M/T SOYA II.

Byggd 1935 av Eriksbergs Mekaniska Verkstad, Göteborg.

Varvsnummer. 259.

Dimensioner. 48,47 x 7,80 x 3,89 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 437/ 260/ 585.

Maskineri. En 4-cyl, Ab Jönköpings Motorfabrik Ab diesel.

Effekt. 400 hk.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En 8-cyl, Klöckner-Humboldt-Deutz diesel.

Effekt. 500 hk.

Knop. ?.

RN. 8011.

IMO. 5352393.

Levererades i april 1935 till Rederi Ab Soya, Stockholm.

1941 12 16. Såld till Rederi Ab Ragne, Västervik. Omdöpt till TANKVIK.

1953. Moderniseras fartyget vid Kalmar varv.

1953 06 17. Åter i trafik.

1965 12 22. Såld till Rederi Ab Öckerötank (Rolf Eliasson) Öckerö.

1966 02. Omdöpt till EKTANK.

1966. Omdöpt till TANKVIK.

1973 02. Såld till Alvar Olsson, Varberg.

1973 02. Såld till Wilhelm Gotenius, Göteborg. Omdöpt till TANKSUND (endast på pappret).

1973 07. Såld till Rederi Ab Otaria (Jan Dahlström), Göteborg. Omdöpt till GOLDEN OIL.

1977 05. Såld till Rederi Ab Klanen, Stockholm.

1977 12. Gick rederiet i konkurs och fartyget lades upp i Kalmar.

1979 03. Anmäld såld till Tanker & Bulk Shipping Inc, Monrovia, Liberia, men låg kvar i Kalmar.

1983 05 - 1983 07. Upphuggen i Kalmar.

M/T SOYA II.

M/T TANKVIK.

Tillbaka till Wallenius.

Tillbaka till Rederi Ab Ragne.

© 2020 faktaomfartyg