M/S SAGA.
Byggd 1966 av Lindholmens Varv Ab, Göteborg.
Varvsnummer 1093.
Dimensioner. 141,20 x 20,96 x 5,22 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 7889/ 3322/ 2700.
Maskineri. Fyra Pielstick-Lindholmens 6PC2-2L400 dieslar.
Effekt. 7415 kW.
Knop. 18,0.
Passagerare. 408.
Senare omklassad till 1500.
Hyttplatser. 408.
Bilar. 100.
Efter ombyggnad. 300.
Långtradare 8 + 106 containers.
RN. 10683.
IMO. 6524905.
1965
10 18. Sjösatt i strålande väder och 200 inbjudna såg när fartyget döptes
till SAGA av Prinsessan Christina. 1966 04 16. Provtur. 1966
05 02. Återigen provtur. Levererad
2 maj 1966 till Rederi Ab Svenska Lloyd Göteborg. Kontraktspris SEK 32 milj.
Det som var en liten miss var att man byggde fartyget med för lågt bildäck,
framförallt i fören. Rederiet trodde mer på en framtid med stor frakt av containers.
1966
05 06. Jungfruresa Göteborg - Hull. 1966
05 12. Insatt i ordinarie trafik mellan Göteborg - Hull. 1966
10 06. Insatt mellan Göteborg - Tilbury (London). Ersatte BRITANNIA och SUECIA. 1971
11. Såld till Stena Ab, Göteborg. Pris SEK 33 milj. 1972
02 07. Övertagen av Stena Ab, Göteborg. Omdöpt till STENA
ATLANTICA. Ombyggd med fler hyttplatser installerade där det tidigare
fanns ett främre lastrum. Hyttkapaciteten ökade från 408 till 494 bäddar. En
sovsal för 314 passagerare byggdes till på soldäck. 1972
03 13. Registreras på Stena Line Ab, Göteborg. 1972
03 15. Insatt mellan Göteborg - Kiel. 1972
05. Ändrar rederiet namn till Stena Line Ab, Göteborg. 1972
07 01 - 1972 08. Insatt även mellan Kiel - Korsör under hamnuppehållet i
Kiel. 1972
09 04. Insatt mellan Göteborg - Köpenhamn. 1973
03 05. Linjen Göteborg - Köpenhamn läggs ner. 1973
01 24. Såld till Thomesto Oy, Helsingfors, Finland. (Oy Finnlines) för SEK
43,875 milj. 1973
03 13. Övertagen av Thomesto Oy i Göteborg. Tas därefter till Valmet Oy varv
i Helsingfors, där tas sovsalen bort och ersätts av 314 pullman stolar och en
pool byggs. 1973
04 07. Omdöpt till FINNPARTNER. 1973
04 09. Insatt mellan Helsingfors - Nynäshamn - Travemünde. Under sommaren skötte
Finnhansa trafiken via Slite och Rönne. 1973
06 10. kl. 15.00 Gått på den första av Finnlines fem tvådagarskryssningar från
Helsingfors till Riga. De övriga gick 8/7, 5/8, 19/8 och 31/8. Det var i snitt
400 passagerare på kryssningarna. 1973
09 08. Avgick söderut från Helsingfors på den första finska internationella
kryssningen. Gick från Helsingfors via Stockholm, Köpenhamn, Cherbourgh och
Lisabon till Malaga. Ska under sju månader göra 1-2 veckors kryssningar runt
Kanarieöarna, på Medelhavet, Svarta havet och runt Madeira, med utgångshamnar
från Malaga, Istanbul och Teneriffa. Bildäcket har gjorts om till förråd och
tvättstuga. Halva bildäcket är också reserverat för idrottsaktiviteter. Hon
tar under kryssningarna 300-350 passagerare, som tas hand om av 110 besättningsmän
som arbetar i sex veckors skift ombord. 1974
04 13 - 1974 08 31. Insatt Helsingfors – Nynäshamn – Travemünde. 1974
08 14. P.g.a. situationen på Cypern anser försäkringsbolaget att Medelhavet
är ett "Unsafe Trade"-område. 1974
09 06 - 1975 03 31. Ur tysklandstrafiken för kryssningar på Medelhavet och
Afrikas västkust. 1974
11 03. Insatt på Väst-Afrika kryssningar. 1975
05 28 - 1975 08 31. Insatt mellan Helsingfors - Nynäshamn - Travemünde.
Finnhansa trafikerade samtidigt linjen via Slite och Rönne. 1975
07 05 - 1975 10 22. Gjorde mellan tysklandsturerna nio kryssningar från
Helsingfors till Riga. 1975
12 01. Upplagd i Helsingfors då man chartrat BORE STAR för Finnlines
kryssningstrafik. 1976
01. Rykten om att fartyget såts till Grekland. 1976
03 24. Avtal om uthyrning till Olau Line, med option på köp. 1976
04 20. kl. 21.30 omdöpt till OLAU FINN i
Kielbukten där chartern startar. 1976
05 01 - 1982 05 05. Insatt mellan Sherness - Vlissingen. Avgångar Sherness kl.
