M/S STENA BRITANNICA.
Byggd 1967 av A/S Langesund Mekaniske Verksted, Langesund, Norge.
Färdigställd vid Framnæs Mekaniske Verksted A/S, Framnæs, Norge.
Varvsnummer 55.
Dimensioner. 110,80 x 18,04 x 4,82 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 5073/ 2660/ 711.
Maskineri. Två MAN 16V8V40/54 dieslar.
Effekt. 12891 kW.
Knop. 23,5.
Passagerare. 1170.
Hyttplatser. 370.
Efter ombyggnad. 450
Bilar. 210.
RN. 10900.
IMO. 6717148.
Systerfartyg.
STENA GERMANICA.
1966
11 25. Sjösatt. Levererades
20 december till Stena Ab, Göteborg. Kontraktspris SEK 35 milj. Ursprungligen
byggd för Stena Lines rutt mellan Göteborg och Kiel, men linjen behövde inte
två fartyg 1966 och endast den först levererade systerfartyget sattes in på
linjen. 1967
12 20. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn. 1968. Gjorde några turer mellan Göteborg - Kiel. 1968
04. Såld till State of Alaska (Dept. of Public Works), USA. Pris USD 6,96
milj. 1968
05 07. Avgick Göteborg mot Vancouver. 1968
06 16. Registrerad för
Marine Highway System Inc, Panama. Omdöpt till WICKERSHAM. Eftersom fartyget inte var byggt i USA
fick hon inte registreras under amerikansk flagg. Det medförde också att hon
inte kunde gå mellan Seattle och Alaska som planerat, då fartyg med utländsk
flagg inte fick bedriva trafik inom USA gränser. Därför gick hon från
Vancouver till Alaska. Det var orsaken till att kongressledamoten Nicholas J
Begich från Alaska kallade henne i december 1971 för ”En förfärlig
ekonomisk börda”. 1968.
Insatt i trafik mellan Prince Rupert - Ketchikan - Juneau - Haines. 1972
03. Fick dispens för att börja gå Seattle - Alaska, men bildäcket visade sig
vara för litet för de stora amerikanska bilarna. 1973
09 19. Sista resan Seattle - Alaska, därefter upplagd och utbjuden till salu. 1974
03 14. Representanter från Rederi Ab Sally tittar på fartyget, men även på
systerfartyget STENA GERMANICA, PRINZ HAMLET eller så funderar man på att
chartra DROTTNINGEN. WICKERSHAM är i bäst skick av färjorna, men hon är
tingad av en annan köpare. De italienska köparna lyckades dock inte klara av köpvillkoren
och den 28/5 tas beslutet att köpa WICKERSHAM. 1974
05 28. Såld till Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland. Omdöpt till VIKING
6. Pris USD 7,3 milj. 1974 06. Dockas i Seattle och får rött skrov och texten Viking Line på sidan. 1974
06 14. Avgick Seattle mot Stockholm, efter att ha dockats och målats röd i
Seattle. 1974
07 16. Insatt i Viking Lines nya trafik mellan Stockholm - Helsingfors. Under
flera vintrar skiftade hon linje med VIKING 1, som hade bättre isegenskaper än
VIKING 6. VIKING 6 gick då Kapellskär - Mariehamn - Nådendal. 1975
02 19 - 1975 04 24. Under vinter byggs den förliga cafeterian om till 35 nya
hytter, med totalt 80 bäddar, vid Jos L Meyer Werft, Papenburg. 1975
12 31. Fartyget till salu och turkiska köpare varit och tittat på henne. 1976.
Under årets två första månader insatt på kryssningar Stockholm - Mariehamn
i väntan på att APOLLO III ska komma i trafik. 1976
03 31 - 1976 04 10. Upplagd i Mariehamn under sjöfackförbundets strejk. 1978.
Under våren, insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo under ca två månader.
