M/S SCANDINAVIA.

Byggd 1974 av Trondheims Mekaniske Verksted, Trondheim, Norge.

Varvsnummer 698.

Dimensioner. 110,00 x 17,50 x 5,20 m.

Efter ombyggnad. 129,88 x 17,51 x 4,92 m,

Brt/ Nrt/ Dwt. 1682/ 644/ 2870.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 8739/ 2621/ 1906.

Maskineri. Fyra Nohab SF 112VS-F 2310 dieslar.

Effekt. 6893 kW.

Knop. 19,0.

Efter maskinbyte. Fyra Wärtsilä dieslar.

Effekt. ?.

Knop. ?.

Passagerare. 100.

Efter ombyggnad. 500.

Hyttplatser. 26.

Efter ombyggnad. 180.

Trailers 46.

Efter ombyggnad. Bilar. 250

IMO. 7368944.

Systerfartyg. FALSTER.

1972 08. Kölsträckt.

1973. Sjösatt för Moltzau Line A/S, Gedser.

1974 01 01. Såld till Rederi AB Nordö, Malmö.

Levererades 12 januari 1974 till Rederi Ab Nordö, Malmö.

1974 01 23. Insatt för Gedser-Travemünde Ruten A/S, Gedser mellan Gedser - Travemünde.

1974 03 -1974 12. Utchartrad till Townsend Thoresen U.K. Dover, England. Insatt mellan Dover - Zeebrugge.

1974 12. Insatt för UK Scandinavian Express Line A/S, Malmö mellan Esbjerg und Great Yarmouth.

1975. Insatt för Rederi AB Nordö mellan Malmö - Cuxhaven - Felixstowe - Jeddah.

1976. Utchartrad för resa mellan Felixstowe - Philadelphia - Lagos.

1976. Förlängd vid Öresundsvarvet, Landskrona.

1977. Insatt för Greece Syria Express Line mellan Volos - Tartous

1980 03. Såld till Alvalid Compania Naviera SA ,Panama. Omdöpt till RAED B. Insatt mellan Volos - Tartous

1983. Såld till Compania Armadora de Sud America, Limassol, Cypern. Omdöpt till ATLAS III

1983. Insatt för Libra Maritimes mellan Patras - Igoumenitsa - Bari.

1986. Upplagd i Grekland.

1986. Såld till Puma Lines Ltd, Limassol, Cypern. Omdöpt till EUROPA II. Utchartrad till Hellenic Cypriot Mediterranean Lines.

1987. Insatt mellan Trieste - Igoumenitsa - Patras.

1989 06. Utchartrad till Ventouris Ferries, Pireus, Grekland. Insatt mellan Patras - Bari.

1990. Såld till Shipall Marine Co Ltd, Limassol, Cypern. Omdöpt till SATURNUS.

1991. Insatt för Ventouris Ferries mellan Patras - Korfu - Igoumenitsa - Bari.

1992 07. Fick brand ombord i närheten av Bari. Bogserad av POLARIS till Bari.

1992. Byttes maskineriet ut i Perama.

1998. Upplagd i Perama.

2000. Åter i trafik.

2002. Upplagd i Astakos.

2003 07. Såld till Indiska upphuggare.  Omdöpt till GREENFIELD. Skulle gå mot Indien för en sista resa till skrotvarvet. När allt var klart så stoppades fartyget eftersom det fortfarande fanns skulder kvar i fartyget som skulle betalas innan avgång vilket gjorde att besättningen lämnade fartyget.

2005. Såld till Tsirikos Lines, Freetown, Sierra Leone. 

2005 05. Ankom Drapetsona för reparation.

2005. Vid en provtur så gick maskineriet sönder, upplagd i Drapetsona.

2007 07. Såld till Blue Stream Shipping, Majuro, Marshall Island (Satt under St Kitts & Nevis flagg, hemmahamn Basseterre) Omdöpt till ALEXANDRA

2007 08. Varvsbesök.

2007 11 06. Såld till GT Cargo Shipping Co, Pireus, Grekland. Omdöpt till ALEXANDRA T.

2008. Insatt mellan Pireus - Chios - Mytilene/ Pireus - Kalimnos - Kos - Rodos.

2009. Upplagd i Elefsis.

2011 07. Såld till Turkiska upphuggare.

2011 07 29. Bogserades fartyget från Elefsis mot Aliaga, Turkiet.

Ritning på M/S SCANDINAVIA.

M/S SCANDINAVIA.

M/S ATLAS III.

M/S EUROPA II.

M/S SATURNUS.

M/S GREENFIELD.

M/S ALEXANDRA.

M/S ALEXANDRA T.

Tillbaka till Rederi Ab Nordö.

Tillbaka till GT-Linien.

Tillbaka till Townsend Thoresen.

Tillbaka till Libra Maritime.

Tillbaka till Ventouris.

© 2021 faktaomfartyg.