mississippi.

2002. På hösten stängs casinot på fartyget och flyttas till Atlantic Marine Shipyard, Mobile, Alabama, USA.

2003 02 13. Såld till Indiska upphuggare.

2003 03 03. Bogserades från Mobile av FAIRPLAY XIV mot Indien.

2003 03 14. Så började fartyget ta in vatten under bogseringen. 

2003 03 16. Sjönk COPA CASINO under bogseringen mot skrotvarvet i Indien. Fartyget ligger nu på ca 2500 meters djup utanför Dominikanska Republiken kust.

T/S RYNDAM.

T/S WATERMAN.

T/S ATLAS.

Tillbaka till Holland America Lijn.

Tillbaka till Epirotiki Line.

© 2016 faktaomfartyg.