M/S SLITE.
Byggd 1955 av Sölvesborg varv.
Varvsnummer. 42.
Dimensioner. 56,47 x 10,11 x 3,65 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 499/ 304/ 930.
Maskineri. En Deutz RV8M545 diesel.
Effekt. 725 hk.
Knop 11.
Passagerare. 195
Efter det att fler räddningsflottar inköpts. 235.
Bilar. 30.
RN. 9586.
IMO. 5332111.
Systerfartyg. STEFAN.
1954
02 15. Beställd. 1954
11 25. Kölsträckt. 1955
05 07. Sjösatt och döpt. Gudmor Britt-Marie Myrsten. Levererades
7 juli 1955 till Rederi Ab Slite, Slite. under en provtur där hon kom upp i
11,7 knop. Gick direkt efter provturen som slutade i Slite vidare till Ahr,
Gotland för
att inta last av kalksten till Luleå. Därefter trälast till England. 1957.
Under våren i Målöy, Norge för att hämta fisk från den norska sillruschen.
Transporterade sillfångster vidare söderut från de hamnar som fisketrålarna
uppsökte. 1957.
Flera resor till Cayenne i Franska Guyana med cement på utresan och skrot hem
till Europa. 1958.
Under hösten besökte Slite i hemlighet både Simpnäs och Mariehamn och gjorde
en prov överfart. Man ville ta reda på överfartstid och bränsleåtgång,
utan att avslöja de kommande planerna på trafik. 1958
12 19. Berättar Carl Bertil Myrsten på Åland att det kommer bli bilfärjetrafik
mellan Sverige och Åland från juni 1959. De första planerna var att starta
bilfärjetrafik mellan Klintehamn och Grankullavik. 1959
05 02. Ankom Sölvesborgs varv för ombyggd till bil och passagerarfärja. Fick
en sidoramp byggd till väderdäck där bilarna lastades. På mellandäck
inreddes ett lastrum för passagerarna med en kiosk, bord, stolar på lastluckan
till underrummet och med flygplansfåtöljer. Underrummet användes som förråd
för alkoholvaror, tobak och sötsaker. 1959
06 05. Första turen med 50 inbjudna gäster mellan Mariehamn - Simpnäs. Första
turen gick inte så bra för fartyget grundstötte strax efter att hon tagit
emot lots utanför Simpnäs. Passagerare och inredning kastades runt och kaos
uppstod. Ingen hade skadats och fartyget kom loss och kunde fortsätta till kaj.
Återresan gjordes med ytterligare 75 inbjudna svenska gäster. Under premiärturen
tog även maten slut och porslinet räckte inte till alla. 1959
06 06 - 1959 11 01. Gjorde två dubbelturer varje dag på den tre timmar långa
sträckan mellan Mariehamn och Simpnäs, marknadsfördes som Ålandslinjen.
Fartyget låg under natten stilla i Mariehamn, Under den första månaden hade
man bara 3000 passagerare och man befarade att det skulle gå åt h-lvete, men följande
månad var det 25 000 passagerare. Att transportera över en bil kostade
mellan 25 och 40 kr, beroende på hur stor bil man hade. 1959
12 11 - 1960 01 10. Insatt i jultrafik mellan Simpnäs - Mariehamn. 1960
01 15. Ankom Ekensbergs varv för uppläggning för säsongen. 1960
06 02 - 1960 08 28. Avgick från Ekensberg till Simpnäs, för att ta med ett
par passagerare och en bil till Mariehamn. Där sedan ekonomibesättningen mönstrades
innan årets säsong startade. dagen därpå insatt Mariehamn - Simpnäs. 1961 06 02. Insatt under sommaren mellan Simpnäs - Mariehamn tillsammans med BOGE. Fartygen gick båda två dubbla dagturer och SLITE låg i Simpnäs nattetid. 1961.
Fortsatte trafiken under hösten och vintern så länge isförhållandena
medgav. Under hösten insatt även mellan Norrtälje - Mariehamn. 1962.
I trafik Mariehamn - Simpnäs under sommaren. 1962
- 1963. Under vintern upplagd i Mariehamn. 1963
04. Såld till p/r Sam Sune Petersson, Skärhamn för leverans 1964. Pris SEK
1,15 milj. 1963.
