M/S STENA BRITANNICA.

Byggd 1967 av A/S Langesund Mekaniske Verksted, Langesund, Norge.

Färdigställd vid Framnæs Mekaniske Verksted A/S, Framnæs, Norge.

Varvsnummer 55.

Dimensioner. 110,80 x 18,04 x 4,82 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 5073/ 2660/ 711.

Maskineri. Två MAN 16V8V40/54 dieslar.

Effekt. 12891 kW.

Knop. 23,5.

Passagerare. 1170.

Hyttplatser. 370.

Efter ombyggnad. 450

Bilar. 210.

RN. 10900.

IMO. 6717148.

Systerfartyg. STENA GERMANICA.

1966 11 25. Sjösatt.

Levererades 20 december till Stena Ab, Göteborg. Kontraktspris SEK 35 milj. Ursprungligen byggd för Stena Lines rutt mellan Göteborg och Kiel, men linjen behövde inte två fartyg 1966 och endast den först levererade systerfartyget sattes in på linjen.

1967 12 20. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.  

1968. Gjorde några turer mellan Göteborg - Kiel.

1968 04. Såld till State of Alaska (Dept. of Public Works), USA. Pris USD 6,96 milj.

1968 05 07. Avgick Göteborg mot Vancouver.

1968 06 16. Registrerad för Marine Highway System Inc, Panama. Omdöpt till WICKERSHAM. Eftersom fartyget inte var byggt i USA fick hon inte registreras under amerikansk flagg. Det medförde också att hon inte kunde gå mellan Seattle och Alaska som planerat, då fartyg med utländsk flagg inte fick bedriva trafik inom USA gränser. Därför gick hon från Vancouver till Alaska. Det var orsaken till att kongressledamoten Nicholas J Begich från Alaska kallade henne i december 1971 för ”En förfärlig ekonomisk börda”.

1968. Insatt i trafik mellan Prince Rupert - Ketchikan - Juneau - Haines.

1972 03. Fick dispens för att börja gå Seattle - Alaska, men bildäcket visade sig vara för litet för de stora amerikanska bilarna.

1973 09 19. Sista resan Seattle - Alaska, därefter upplagd och utbjuden till salu.

1974 03 14. Representanter från Rederi Ab Sally tittar på fartyget, men även på systerfartyget STENA GERMANICA, PRINZ HAMLET eller så funderar man på att chartra DROTTNINGEN. WICKERSHAM är i bäst skick av färjorna, men hon är tingad av en annan köpare. De italienska köparna lyckades dock inte klara av köpvillkoren och den 28/5 tas beslutet att köpa WICKERSHAM.

1974 05 28. Såld till Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland. Omdöpt till VIKING 6. Pris USD 7,3 milj.  

1974 06. Dockas i Seattle och får rött skrov och texten Viking Line på sidan. 

1974 06 14. Avgick Seattle mot Stockholm, efter att ha dockats och målats röd i Seattle.

1974 07 16. Insatt i Viking Lines nya trafik mellan Stockholm - Helsingfors. Under flera vintrar skiftade hon linje med VIKING 1, som hade bättre isegenskaper än VIKING 6. VIKING 6 gick då Kapellskär - Mariehamn - Nådendal.

1975 02 19 - 1975 04 24. Under vinter byggs den förliga cafeterian om till 35 nya hytter, med totalt 80 bäddar, vid Jos L Meyer Werft, Papenburg.

1975 12 31. Fartyget till salu och turkiska köpare varit och tittat på henne.

1976. Under årets två första månader insatt på kryssningar Stockholm - Mariehamn i väntan på att APOLLO III ska komma i trafik.

1976 03 31 - 1976 04 10. Upplagd i Mariehamn under sjöfackförbundets strejk.

1978. Under våren, insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo under ca två månader.

1978 02. Kvinna hoppar överbord och låg på isen bredvid rännan. Fartyget vände och man tog ombord kvinnan igen via bogporten med hjälp av rep och stege.

1978 09 25. Projektering om förlängning av VIKING 6 som skulle öka kojplatserna med 250 st och bilplatserna med 20-30 st. Men styrelsen beslöt istället att fortsätta med nybyggnadsplaner med Wärtsilä och att försöka sälja VIKING 6.

1978 12 21. Bud på på USD 9,5 milj för fartyget har inkommit och rederiet beslutat sälja.

1979 02. Insatt mellan Stockholm och Åbo under vintern.

1979 11 07. Brittany Ferries frågan om att timechartra fartyget under 90 - 100 dagar sommaren 1980 på linjen St. Malo - Portsmouth.

1980 01 17 - 1980 04 17 Insatt mellan Kapellskär - Mariehamn – Nådendal och ersatt av Viking 4 mellan Stockholm - Helsingfors.

1980 03 29 - 1980 05 23. Upplagd i Nådendal pga. finsk sjömansstrejk.

1980 05. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors.

1980 06 02. Utchartrad på två år till Brittany Ferries, Morlaix, Frankrike. Omdöpt till GOELO.

