S/S STADSGÅRDEN 1.

Byggd 1897 av O A Brodins varv, Gävle.

Varvsnummer. ?.

Dimensioner. 20,87 x 5,80 x 1,90 m.

Brt/ Nrt. 62/ 18.

Maskineri. En 2-cyl, Gefle W ångmaskin.

Effekt. 48 kW.

Knop. 7,0.

Passagerare. 97.

Rn. 3955.

Systerfartyg. NYBRON 1. NYBRON 2. STADSGÅRDEN 2.

1897 05 12. Avgick Gävle mot Stockholm.

Levererades 14 maj 1897 till Ångfärje AB, Stockholm.

1897 05 15. Insatt mellan Stadsgården - Alkärret.

1897 07 28. Krockar med ångslupen HILDUR i Nybroviken.

1899 05 07. Krockar med ÅKERS KANAL i Nybroviken, får flera fönster utslagna.

1899 06. Omdöpt till NYBRON 1.

1899 07 27. Kör in i kajen vid Nybroplan med lite för fart.

1900 08. Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Omdöpt till DJURGÅRDEN 3.

1904 06 11. Krockar med ångslupen SAGA utanför Räntmästartrappan.

1930 08 09. Kolliderar med S/S KASTELHOLM utanför Kastelholmen som kör in i sidan på DJURGÅRDEN 3 och får ett hål i skrovet.

1951 08  23. Krockar med UMAN utanför Allmänna gränd.

1969 07 22. Använd som transportfartyg mellan Logårdstrappan och kryssningsfartyget CAPO SAMVICENTE.

1969. Upplagd.

1970 09 30. Såld till Ab Djurgårdsvarvet, Stockholm.

1970 10 02. Rederiet ändrar namn till Stor-Stockholms Hamntrafik, Ab, Stockholm.

1971 12 30. Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm.

1972. Upplagd.

1973 03. Såld till Stiftelsen Skärgårdsbåten, Stockholm för 1 krona.

1975 08 12. Upplyft på land vid Svartvik, Traneberg för renovering.

1976. Köper man en ny ångpanna från Åland osett, men problem med transport gör att den blir kvar på Åland, samt det visar sig senare att den var för liten. Återfinns numera på ett hembygdsmuseum i Kristianstad.

1980 04 14. Sjösatt och fortsatt renovering.

1983. Överförd till Ångslups AB Djurgården, Stockholm.

1984 09 21. Ny ångpanna installeras.

1985 05 21. Premiärtur mellan Slussen - Skeppsholmen.

1993. Rederiet byter namn till Stockholms Ångslups AB, Stockholm.

S/S DJURGÅRDEN 3.

Tillbaka till Waxholmsbolaget.

Tillbaka till Stockholms Ångslups Ab.

© 2021 faktaomfartyg.