M/S SAINT-GERMAIN.
Byggd 1951 av Helsingør Skibs og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Varvsnummer. 303.
Dimensioner. 115,80 x 18,60 x 4,12 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 3492/ 841/ 1299.
Maskineri. Två 9-cyl, B&W dieslar.
Effekt. 4490 kW.
Knop. 16,5.
Passagerare. 850
Efter ombyggnad. 1000.
Hyttplatser. 106.
Bilar. 130.
Lastmeter. 340.
IMO. 5305895.
1951 04 05. Sjösatt. Levererades i juli 1951 till Societe National de Chemins de Fer (S.N.C.F.), Paris, Frankrike. 1951 07 24. Ankom Dunkerque från Helsingör. 1951 07 26. Första turen som tågfärja mellan Dunkerque - Dover. 1951 07 28. Insatt i ordinarie trafik. 1951 12 11. Krockade med Prince Of Wales piren i Dover i tjock dimma och kunde inte lasta sovvagnarna som skulle medfölja. 1953 09 06. Kolliderade med fraktfartyget ST JEAN och fick två av sina livbåtar demolerade. 1958 05 30 - 1958 07 08. Insatt mellan Calais - Dover. 1962 08 -1962 09. Utchartrad till Townsend Car Ferries, Dover, England. Insatt mellan Dover - Calais. 1967 02 06. Kolliderade med kajen i Dunkerque 1967 10 02 - 1967 10 31. Insatt mellan Dunkerque - Harwich. 1976 07 05. Insatt mellan Dunkerque Ouest - Dover. 1979 02 21. Kolliderade med bulkern Artadi, Två människor omkommer. Repareras i Dunkerque. 1985 02 20. Insatt endast som fraktfärja. 1987 07 08. Under en svängningsmanöver i Dover så krockade man med Admiralty pier och fick skador på bogen. 1988 05 16. Sista dagen i trafik. 1988 07 21. Såld till Triton Ship Delivery, London. Omdöpt till GERMAIN. Avgick Dover mot Alang Indien. 1988 08 11. Ankom NCK Sun Exports, Port Alang, Indien och höggs upp. |
M/S SAINT-GERMAIN.
© 2022 faktaomfartyg.