S/S STARKE.
Byggd 1931 av Deutsche Werke, Kiel, Tyskland. (skrovet varvsnummer 225)
Utrustad vid Lindholmens Varv, Göteborg. (varvsnummer 934)
Dimensioner. 93,08 x 15,88 x 5,18 m.
Efter förlängning 111,78 x 15,88 x 5,84 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 2459/ 706/ 2232.
Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 3092/ 706/ 2715.
Maskineri. Två 3-cyl, Lindholmens ångmaskiner.
Effekt. 4520 hk.
Knop 13,5.
Passagerare. 200.
Järnvägsvagnar. 26.
Spår. 3.
RN. 7698.
IMO. 5338957.
1930 10 04. Sjösatt. Levererades 28 januari 1931 till SJ, Malmö. 1931 02 25. Insatt mellan Trelleborg - Sassnitz. 1942 02 26. Gick fartyget på en drivmina i närheten av Rügen och sjönk på 25 meters djup. 1942 07 13. Påbörjades bärgningen av fartyget. När bärgningen var klar togs fartyget till Sassnitz för att lossa några vagnar. 1942 07. Bogserades sen till Kockums varv, Malmö för reparation. 1946. Återlevererad till SJ. Blev förlängd och ombyggd vid Kockums varv. 1946. Insatt mellan Trelleborg - Gdynia. 1947 06. Insatt mellan Trelleborg - Warnemünde. 1948 02. Trafiken till Polen flyttas till Odra Port, Polen. 1948. Åter insatt mellan Trelleborg - Sassnitz. Trafiken på Polen läggs ner. 1951. Ombyggd till oljeeldning. 1952 08. Stoppas trafiken till Sassnitz och färjan började gå mellan Trelleborg - Warnemünde. 1953. Insatt Trelleborg - Sassnitz. Gick även vissa turer mellan Malmö - Köpenhamn. 1967 03 13. Insatt på den nya tågfärjeleden mellan Stockholm - Nådendal. 1969 02 20. Kolliderade med Finska KURKI på resa mot Nådendal. Mindre skador på STARKE som kunde fortsätta mot Nådendal. 1969. Insatt mellan Trelleborg - Sassnitz. 1970. Insatt mellan Stockholm - Nådendal. 1971 12 13. Sista dagen i trafik. 1972 02. Såld till Persöner Ab, Ystad för upphuggning. 1972 02 10. Avgick från Trelleborg på sin sista färd till Ystad. |
S/S STARKE.
© 2024 faktaomfartyg.