M/S SAINT MALO.

Byggd 1993 av FBM Marineteknik (S) Pte. Ltd., Singapore. (Varvsnummer 129).

Färdigställd vid Marineteknik Verkstads AB, Öregrund.

Varvsnummer. B88.

Dimensioner. 41,57 x 11,00 x 1,30 m.

GT/ DWT. 585/ 155.

Maskineri. Två MTU 16V396 dieslar.

Effekt. 3900 kW.

Knop. 34,0.

Passagerare. 350.

IMO. 9038555.

Systerfartyg. ÖREGRUND. VASCO DA GAMA. ESTRELA DO MAR. LUSMANO. MAGELLAN.

1993. Sjösatt i Singapore. Transporterades sedan till Öregrund för färdigställande vid Marineteknik Verkstads AB, Öregrund.

Levererades 18 maj 1993 till Societe Nouvelle d'Armement Transmanche (S.N.A.T.), Cherbourrg, Frankrike.

1993 05 29. Insatt för Channiland mellan Kanalöarna - Frankrike.

1995 04 17. På resa från St Helier mot Sark och Guernsey så gick fartyg på ett grund utanför La Corbiere lighthouse, Jersey med 300 passagerare ombord. Fartyget fick vattenläcka på en av pontonerna och fick svår slagsida. Nödanrop skickades ut så samtliga passagerare räddades. 103 passagerare fick mindre skador vid själva grundstöttningen. Fartyget bogserades senare in till St Helier.

1995 04. Bogserad till Cherbourg för reparation.

1995 08 19. Åter i trafik mellan Frankrike - Kanalöarna.

1996 04. Utchartrad till Condor Ferries, Omdöpt till CONDOR FRANCE.

1996 04 22. Insatt mellan Kanalöarna - Granville/ St Malo.

1999 01. Såld till Brudy Frers, Guadeloupe. Omdöpt till ACACIA.

2008 08. Registrerad för Auto Guadeloupe Investissement, Frankrike.

2008 09. Omdöpt till SPIRIT I.

2010 01. Såld till Lovely Fast Ferries Ltd, Portsmouth, Dominikanska republiken. Omdöpt till LOVELY I.

 

M/S CONDOR FRANCE.

Tillbaka till Condor.

© 2022 faktaomfartyg.