HSC SPIRIT OF ONTARIO I.

Byggd 2004 av Austal Ships Pty Ltd, Fremantle, Australien.

Varvsnummer. 251.

Dimensioner. 86,60 x 23,80 x 3,23 m.

GT/ NT/ DWT. 6242/ 1843/ 491.

Maskineri. Fyra MTU 20V8000 M70 dieslar.

Effekt. 32800 kW.

Knop. 42,00.

Passagerare. 774.

Bilar. 238.

IMO. 9279264.

Systerfartyg. CARMEN ERNESTINA. JONATHAN SWIFT. LILIA CONCEPCION. TURGUT ÖZAL. VILLUM CLAUSEN. ADNAN MENDERES.

2002 10 01. Kölsträckt.

2003 10 05. Sjösatt.

2004 02 13. Leveransklar.

2004 02 16. Påbörjades överfarten från Australien mot Rochester via Panama kanalen.

2004 03 23. Passerade Panama kanalen.

2004 04 01. Vid tillägg i New York, så krockade fartyget med kajen. 

2004 04 20. Avgick New York mot Rochester.

Levererades i april 2004 till Canadian American Transportation Systems, Nassau, Bahamas.

2004 06 18. Insatt mellan Rochester - Toronto.

2004 09 08. Så avbröts trafiken och fartyget läggs upp.

2004 09 28. Så beslagtogs fartyget efter det att bunker leverantören inte fått betalt för sina räkningar.

2004 11. Så besöker olika rederier fartyget, eftersom dom finner det intressant, bland annat Istanbul Fast Ferries, U.S. Marine Corp, Forces, Honolulu.

2004 12 17. Efter domstolsbeslut, så ska fartyget säljas på auktion.

2005 02 28. Såld på auktion till City Of Rochester, USA för 32 miljoner USD. Staden ska försöka starta upp trafiken igen i juni 2005 (under namnet Rochester Ferry Co) mellan Rochester - Toronto. Management Bay Ferries.

2005 04. Så påbörjades renoveringen av maskineriet.

2005 06 17. Var det meningen att trafiken skulle startas upp, men ett problem med mjukvara för "jet-propulosion system" gör att man skjuter upp trafikstarten. 

2005 03 30. Insatt mellan Rochester - Toronto.

2005 08 22. Kolliderade med landgången i Toronto.

2005 12 13. Sista dagen i trafik för säsongen och upplagd i Rochester. Det var meningen att man skulle köra fram till 31 december, men det var för få passagerare.

2006 01 16. Sätts fartyget till försäljning. 

2006 12 21. Flyttad från Rochester till Halifax, Nova Scotia.

2007 04 02. Såld till FRS Iberia S.L. Spanien. (Förde Reederie Seetouristik GmbH, Tyskland).

2007 04. Omdöpt till TANGER JET II. Satt under Bahama flagg, hemmahamn Nassau.

2007 04. Avgick Halifax mot Bremerhaven.

2007 04 28. Ankom Bremerhaven.

2007 08 23. Avgick Bremerhaven mot Algeciras.

2007 08 29. Insatt mellan Tanger - Tarifa.

2012 04. Omdöpt till DOLPHIN JET.

2012 05 11. En uppvisningsresa mellan Cuxhaven - Helgoland.

2012 05 12. Uppvisningsresa från Cuxhaven - Rendsburg - Kiel.

2012 05 13. Uppvisningsresa från Kiel till Flensburg.

2012 05 14. Uppvisningsresa från Flensburg till Fredericia.

2012 07. Så väntar man fortfarande på tillstånd för att sätta fartyget i trafik mellan Århus - Kalundborg, men eftersom Danska naturstyrelsen vill utreda först om man stör tumlarna i Kalundborg fjorden.

2012 07 20. Fick man tillstånd för trafik i Kalundborg fjorden.

2012 07 21. Insatt mellan Århus - Kalundborg.

2012 08 15. Avslutades trafiken.

2012 08 16. Upplagd i Århus.

2013 04 22 - 2013 04 26. Avgick Århus mot Algeciras.

2013 06 04. Insatt mellan Algeciras - Tanger Med.

2013 11 12. Såld till Conferrys, Pampatar, Venezuela. Omdöpt till VIRGEN DE COROMOTO.

2013 11 26 - 2013 12 05. Avgick Algeciras mot Puerto La Cruz.

2018 05 16. Upplagd i Puerto Cabello.

HSC SPIRIT OF ONTARIO I.

HSC TANGER JET II.

HSC TANGER JET II.

HSC DOLPHIN JET.

Tillbaka Bay Ferries

Tillbaka till FRS.

Tillbaka till Kattegat-Ruten.

Tillbaka till Conferry.

© 2022 faktaomfartyg.