S/S SALTSJÖN.

Byggd 1925 av Eriksbergs Mekaniska Verkstad, Göteborg.

Varvsnummer. 216.

Dimensioner. 37,51 x 6,98 x 2,10 m.

Efter ommätning. 37,51 x 7,08 x 2,40 m.

Brt/ Nrt. 314/ 208.

Efter omräkning. 250/ 113.

Maskineri. En 2-cyl, Eriksberg ångmaskin.

Effekt. 404 kW.

Knop. 11,0.

Passagerare. 335/ 290/ 230 (olika klassningar).

RN. 7214.

IMO. 8424460.

1924 04 11. Beställd.

1925 02 23. Sjösatt.

Levererades 11 juni 1925 till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm.

1925 06 20 - 1948. Under somrarna, Insatt mellan Stockholm - Dalarö - Ornö - Utö. Under vinterhalvåret, insatt Stockholm - Vaxholm, samt öarna runt där. 

1934 03 30. Går fartyget på grund vid Betsö brygga i Saxarfjärden under en resa mellan Stockholm - Marum. Fartyget bogseras efter lossdragning till Hammarbyverken för reparation.

1939. Finns med på militärens mobiliseringslista som "Hjälpkanonbåt 20" men tas aldrig ut i tjänst..

1943. Kolliderade med en dykdalb vid Skeppsbron.

1951 09 03. När fartyget låg utanför Grand Hotell, så bröt en brand ut ombord. Reparation tog över tre år och genomfördes vid Hammarbyverken.

1954. Uthyrd till olika "lustresor".

1957 05 08. Rammades av SVAN i Nybroviken.

1958 06 06. Kolliderade fartyget med en bro i Vaxholm.

1959. Reservfartyg.

1963. Insatt mellan Nynäshamn - Nåttarö - Rånö.

1964. Insatt i trafik på mellersta skärgården efter SAXAREN haveri.

1964 10 01. Överförd till Rederi Ab Svea (Eftersom SALTSJÖN inte ingick i affären, när Vaxholms stad tog över Waxholms Nya Ångfartygs AB).

1965 03 12. Såld till Nya Rederi AB Saltsjön.

1965. Under sommaren, insatt mellan Stockholm - Utö, under vintern används fartyget som nattklubb.

1966. Får fartyget oljeeldning vid Ekensbergs Varv samt vissa bottenplåtar bytts ut.

1967. Går Nya Rederi AB Saltsjön i likvidation. 

1968. Utchartrad av likvidatorn till Ångfartygs AB Stockholm - Sandhamn.

1968. Under sommaren, Insatt mellan Stockholm - Sandhamn.

1968 12 01. Insatt på Julkryssning mellan Strängnäs - Stockholm (med tre betalande passagerare), Men när fartyget återkommer till Strängnäs, så  lämnade besättningen fartyget vind för våg vid bryggan i Strängnäs.

1970 05 05. Såld till Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm. Omdöpt till BJÖRKFJÄRDEN.

1970. Bogserad till Djurgårdsvarvet för renovering.

1971 06 13. Insatt mellan Stockholm - Björkö - Adelsö - Strängnäs.

1974. Upplagd efter det att fartyget hade fått pannskada.

1977. Såld till Ångfartygs AB Saltsjön - Mälaren, Stockholm.

1977 - 1978. Renoverades fartyget, samt man fick ny ångpanna.

1978 - 1983. Åter i trafik för Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal. Insatt mellan Stockholm - Björkö.

1984. Insatt mellan Stockholm - Vaxholm.

1985 06 30. Gjordes en resa till Utö och fartyget fick tillbaka sitt namn under en dag (man satte upp en banderoll med namnet), detta för att fira fartygets 60 års dag.

1994. Registrerad för Ångfartygs Ab Saltsjön.

1994 04 15. Omdöpt till SALTSJÖN.

1994. Insatt under sommaren, mellan Stockholm - Dalarö - Utö, samt vissa resor till ytterskärgården, så som Svenska Högarna, Söderarm, Norrpada.

1997 06 06. Kolliderade med VINDÖGA utanför Kastellholmen. 

1998. Avslutas samarbetet med Strömma Kanalbolaget. 

1998. Avtal skrivs med Waxholms Ångfartygs AB om samarbete.

1998. Såld till Swecox International Ab, Västerås. Hemmahamn Stockholm. Utchartrad till Ångfartygs Ab Saltsjön.

2000 07 01. Går på rund vid Gruvbryggan på Utö. Efter en dockning på Beckholmen, samt reparation, fortsatte fartyget säsongen.

2000 09 15. Avgick Stockholm till Algots Varv, Mariehamn för bytte av vissa bottenplåtar.

2005 06 23. Blir fartyget k-märkt.

2006 06 14. Upplagd på grund av ekonomiska problem. 

2010 06. Flyttas till Norra Hammarbyhamnen.

2010 08. Utchartrad till Strömma Kanalbolaget.

2010 08 20. Avgick Norra Hammarbyhamnen för att genomföra en teknisk provtur med transportstyrelsen. Ankom Skeppsbron (Gustaf II statyn) efter provturen.

2010 09 04. En tur till Västerås.

2010 09 12. En tur till Utö från Skeppsbron. 

2010 09 25. En tur med Saltsjöns vänner, sedan åter upplagd.

2011 06 08. Åter under ånga för en insatts under Skärgårdsbåtens dag, därefter upplagd vid Skeppsbron.

2011 08 30. Såld till Scandinavian Intermarket Ab (Swecox International Ab) Västerås. Hemmahamn Stockholm.

2014 05 12. Flyttad från Skeppsbron till Norra Hammarbyhamnen för vidare uppläggning.

2014 05 24. Vart det inbrott på fartyget, men inga större skador hade skett förutom brytmärken och att själva larmboxen hade blivit skadad.

2014 07 27. Så svepte en kraftig vindby över södermalm och några av trossarna gick sönder. Turligt nog var en person ombord så man kunde få dit nya trossar.

2019 06 10. Såld till Walleniusrederierna Ab, Stockholm.

2020 04 08. Omdöpt till BJÖRKFJÄRDEN.

2020 11. Ankom Mälarvarvet för renovering, bland annat så reparerade man taket som har läckt i många år.

S/S SALTSJÖN.

S/S BJÖRKFJÄRDEN.

 

S/S SALTSJÖN.

S/S BJÖRKFJÄRDEN.

Tillbaka till Waxholmsbolaget.

Tillbaka till Strömma Kanalbolaget.

Tillbaka till Walleniusrederierna.

© 2024 faktaomfartyg.