S/S SORKA.

Byggd 1919 av Kaldnes Mekaniske verksted, Tønsberg, Norge.

Varvsnummer. 208.

Dimensioner. 33,34 x 6,55 x 4,06 m.

Efter förlängning. 39,87 x 6,55 x 4,06 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 225/ 165/ 300.

Efter ombyggnad. . Brt/ Nrt/ Dwt. 311/ 196/ 475.

Maskineri. En Bergen MV Trippel ångmaskin.

Effekt. 555 ihk.

Knop. 10,5

Efter maskinbyte. En 5-cyl, Skandia diesel.

Effekt. 180 ehk.

Knop. ?

Efter maskinbyte. En Alpha diesel

Effekt. 375 hk.

Knop. 

RN 8208.

1917 02 09. Sjösatt.

Levererades 2 december 1919 till Heinr, Henriksen, Tønsberg, Norge som valfångare. Förseningen berodde bland annat fartyget som skulle leverera fartygets ångmaskin förliste följt av materialbrist.

1920. Såld till Chr Salvesen & Co Ltd, Leith, Storbritannien.

1924. Överförd till South Georgia Co Leith, Storbritannien.

1928. Hemmahamn Cape Town, Sydafrika.

1929. Såld till Waalman & Buge, Tønsberg, Norge.

1930. Såld till Hvalfanger A/S Africa, Sandefjord, Norge. Omdöpt till GUN 7.

1934. Hemmahamn Tønsberg.

1936. Överförd till Hvalfanger A/S Sevilla, Tønsberg, Norge.

1936 11 21. Såld till Klas August Andersson, Karlskrona

1936 - 1937. Ombyggd till Tremastad motorseglare vid Ab Karlshamns Skeppsvarv, Karlshamn. Omdöpt till VITUS.

1937 10. Klar efter ombyggnad.

1937 11 15. Såld till A.K. Fernströms Granitindustrier, Karlshamn. Omdöpt till GRANITA.

1946 04 09. Såld till Rederi Ab Kinnekulle, Lidköping. Omdöpt till KINNEKULLE.

1948 02 18. Avgick Utska mot Helsingborg med last av briketter.

1948 02 20. Påträffades fartyget drivandes utan besättning med en livbåt släppandes efter sig upp och ner utanför Stevns klint. Akterskeppet var förstörd av en explosion och brand. Man påträffade aldrig den 7 man starka besättningen.

1948 02 28. Ankom Helsingborg under bogsering där lasten lossades. Bogserades sedan till Råå varv där fartyget reparerades.

1953 02. Förlängd vid Falkenbergs varv med 6,53 m. Nytt maskineri monteras och blir rent motorfartyg.

1964 02 25. Såld till p/r Condor, Hönö. Huvudredare Gunnar Börjesson. Omdöpt till CONDOR.

1970 09. Ny huvudredare, Egon Börjesson.

1970 10 17. Såld till p/r Condor, Göteborg. Huvudredare Rune Henriksson.

1973 06 18. Såld till Mats Holmgren, Forshaga. Hemmahamn Göteborg. Fartyget hade legat upplagd ett tag.

1975 01. Går på grund vid Väderöbod utanför Fjällbacka på resa mellan Larvik - Århus och erhöll omfattande bottenskador. Drogs loss.

1975 03. Såld till T Johannisson, Göteborg.

1975 03 25. Ankom Göteborg för upphuggning.

Bild saknas.

Tillbaka till Fernströms.

© 2024 faktaomfartyg.