S/S STYRSÖ.

Byggd 1907 av Eriksbergs Mekaniska Verkstad, Göteborg.

Varvsnummer. 133.

Dimensioner. 29,20 x 6,06 x ? m.

Efter ombyggnad. 30,90 x 6,45 x 2,44 m.

Brt/ Nrt. 137/ 49.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 186/ 74.

Maskineri. En Eriksbergs ångmaskin.

Effekt. 207 kW.

Knop. 12,0.

Efter maskinbyte. En B&W Alpha 406 FLO diesel.

Effekt. 265 kW.

Knop. ?.

Passagerare. 290.

Efter ombyggnad. 220.

RN. 4754.

IMO. 5342673

Levererades 16 juni 1907 till Göteborgs Nya Ångslups AB, Göteborg.

1907 06. Insatt mellan Göteborg - Långedrag - Köpstadsö - Styrsö Bratten - Villabron - Tången - Vargö - Känsö - Brännö.

1922. Såld till AB Styrsö Havsbad, Styrsö. Insatt mellan Göteborg - Styrsö Bratten - Tången - Vargö.

1928. Går AB Styrsö Havsbad, Styrsö ihop med  Styrsö Nya Trafik AB.

1929. Ombyggd.

1935. Ombildads rederiet till Styrsö Trafik AB.

1952. Bytts ångmaskinen ut mot en diesel.

1969. Övertagen av AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik, Göteborg.

1979 05 31. Går på grund i Rivöfjorden på väg mot Uddevalla, Togs ur trafik för reparation.

1992 11 12. Såld till Turist Trafikk Dalen AS, Telemark, Norge. Omdöpt till HENRIK IBSEN

1992. Ombyggd.

1993. Insatt i trafik på Telemarkskanalen.

200?. Registrerad för Skien Dalen Skipsselskap A/S, Skien, Norge.

2011 06 01. Får maskinhaveri sedan en kolv och cylinder havererat. 

2011 06. Bogseras från Bandak till Hirtshals.

2011. Får fartyget en begagnad maskin monterat som kommer från bogserbåten GOLIATH vid Hirthals Bedding A/S, Hirtshals. Är samma typ av maskin som suttit tidigare i fartyget.

M/S STYRSÖ.

Tillbaka till Styrsöbolaget.

© 2017 faktaomfartyg.