S/S ST HELIER.
Byggd 1925 av John Brown & Company Ltd., Clydebank, Skottland.
Varvsnummer. 510.
Dimensioner. 88,85 x 12,19 x 4,97 m.
Brt/ Nrt. 1885/ 780.
Efter ombyggnad. 1952/ 810.
Efter ombyggnad. 1949/ 795.
Maskineri. Fyra SRG ångturbiner.
Effekt. 3276 hk.
Knop. 18,0.
Passagerare. 1000.
IDno. 1148612.
Systerfartyg. ST JULIEN.
1925 03 26. Sjösatt. Levererades i juni 1925 till Great Eastern Railway, London, England. 1925 06 17. Ankom Kanalöarna för första gången. 1925 06. Insatt mellan Weymouth - Jersey - Guernsey. 1926 04 10. Kolliderade med piren i Jersey. 1926 05. Åter i trafik efter reparation. 1928 04 11. Åter i trafik efter ombyggnad. 1937. Åter i trafik efter ombyggnad. 1939 09 09. Sista dagen i trafik till Kanalöarna, eftersom andra världskriget hade brutit ut. 1939. Deltog i evakueringen av Dunkerque. 1940. Övertagen av Royal Navy. 1942. Ombyggd till landstigningsfartyg. 1944 06 06. Förde över dom Kanadensiska trupperna på D-dagen. 1945 05 12. Ankom St Peter. 1945 07 16. Kolliderade i Nore med LIGHFOOT. 1945 08 08. Ankom varv. 1945 08 14. Återlämnad till Great Eastern Railway, London, England. 1945 11 15. Ombyggd till trupptransportfartyg för att transportera trupper mellan Harwich - Hoek Van Holland. 1946 03 13. Ankom Newport för uppfrsächning. 1946 06 13. Ankom Weymouth. 1946 06 16. Insatt mellan Weymouth - Jersey - Guernsey. 1948 01 01. Överförd till Western Region fleet. 1948 06 01. När fartyget återkom från varvsöversyn, så var skorstenen ommålad. 1948 11 01. Överförd till Southern Region. 1958 12 20. Ersatte NORMANNIA på dagsturer mellan Jersey - St Malo. 1960 09 12. Sista dagen i trafik mellan Weymouth - Jersey - Guernsey. 1960 09 14. Gjorde fartyget sin sista segling från Torquay - Guernsey, därefter upplagd. 1960 12. Såld till Belgiska upphuggare. 1960 12 19. Ankom under bogsering Antwerpen efter bogserbåten SCHOUWENBANK |
S/S ST HELIER.
Tillbaka till British Railways.
© 2016 faktaomfartyg.