S/S
SMS FM-25.
Byggd
1918 av Unterweser, Lehe, Bremerhaven, Tyskland.
Varvsnummer. 162.
Dimensioner.
43,00 x 6,00 x ? m.
Efter
ombyggnad. 41,10 x 6,00 x ? m.
Efter ombyggnad. 43,60 x 6,20 x ? m.
Brt/
Dwt. 170/ 193.
Efter
ombyggnad. Brt/ Nrt. 230/ 104.
Maskineri.
trippelexpansions ångmaskin.
Effekt.
600 hk.
Knop.
16,0.
Passagerare.
265.
Hyttplatser.
60.
IDno.
6106963.
1918
05 10. Sjösatt. Levererades
3 augusti 1918 till tyska kejserliga marinens ubåtsskola som minsvepare.
Tjänstgjorde både på Östersjön och Nordsjön. 1922
04 07. Såld för 650 000 tyska mark till Hamburg. 1922
04 29. Avrustad och blev civilfartyg. 1925.
Såld till Paul Mestermann, Rostock och ombyggd till passagerarfartyg. Omdöpt
till BISMARCK. Insatt i trafik i hamnen i Rostock. 1927. Såld till Transito bolaget (Ångbåts Ab Åland), Åbo, Finland. Omdöpt till ÅLANDS EXPRESS. 1927.
Under sommaren, insatt mellan Åbo - Stockholm med överfarter dagtid. 1927
11 08. Såld till Åbolands Ångfartygs Ab, Åbo, Finland för 40 000
D-mark av. Omdöpt till EXPRESS. 1928.
Genomgick under våren en större ombyggnad vid Chrichton & Vulcan, Åbo.
1928
07 03. Under sommaren två turer Åbo - Stockholm per vecka. Avgångar kl.
10.00 på torsdagar och söndagar från Stockholm. Avgångar från Åbo
kl. 08.00 på tisdagar och lördagar. Fartyget som har dubbla propellrar
är det snabbaste fartyget mellan Sverige och Finland och överfartstiden
är beräknat till 12 timmar, inklusive uppehållet i Mariehamn. 1928
09. Upplagd för säsongen. 1929
06 01. Insatt mellan Åbo - Stockholm. Avgångar kl. 09.00 på torsdagar
och söndagar från Stockholm. Avgångar från Åbo kl. 07.00 på tisdagar
och lördagar. 1929
08 25. Årets sista avgång från Stockholm, därefter upplagd. 1930
03 20. Såld på exekutiv auktion till Ångfartygsaktiebolaget Express, Åbo,
Finland för 500 000 finska mark. I trafik Åbo - Stockholm. 1930.
Under sommaren, insatt mellan Helsingfors - Reval (Tallinn). Avgång från
Helsingfors tisdag och torsdag kl. 10.30. Återresa onsdagar kl. 11.00 och
fredagar kl. 16.00. Dessutom lustturer från Helsingfors lördagar kl.
17.15, med återgång från Reval på måndag kl. 03.15. 1931.
Sommartrafik Helsingfors - Reval (Tallinn). Avgång från Helsingfors
tisdag och torsdag kl. 10.30. Återresa onsdagar kl. 11.00 och fredagar
kl. 16.00. Dessutom lustturer från Helsingfors lördagar kl. 17.15, med
återgång från Reval på måndag kl. 03.15. 1931
08 29. Anlände till Stockholm från Helsingfors fullastad med finska
friidrottsentusiaster under ledning av Urho Kekkonen, som skulle bevista
landskampen mot Sverige. Det var vid ankomsten musik, ljudliga hurrarop,
flaggor och hög stämning. Fartyget pryddes av en stor banderoll
”Idrottsbladset Finland”. (Landskampen vanns av Finland med 104 –
76). 1932
02 18. Såld på exekutiv auktion till Expressångfartygs Ab, Åbo,
Finland för 499 000 finska mark. 1933
04 28. Såld till Giuffre Natale och Lauro Salvatore, Neapel,
Italien för 2 500 brittiska pund. 1933.
Hemmahamn Sorrento och omdöpt till S. CONSTANZO EXPRESS. 1935.
Såld till Nav a Vapore Municipalazzota, Trieste, Italien. Omdöpt till GIANPAOLO
I. 1954.
Upphuggen i Italien. |
S/S EXPRESS.
Tillbaka till Åbolands Ångfartygs Ab.
© 2017 faktaomfartyg.