S/S SUNDSVALL.
Byggd 1854 av Motala Varf, Norrköping.
Varvsnummer. 44.
Dimensioner. 46,09 x 6,53 x ? m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 269/ 176/ 170.
Efter ommätning. Brt/ Nrt. 243/ 161.
Efter ombyggnad. Brt/ Dwt. 299/ 175.
Maskineri. En Motala verkstad ångmaskin.
Effekt. 240 hk.
Knop. ?.
Passagerare. 376.
RN. 144.
1854 02 06. Sjösatt. Levererades i
maj 1854 till Sundsvalls Ångfartygs AB,
Sundsvall. 1854 05 20. Insatt på
Stockholm - Sundsvall. Vid avgången från Stockholm påseglade man en tullbåt med
två personer ombord. En drunknade medan den andra räddades av fartyget. På
söndagar gjorde SUNDSVALL lustresor från Stockholm till bland annat Furusund. 1856 05 26. SUNDSVALL på
grund i dimma vid Hornlandet utanför Hudiksvall. Efter att kastat överbord
däckslasten bestående av viner och spritvaror kunde man ta sig loss för egen
maskin. Man lyckades själv bärga det mesta av den överbord kastade lasten. 1857 10 14. Grundstötning
i Öregrundsgrepen, på resa Sundsvall - Stockholm, klockan 05.00 på morgonen i
mörker och tjocka. Trots halv fart rände fartyget upp på en klippa till
midskepps. Flera ångare försökte dra SUNDSVALL av grundet utan att lyckas.
Efter
att lasten lossats och vattnet höjts sig en fot kom fartyget loss för egen
maskin. 1858 08 22. När Sundsvall
passerade skärgårdsånagaren ROSLAGEN råkade man gira för snävt in framför
ROSLAGEN för. ROSLAGENS flaggstång bröts av då hon kilades fast under SUNDSVALLS akter.
Några passagerare på ROSLAGEN passade också på att hoppa över
till SUNDSVALL, men de återlämnades snabbt. 1858 11 06. Brand ombord
i kolförrådet, som hastigt släcktes. Fartyget återvände till Sundsvall av
säkerhetsskäl och ankrades på redden över natten. Fortsatte sin resa till
Stockholm nästa morgon. 1859 09 21. Grundstötning
på morgonen i dimma vid Norrboda Hällarne. Drogs loss efter att dimman lättat
av GUSTAF II ADOLF. 1862 06 29. Resa
Stockholm - Sundsvall - Vasa. 1862 07 15. Maskinskada
på resa Sundsvall - Stockholm. En pistong sprang av och skadade ena cylindern.
Tog sig till Stockholm med reducerad fart. 1863 07 30. En resa
Stockholm - Sundsvall - Vasa. 1863 11 15. Grundstötning
vid Raholmsgrundet utanför Sundsvall på resa från Stockholm. Efter att
Flottisten tagit över lasten kom Sundsvall loss för egen maskin och utan
skador. 1865. Ombyggd innan
sommartrafiken. 1865 08 02. En resa
Stockholm - Sundsvall - Vasa och retur. 1871. I trafik Stockholm
- Sundsvall - Hernösand - Wasa. 1871 08 22. Lotsen som
inklarerat SUNDSVALL ramlar ur lotsbåten vid Vasklots udde i Wasa på återresan
från staden och drunknar. 1872 05 12. SUNDSVALL
första fartyget till Wasa för säsongen. 1872 05 14. När SUNDSVALL
gick från Wasa fanns på fördäcket levande svin, smör och kött. På akterdäcket
trängdes 250 utvandrare, varav 70 skulle fortsätta till Amerika. Det var en
viss skillnad mot när hon anlände till Wasa, då fanns i lasten endast 50 tunnor
sirap och någon enstaka återvändande arbetare. 1873 05 14. SUNDSVALL
första fartyg för säsongen till Wasa. Insatt på Sundsvall - Hernösand - Wasa. 1873 06 21. Turerna
utsträcktes söderut till Stockholm, några turer via Gefle. 1874 05 03. I trafik
Sundsvall - Hernösand - Vasa, vissa turer fortsatte till Gävle. 1874 07. Några resor
Sundsvall - Räfsö - Sundsvall. 1875 05 24. Kom SUNDSVALL
till Vasa från Sundsvall - Hernösand, för första gången för året. Gick åter två
dagar senare med last av havre, smör, fläsk, kött, hästar, svin, nötkreatur,
får och 75 passagerare. 1875 11 05. Efter avgång
från Vasa hamnade fartyget i svårt väder och låg flera dagar vid Rönnskär i
avvaktan på bättre väder. När fartyget inte kom till Hernösand spreds ryktet
att SUNDSVALL förlist. Fartyget kom sedan sent omsider till Sundsvall, där hon
övervintrar. 1876. I trafik Kaskö
-
Sundsvall - Hernösand - Vasa. 1876 08 03. Fick
SUNDSVALL tillåtelse att börja transportera post mellan Vasa och Hernösand,
tidigare hade man tvingats sända posten via Åbo eller Torneå. Tyvärr hade man
missat att meddela att fartyget skulle invänta posten och den 4 augusti hade man
avgått redan för en och en halvtimme sedan då posten anlände till hamnen.
Posten hade inte heller observerat att fartyget hade tidigare avgångstid
(05.00) under sommaren. Posten fick sändas via Åbo - Stockholm. 1876 10 11. När fartyget
avgick från Hernösand mot Vasa mötte hon stora störtsjöar som överskjölde henne.
Slutligen förmåddes kaptenen att vända åter till Hernösand för att invänta
bättre väder. 1876 11 09. Bröt sig
fartyget genom isen på sista resan från Vasa för året, med last av hästar och
svin ombord. 1877. Under våren i
trafik Stockholm - Sundsvall - Kaskö. Sedan i trafik Kaskö - Sundsvall -
Hernösand - Vasa. Under vårar och höstar även vidare från Sundsvall till
Stockholm. 1883 08 06. Insatt på en
tur var tredje vecka Sundsvall - Åbo - Sundsvall. 1901. Ny maskin och
panna. 1913 03 17. Såld till
Stockholms Rederi AB Svea, Stockholm. 1916. Ombyggd till
lastfartyg. 1920 04 14. Grundstötte
vid midnatt nära Eckerö fyr i Stockholms norra skärgård på resa Stockholm -
Hudiksvall med järnrör och styckegods. Blev läck och tvingades köras upp på ett
grund. Bärgades och reparerades. 1933 05. Såld till Wärtsilä Oy, Viborg, Finland. Bogserade rederisystrarna VALE och BERGSUND till Finland. SUNDSVALL byggdes om till pråm ägd av Finska Jernverken Oy, Viborg. |
S/S SUNDSVALL.
Tillbaka till de samseglande rederierna.
© 2021 faktaomfartyg.