Under sommaren byggde Rederi AB Slite en ny hamn i Simpnäs för den nya färjan
de skulle få följande år. Brokistor för den nya kajen byggdes på land och när
de var klara drogs de på kvällarna ut i vattnet av SLITE, efter att hon
lossats från dagens sista Ålandstur. 1964
01 19. Sista dagen i trafik mellan Simpnäs - Mariehamn. Under de fem år hon
gick hade hon bara en allvarlig olyckshändelse. Det var en fredagskväll med dåligt
väder som en bil gick överbord, med föraren i bilen. Bilen återfanns aldrig.
Under en period hade Slite en befälhavare som gav upphov till många historier.
Bl.a. gav han tullen i Simpnäs några flaskor. Han var noga med att de
kvitterade ut dem, för han sa att han var tvungen att redovisa dessa till
rederiet. En dag kom han helt öppet med ett flertal flaskor på väg till sin
bil. När tullen påpekade det, svarade befälhavaren bara att det visste han
inte eftersom tullarna själva kvitterat ut en hel del flaskor. Den befälhavaren
hjälpte också ofta till i kiosken med försäljningen. De pengar han tog emot
där lades inte i kassan, utan försvann i befälhavarens egna fickor. Myrsten
fick dock reda på vad som förekom. En dag kom Myrsten med en annan person till
fartyget. Myrsten bad då befälhavaren att förevisa fartyget. Efter ett tag frågade
befälhavaren vem är egentligen den där personen som verkar så intresserad av
allt här på båten, är han en inspektör från Sjöfartsverket? Myrsten lär
då ha viskat tillbaka ”Nej, han är din efterträdare”. 1964
01 21. Omdöpt till STELLAN. Ombyggd till lastfartyg. 1967
11 12. Gick STELLAN på grund på Pitholmsknallen norr om Dalarö. Bärgningsfartyget
Ajax gick ut och hjälpte till med lossdragningen efter att lasten av trä läktrats
över till en annan farkost. 1978
09. Såld till Rederi Ab Igeln, Jönköping. Pris SEK 1,45 milj. Övertogs på
Lindholmens varv. 1980
01. Såld till p/r Bo R Nyberg, Göteborg. Pris SEK 1,46 milj. 1985
01 20. Grundstött utanför Malmö på resa med salt från Stralsund till
Helsingborg. 1985
01 21. Flottagen av Scantugs och förd till Malmö. 1988
03. Såld till Rederi AB Energus, vilket ändrade namn till Rederi Ab Vapuer,
Getinge. (hemmahamn Göteborg). Pris SEK 2,52 milj. 1988
12. Såld till p/r Gunnar Lindeberg, Stockholm. Omdöpt till TELLA.
Med hjälp av att några penseldrag strök ut första och sista bokstaven i det
gamla namnet. Pris SEK 750 000. Mestadels i fraktfart på Östersjön och Mälaren. 1989
06 01. Inför att Viking Line firade sitt 30 års jubileum, hade den tidigare
befälhavaren Johan Kull sett att TELLA befann sig i Stockholmstrakten. Viking
Line chartrade henne för att genomföra en special kryssningstur från Galtby,
Korpo (där trafiken en gång startade) till Wärtsilä Perno varvet där den ännu
inte färdigställda CINDERELLA väntade för en rundvandring av de inbjudna på
kryssningen. Även KALYPSO höll på att byggas på varvet. 2000
11. Såld till Gene Echols, St Augustine, Saint Vincent & Grenadines. 2000
11 26. Fick fartyget maskinhaveri på position 50o19, E 1o8 på resa till
Kanarieöarna och begärde bogserhjälp. Vart inbogserad av Far Turbot till
Boulogne Frankrike för reparation. 2001
01 06. Fick maskinhaveri på väg till San Juan, Puerto Rico från Boulogne på
position N28o41, W 41o20. Tyngdlyftfartyget CONDROCK III som befann sig i närheten
tog TELLA på bogsering. 2001
01 13. Ankom Ponta Delgada där man beslöt att lyfta om ombord TELLA på
CONDOCK III. 2001
01 15. Avgick Ponta Delgada mot Varna. 2001
01 29. Ankom Varna där fartyget lyftes av och togs till varv för reparation. 2001
04 13. Ankom Limassol, Cypern, där fartyget blev liggandes. 2001.
Såld till Mr Ahmad Mohammed Ftaimah, Sao Tomé. Omdöpt till ELENA. 2002 02 05. Sattes åter i fart. 2006 09 19. Ankom Aliaga, Turkiet för upphuggning. |
M/S SLITE.
M/S TELLA.
M/S ELENA.
Tillbaka till Rederi Ab Slite.
© 2020 faktaomfartyg.