M/S SIRIUS.

Byggd 1919 av Kalundborgs Skibsværft A/S, Kalundborg, Danmark.

Varvsnummer. ?.

Dimensioner. 26,53 x 6,94 x 2,69 m.

Efter förlängning. 33,13 x 6,91 x 3,04 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 158/ 90/ 230.

Efter förlängning. 285/ 124/ 280.

Maskineri. En Frederikshavn Jernst & Maskin, råoljemotor.

Effekt. 120 hk.

Efter maskinbyte. En 2-cyl, JV Svenssons motorfabrik råoljemotor.

Effekt. 130 hk.

Efter maskinbyte. En 2-cyl, Lundby compound ångmaskin.

Effekt. 120 hk.

Efter maskinbyte. En 4-cyl, Alpha diesel.

Effekt. 240 hk.

RN. 6373.

IMO. 5083992.

Levererades 1919 till A/S Falken, Svendborg, Danmark.

1920 05 05. Såld till TGO, Stockholm.

1922 03 08. Såld till Ab Carlsson, Göteborg.

1927. Bytes maskineriet ut.

1928 01 24. Såld till HF Lönnquist, Borgå, Finland.

1935. Ny huvudredare, Arne Lönnquist.

1938 02 21. Såld till Ab Kristensen Ltd, Stockholm.

1938 05 05. Såld till Alfons Servin, Helsingfors, Finland.

1938 07 28. Såld till Ab Kristensen Ltd, Stockholm.

1939 08 17. Överförd till Ab Juni, Stockholm.

1943 01 08. Rederiet ändrar namn till Rederi Ab Turego.

1943 01. Såld till Ab Bensintransport, Stockholm.

1943. Ankom Lödöse varv, Lödöse för förlängning, samt maskinbyte. 

1943 06 26. Återlevererad. Omdöpt till BT II.

1950 02 15. Såld till P/R Arne Elmer Pettersson, Uddevalla. Omdöpt till DAGÖ.

1950 04. Överförd till Rederi Ab Castor.

1952 12. Byttes ångmaskineriet ut.

1956 08 21. Såld till P/R Knut Botvid Julin, Vrångö.

1963 09 11. Såld till Handelsbolaget Gullmar, Ferm & Co, Lysekil. Omdöpt till BROTANK.

1966 01 03. Såld till AD Papadoupolos, Pireus, Grekland. Omdöpt till CHANIA.

1969. Överförd till The Megalonissos Co Ltd Sea Transport & Marine Exploitation, Pireus, Grekland.

1985. Såld till Karponidis Shipyard, Eleusis, Grekland för upphuggning.

1985 05 08. Påbörjades upphuggningen. 

M/S SIRIUS.

M/T DAGÖ.

M/T BROTANK.

M/T CHANIA.

Tillbaka till TGO.

Tillbaka till Reuters rederierna.

© 2021 faktaomfartyg.