S/S SALTSJÖBADEN 3.
Byggd 1894 av William Lindbergs Verkstads och Varfs AB, Stockholm.
Varvsnummer. 217.
Dimensioner. 20,00 x 5,36 x ? m.
Efter ombyggnad. 22,30 x 5,36 x 1,70 m.
Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 75/ 22.
Maskineri. En W Lindberg ångmaskin.
Effekt. 44 kW
Knop. ?.
Efter maskinbyte. En Scania diesel.
Effekt. 99 kW.
Knop. ?.
Passagerare. 121.
RN. 5219.
Systerfartyg. SALTSJÖBADEN 1. SALTSJÖBADEN 2.
Levererades 1894
till Jernvägs AB Stockholm - Saltsjön,
Stockholm. Insatt mellan Karl XII:s torg - Stadsgården.
1913. Såld till Trafik AB Stockholm - Södra Lidingön, Lidingö. Omdöpt till STOCKHOLM-SÖDRA LIDINGÖN. 1913. Insatt mellan Ropsten - Herserud. 1925. Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Omdöpt till DJURGÅRDEN 6. 1961. Bytts ångmaskineriet ut mot en diesel. 1970 09 30. Såld till Ab Djurgårdsvarvet, Stockholm. 1970 10 02. Rederiet byter namn till Storstockholm hamntrafik Ab, Stockholm. 1970 12 30. Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm. 1974. Ombyggd. 1981. Såld till Åke Söderqvist, Vaxholm. Omdöpt till BADHOLMEN I. 1981. Insatt mellan Vaxholm - Badholmen. 1983. Såld till Rederi Ab Badholmen, Vaxholm. 1986. Såld till Rederi Stockholms Ström Gibel & Leffler HB, Stockholm. Omdöpt till STOCKHOLMS STRÖM 2. 1986. Insatt mellan Slussen - Fjäderholmarna. 1989. Nyt maskineri installeras. 2007 08 10. Liggandes vid Fjärderholmarna så glider färjans stäv i sidled och tapapr fästet sedan Kapten gått i land. Skepparn lyckas med instruktioner får däcksman få stopp på färjan. |
S/S DJURGÅRDEN 6.
M/S DJURGÅRDEN 6.
M/S BADHOLMEN 1.
M/S STOCKHOLMS STRÖM 2.
Tillbaka till Waxholmsbolaget.
© 2021 faktaomfartyg.