M/S SILVIA REGINA.

Byggd 1981 av Oy Wärtsilä Ab, Perno varvet (skrovet).

Utrustad vid Oy Wärtsilä Ab City varvet, Åbo, Finland.

Varvsnummer 1252.

Dimensioner. 166,10 x 28,46 x 6,70 m.

Efter ombyggnad. 166,10 x 29,06 x 6,70 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 25905/ 14015/ 3898.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 33967/ 17528/ 3898.

Maskineri. Fyra Wärtsilä-Pielstick 12PC2,5V dieslar

Effekt. 22948 kW.

Knop. 22,0.

Passagerare. 2000.

Hyttplatser. 1601.

Bilar. 450.

Långtradare. 70.

KM RN. 13493.

IMO. 7911545.

Systerfartyg. FINLANDIA.

1979 06 12. Beställd av Rederi Ab Svea med namnet SILJA STAR.

1980 04 22. Kölsträckt.

1980 10 21. Sjösatt vid Pernovarvet och skrovet bogserades in till Åbo för färdigställande.

1981 04 28. Döpt av H.M. Drottning Silvia.

Levererades 10 juni 1981 till Suomen Yrtysrahoitus Oy, Helsingfors, Finland. Utleasad till Oy Svea Line, Mariehamn, Finland. Hemmahamn Helsingfors.

1981 06 12. Insatt i Silja Lines trafik mellan Stockholm - Helsingfors.

1982 02 07 - 1982 03 31. Ombyggd vid Wärtsilä, Perno, eftersom det var problem med fören.

1983 09 06. Hemmahamn Mariehamn.

1986 12 29. Såld till Johnsson Line Ab (Oy Silja Line Ab), Stockholm för 189,862,839 miljoner FIM.

1987 01 07. Hemmahamn Stockholm.

1988 03 12. Såld till Stena Ab, Stockholm. Återchartrad av Johnsson Line Ab, Stockholm.

1991 05 30. Sista resan mellan Helsingfors - Stockholm.

1991 05 31. Avgick Stockholm mot Bremerhaven.

1991 06 02. Övertagen av Stena Line. Ankom Schichau Seebeckswerft AG, Bremerhaven för ombyggnad.

1991 06 03. Omdöpt till STENA BRITANNICA. Hemmahamn Stockholm.

1991 06 19. Utchartrad till Stena Line B.V. Hoek Van Holland, Holland. Insatt mellan Hoek van Holland - Harwich.

1994 03 03. Sista dagen i trafik mellan Hoek van Holland - Harwich.

1994 03 03. Avgick Hoek Van Holland mot Frederikshavn.

1994 03 05. Överförd till Stena Rederi Ab, Stockholm.

1994 03 08. Omdöpt till STENA SAGA.

1994 03 08. Insatt mellan Oslo - Fredrikshavn och under vinterhalvåret Oslo - Frederikshavn - Göteborg.

1995 08 09. På väg från Frederikshavn mot Oslo fick fartyget teknisk "blackout" i Drøbaksundet och maskineriet stannade, man slängde snabbt i ankarna med färjan drev ändå mot land och i sista stund fick man igång maskineriet, men då hade ankarkättingarna trasslat in sig i varandra, efter ca 2 timmar var man igång igen mot Oslo.

1999 12 21. Under ett varvsbesök på Cityvarvet, Göteborg så bröt brand ut, men kunde släckas snabbt.

2000 02 04. Ombyggd vid Cityvarvet, Göteborg med bla aktersponsoner.

2000 08. Tar endast trailers/långtrader på turen mellan Göteborg - Frederikshavn.

2001 05 12 - 2001 05 13. Utchartrad över helgen till tidningen Se og Hör som logementsfartyg i Köpenhamn under Eurovision finalen.

2002 12 15 - 2003 01 17. Ombyggd vid Cityvarvet, Göteborg.

2003 06 06 - 2003 06 08. Utchartrad till Norska fotbollsförbundet för resa till Köpenhamn.

2005 06 14. Efter avgång från Frederikshavn mot Oslo, så fick fartyget rökutveckling i ett av generatorrummen och gick tillbaka till Frederikshavn.

2005 06 22. Åter i trafik.

2005 12 19 - 2006 01 28. Ombyggd vid Cityvarvet, Göteborg.

2008 01. Ombyggd vid Cityvarvet, Göteborg, bland annat så fick skorstenen ett annat utseende eftersom man monterad nya avgaspannor och då ändrades stabiliteten.

2009 06 08 - 2009 06 12. Varvsbesök på Cityvarvet, Göteborg för att åtgärda ett problem med ett av rodrena.

2011 01 - 2011 01 17. Ombyggd vid Damen Shipyard, Göteborg med bland annat en spa anläggning.

2011 01 17. Åter i trafik. 

2020 01 02. Avgick Frederikshavn mot Landskrona för varvsöversyn.

2020 01 24. Åter i trafik mellan Frederikshavn - Oslo.

2020 03 14 - 2020 04 13. Ställdes trafiken in mellan Oslo - Frederikshavn på grund av att Danmark stängde sina gränser för att minimera spridningen av covid-19. 

2020 03 15. Avgick Oslo mot Göteborg för att läggas upp.

2020 03 19. Beslutade Stena Line att man lägger ner linjen Oslo - Frederikshavn.

2020 04 01. Avgick Göteborg till Uddevalla för vidare uppläggning. 

2020 12 18. Såld till Stena Maritime Ltd, Limassol, Cypern. Omdöpt till SAGA.

2021 06 16. Avgick Uddevalla mot medelhavet.

2021 07. Utchartrad till Adria Ferries.

2021 07 14. Ankom Ancona.

2021 07 - 2021 08 05. Insatt mellan Ancona - Dürres.

2021 09 06. Avgick Ancona

2021 09 10. Ankom Pireus.

2021 11. Utchartrad till Bridgemans service group på 18 månader för att bli logementsfartyg på Filippinerna.

2021 11 16. Avgick Perama mot Limassol.

2021 11 18. Efter bunkring i Limassol, avgick för vidare färd mot Singapore.

2021 12 20. Ankom Manilla (Ankarplats).

2024. Avslutad charter i Manilla som logementsfartyg. 

2024 07 13. Ankom Singapore.

2024 08 19. Varvsbesök i Pasir Gudang, Malaysia.

2024 08 27. Avgick Pasir Gudang mot Singapore.

2024 09. Såld till Bridgeman Expedition Lp, Limassol, Cypern.

2024 09 23. Avgick Singapore mot Mocambiqe.

M/S SILVIA REGINA.

M/S STENA BRITANNICA.

M/S STENA SAGA.

M/S STENA SAGA.

M/S STENA SAGA.

Däcksplan. Extra. Ombord 1. Ombord 2.

M/S SAGA.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

Tillbaka till Silja Line.

Tillbaka till Johnson Line Ab.

Tillbaka till Stena Line.

© 2024 faktaomfartyg.