1980 06 04. Avgick Stockholm/Finnboda mot St Malo.

1980 06. Insatt mellan St Malo - Portsmouth, med åländsk däcks och maskinpersonal.

1982 04 21. Avslutad charter, omdöpt till VIKING 6.

1982 05 01 - 1982 05 20. Insatt i Sally Lines trafik mellan Ramsgate - Dunkerque.

1982 05 02. På resa Ramsgate - Dunkerque haveri på babords huvudmaskin cyl No 14.

1982 05 05. På resa Dunkerque - Ramsgate haveri på babords huvudmaskin cyl No 14.

1982 05 24 - 1982 11 25. Utchartrad till North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Insatt mellan Rotterdam - Hull. Hon ersatte NORLAND som rekvirerats av brittiska staten som transportfartyg i Falklandskriget. VIKING 6 var för liten för denna trafik och hon ersattes av en annan gammalt Viking Line fartyg, nämligen SAINT PATRICK II som levererades som AURELLA.

1982 06 12. Under hamnliggande i Hull påkörd av färjan EASY RIDER. Smärre skador på Viking 6 styrbords bryggvinge.

1982 07 28. Vid utslussning från Hull på väg mot Rotterdam, så fastnade en tross i bogpropellern.

1982 08 09. Fartyget var det minsta av North Sea Ferries fartyg och dessutom utländskt. Men det var hon som blev det hon som transporterade en kunglighet när drottning Elisabeths man Prins Philip åkte med fartyget till en hästtävling i Nederländerna.

1982 11 16. Vid ankomst till Rotterdam från Hull blev det en mindre kajkollision, utan större skador.

1982 11 21. Andra gången på en vecka kajkollision vid ankomst till Rotterdam från Hull, utan större skador.

1982 11 22. Läckage i tätningsbox på babords propelleraxel konstaterad i ordinarie trafik.

1982 11 25. Gick till Bremerhaven för uppläggning, som blev väldigt kort.

1982 11 28 - 1982 12 12. Utchartrad till Juelsminde-Kalundborg Linien, Juelsminde, Danmark. Insatt mellan Juelsminde - Kalundborg.

1982 12. Såld till Takis Solomonidis (Sol Lines), Limassol, Cypern. Pris USD 7,1 milj.

1982 12 22. Omdöpt till SOL OLYMPIA. Registrerad för Arena Shipping Co, Ltd, (Sol Lines), Limassol, Cypern.

1983 04 01. Insatt mellan Haifa - Limassol - Rodos - Pireus - Korfu - Dubrovnik - Venedig.

1985 02 21. Omdöpt till SUN EXPRESS.

1985 03 09. Avgår Limassol mot Chatham.

1985 03. Utchartrad på bareboat-charter till Rederi Ab Sally U.K. Rederiet planerade att använda henne i Kvarkentrafiken under sommaren. Men då besättningsutrymmena inte uppfyllde finska krav lät man fartyget fortsätta vara Cypernregistrerat och gå i kanaltrafiken.

1985 04 01. Insatt mellan Ramsgate - Dunkerque.

1985 06. Omdöpt till VIKING 6.

1986 04 25. Sista dagen i trafik. Hade för liten fraktkapacitet och ersattes av VIKING 2.

1986 04 26. Upplagd i Dunkerque, Frankrike.

1986 07. Planerad charter till Ferry Lines, Italien för trafik mellan Genua - Olbia, men på grund av att fartyget hade Cypriotisk flagg, så fick man inte tillstånd för trafik.

1986 07 22. Avgår Genua mot Valencia för varvsbesök. Därefter upplagd i Valencia.

1986 11. Såld till Navigazione Arcipelago Maddalenino Spa, Neapel, Italien.  Pris USD 2,5 milj.

1987 01 08. Omdöpt till MOBY DREAM. Insatt i Navarma Lines trafik mellan La Spezia - Bastia.

1993. Överförd Sardegna Lines, Italien. Omdöpt till SARDEGNA BELLA. Insatt mellan Livorno - Olbia.

1998. Får fartyget maskinhaveri efter brand i maskin och läggs upp i Livorno, Italien.

2001 07 04. Såld till Turkiska upphuggare.

2001 09 24. Ankom Bereket Ithalat Ihracat Ltd, Aliaga, Turkiet under bogsering, där skärbrännarna väntade.

M/S STENA BRITANNICA.

M/S WICKERSHAM.

M/S VIKING 6.

M/S GOELO.

M/S SOL OLYMPIA.

Ombord.

M/S SUN EXPRESS.

M/S VIKING 6.

 

M/S MOBY DREAM.

M/S SARDEGNA BELLA.

Upphuggningsbilder.

Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till Alaska Marine Highway.

Tillbaka till Rederi Ab Sally.

Tillbaka till Viking Line.

Tillbaka till Brittany Ferries.

Tillbaka till Sally Line.

Tillbaka till North Sea Ferries.

Tillbaka till JKL Linien.

Tillbaka till SOL Lines.

Tillbaka till Moby Line.

© 2020 faktaomfartyg.