1978
02. Kvinna hoppar överbord och låg på isen bredvid rännan. Fartyget vände
och man tog ombord kvinnan igen via bogporten med hjälp av rep och stege. 1978
09 25. Projektering om förlängning av VIKING 6 som skulle öka kojplatserna
med 250 st och bilplatserna med 20-30 st. Men styrelsen beslöt istället att
fortsätta med nybyggnadsplaner med Wärtsilä och att försöka sälja VIKING
6. 1978
12 21. Bud på på USD 9,5 milj för fartyget har inkommit och rederiet beslutat
sälja. 1979
02. Insatt mellan Stockholm och Åbo under vintern. 1979
11 07. Brittany Ferries frågan om att timechartra fartyget under 90 - 100 dagar
sommaren 1980 på linjen St. Malo - Portsmouth. 1980
01 17 - 1980 04 17 Insatt mellan Kapellskär - Mariehamn – Nådendal och
ersatt av Viking 4 mellan Stockholm - Helsingfors. 1980
03 29 - 1980 05 23. Upplagd i Nådendal pga. finsk sjömansstrejk. 1980
05. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors. 1980
06 02. Utchartrad på två år till Brittany Ferries, Morlaix, Frankrike. Omdöpt
till GOELO. 1980
06 04. Avgick Stockholm/Finnboda mot St Malo. 1980
06. Insatt mellan St Malo - Portsmouth, med åländsk däcks och maskinpersonal. 1982
04 21. Avslutad charter, omdöpt till VIKING 6. 1982
05 01 - 1982 05 20. Insatt i Sally Lines trafik mellan Ramsgate - Dunkerque. 1982
05 02. På resa Ramsgate - Dunkerque haveri på babords huvudmaskin cyl No 14. 1982
05 05. På resa Dunkerque - Ramsgate haveri på babords huvudmaskin cyl No 14. 1982
05 24 - 1982 11 25. Utchartrad till North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Insatt
mellan Rotterdam - Hull. Hon ersatte NORLAND som rekvirerats av brittiska staten
som transportfartyg i Falklandskriget. VIKING 6 var för liten för denna trafik
och hon ersattes av en annan gammalt Viking Line fartyg, nämligen SAINT PATRICK
II som levererades som AURELLA. 1982
06 12. Under hamnliggande i Hull påkörd av färjan EASY RIDER. Smärre skador
på Viking 6 styrbords bryggvinge. 1982
07 28. Vid utslussning från Hull på väg mot Rotterdam, så fastnade en tross
i bogpropellern. 1982
08 09. Fartyget var det minsta av North Sea Ferries fartyg och dessutom utländskt.
Men det var hon som blev det hon som transporterade en kunglighet när drottning
Elisabeths man Prins Philip åkte med fartyget till en hästtävling i Nederländerna. 1982
11 16. Vid ankomst till Rotterdam från Hull blev det en mindre kajkollision,
utan större skador. 1982 11 21. Andra gången på en vecka kajkollision vid ankomst till Rotterdam från Hull, utan större skador. 1982
11 22. Läckage i tätningsbox på babords propelleraxel konstaterad i ordinarie
trafik. 1982
11 25. Gick till Bremerhaven för uppläggning, som blev väldigt kort. 1982
11 28 - 1982 12 12. Utchartrad till Juelsminde-Kalundborg Linien, Juelsminde,
Danmark. Insatt mellan Juelsminde - Kalundborg. 1982
12. Såld till Takis Solomonidis (Sol Lines), Limassol, Cypern. Pris USD 7,1
milj. 1982
12 22. Omdöpt till SOL OLYMPIA. Registrerad för Arena
Shipping Co, Ltd, (Sol Lines), Limassol, Cypern. 1983
04 01. Insatt mellan Haifa - Limassol - Rodos - Pireus - Korfu - Dubrovnik -
Venedig. 1985
02 21. Omdöpt till SUN EXPRESS. 1985
03 09. Avgår Limassol mot Chatham. 1985
03. Utchartrad på bareboat-charter till Rederi Ab Sally U.K. Rederiet planerade
att använda henne i Kvarkentrafiken under sommaren. Men då besättningsutrymmena
inte uppfyllde finska krav lät man fartyget fortsätta vara Cypernregistrerat
och gå i kanaltrafiken. 1985
04 01. Insatt mellan Ramsgate - Dunkerque. 1985
06. Omdöpt till VIKING 6. 1986
04 25. Sista dagen i trafik. Hade för liten fraktkapacitet och ersattes av
VIKING 2. 1986
04 26. Upplagd i Dunkerque, Frankrike. 1986
07. Planerad charter till Ferry Lines, Italien för trafik mellan Genua - Olbia,
men på grund av att fartyget hade Cypriotisk flagg, så fick man inte tillstånd
för trafik. 1986
07 22. Avgår Genua mot Valencia för varvsbesök. Därefter upplagd i Valencia. 1986
11. Såld till Navigazione Arcipelago Maddalenino Spa, Neapel, Italien.
Pris USD 2,5 milj. 1987
01 08. Omdöpt till MOBY DREAM. Insatt i Navarma Lines trafik
mellan La Spezia - Bastia. 1993.
Överförd Sardegna Lines, Italien. Omdöpt till SARDEGNA BELLA.
Insatt mellan Livorno - Olbia. 1998.
Får fartyget maskinhaveri efter brand i maskin och läggs upp i Livorno,
Italien. 2001 07 04. Såld till Turkiska upphuggare. 2001 09 24. Ankom Bereket Ithalat Ihracat Ltd, Aliaga, Turkiet under bogsering, där skärbrännarna väntade. |
M/S STENA BRITANNICA.
M/S WICKERSHAM.
M/S VIKING 6.
M/S GOELO.
M/S MOBY DREAM.
Tillbaka till Alaska Marine Highway.
Tillbaka till Rederi Ab Sally.
Tillbaka till Brittany Ferries.
Tillbaka till North Sea Ferries.
© 2020 faktaomfartyg.