12,00 och återresa från Vlissingen kl. 21.30. 1977
02. Olau Line förlänger charteravtalet med fartyget, efter att de även öppnat
en ny linje mellan Sherness och Dunkerque. 1978.
Under vintern skrivs det i finska tidningar om hur sliten fartyget blivit på
traden. Maten passar inte heller de finska sjömännen och man säger att under
julen fick man leva på Corn Flaks och vatten. Störst ska dock problemet vara
med den rikliga förekomsten av kackerlackor och de på helgerna fulla
passagerarna som gillar att trycka på brandlarmen och slåss. 1981
06 10. Bombhot mot OLAU FINN. Falsklarm. 1981
05 05. Sista dagen i kanal trafiken. Har gjort 4286 resor mellan Sherness -
Vlissingen för Olau Line och ersätts av nybygget OLAU BRITANNIA. 1981 05 15. Chartern upphör och fartyget lämnas åter till Thomesto. 1982
05 25. Anländer till Kaskö. 1982
05 27. Såld till Finska Postbanken (PSP-Rahoitus Oy), Finland. Pris USD 8,5
milj. Utchartrad till Folkline, Kaskö, Finland för ca 22,000 FIM/dygn. Omdöpt
till FOLKLINER. 1982
05 28. Insatt mellan Kaskö - Gävle. 1982
08 12. Helsingin Sanomat meddelar att Folkline vill hyra ut FOLKLINER. 1982
08 13. Oljeutsläpp från FOLKLINER. Smutsade ner stränder utanför Kaskö, Närpes
och Gävle. 1983
01. Årets säsong startar tidigt trots att fartyget inte är lämpligt för
godstransporter, då hon saknar bogport. 1983
12. Såld till Minoan Lines Shipping S.A., Heraklion, Grekland. Men affären går
inte igenom p.g.a. avslag från Bank of Greece. 1984
02. Merenkurkun Linjat Oy i samtal med Folkline om chartrande av FOLKLINER för
trafik Karleby - Umeå. Men det blev inget mer än samtal. 1984
06. Folkline i svårigheter. VD:ns egna företag Hällströmin Vene Oy blir
operatör, Folkline blir marknadsföringsbolag. 1984
08 24. Folkline i konkurs. Aktiekapitalet på 6,5 miljoner FIM hade gått åt,
och företaget hade över 10 miljoner FIM i skulder, och hade ingen egendom
alls. Hellströms Båt Ab driver färjan efter konkursen fram tills fartyget
lades upp i Åbo 8/9. 1984
08 27. Personalen sägs upp. 1984
09 03. Sista dagen i trafik mellan Gävle - Kaskö eftersom PSP-Rahoitus säger
upp charteravtalet. 1984
09 08. Upplagd i Åbo och är till salu. PSP-Rahoitus Oy lämnar över
handhavandet av fartyget till Oy Finnlines Ltd. 1984
10 30. Såld till Minoan Lines Shipping SA, Heraklion, Grekland för USD 4.8
milj. 1984
11 08. Övertagen och omdöpt till FESTOS. 1984
11 10. Avgick från Åbo mot Medelhavet. 1985.
Efter ombyggnad insatt mellan Pireus - Heraklion. 1987
09 23. Maskinproblem efter att en vevaxel gått av. Man fortsätter trafikera
med reducerad maskinstyrka. 1990
10 14. Maskinproblem med en dieselgenerator. 1992.
Insatt mellan Ancona - Igoumenitsa - Korfu och Pireus - Heraklion. 1993.
Insatt mellan Ancona - Kefallonia - Patras - Heraklion - Cesme. 1997.
Insatt mellan Venedig - Korfu - Igoumenitsa - Patras. 1998
02. Såld till Ferro Feribot ve Roro Tasimaciligi, Istanbul, Turkiet.
(Registrerad för Sirene Shipping & Trading Inc., Belize). Omdöpt till CAPTAIN
ZAMAN I. 1998
02 19. Lämnar Pireus mot Istanbul. Insatt i TEM-Diler Lines. 1998.
På våren utchartrad till General National Maritime Co, Tripoli, Libyen för
trafik mellan Benghazi - Valletta. 1998
07. Insatt mellan Brindisi - Igoumenitsa. 2000
06 21 - 2000 09 25. Utchartrad till Compagnie Marocaine de Navigation (COMANAV),
Marocko. Insatt mellan Nador - Sete. 2001
06. Såld till Sancak Line, Istanbul, Turkiet. Omdöpt till SANCAK I. 2001
06 02. Insatt mellan Brindisi - Cesme. 2003
04 16. Under iordningställande inför sommartrafiken så utbröt en brand på
fartyget vid ett varv i Tuzla, Turkiet. 2003
04 19. Var branden släckt och fartyget var totalt förstört. 2003 04. Såld till upphuggning. 2003 07 24. Ankom Aliaga, Turkiet för upphuggning. |
M/S SAGA.
M/S STENA ATLANTICA.
M/S FINNPARTNER.
M/S OLAU FINN.
M/S FOLKLINER.
M/S FESTOS.
M/S CAPTAIN ZAMAN I.
M/S SANCAK I.
Tillbaka till Libyska Statsrederiet.
© 2021 faktaomfartyg.
Tack Olav K för uppdatering på texten.