M/S SUNNANLAND.
Byggd 1940 av Eriksbergs Mekaniska Verkstads Ab, Göteborg.
Varvsnummer. 295.
Dimensioner. 117,41 x 16,67 x 5,54 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 3378/ 1465/ 5110.
Maskineri. Två 9-cyl, B&W-Eriksbergs dieslar.
Effekt. 6000 hk.
Knop. 16,0.
RN. 8437.
IMO. 5305194.
Systerfartyg. SAGOLAND. SKOGALAND. SAMELAND.
1940 03 11. Sjösatt. Levererades i juli 1940 till Ångfartygs Ab Tirfing, Göteborg. Insatt i Svenska Orientlinjens trafik. 1953 03 06. Så bröt en brand ut ombord när fartyget låg i Rio De Janeiro, Brasilien. 5 besättningsmän omkom. Fartyget reparerades provisoriskt, så själva resan kunde återupptas. 1961 06. Såld till p/r Cervus, Göteborg (Huvudredare Claes Manne). Omdöpt till CERVUS. 1962 05. Ny huvudredare, Carl Johan Ljungblad. 1963 01. Såld till p/r Cervus (Otto Kihlström), Göteborg 1964 08. Omdöpt till CERVIA. 1965 05. Övertagen av August Leffler & Son, Göteborg (Huvudredare Paul Pålsson), Göteborg. 1966 02. Såld till Singi Nav, Co, Taipei, Taiwan. Omdöpt till SINTAH REEFER, samt satt under Panama flagg. 1970 09 15. Ankom Nan Kwang Steel & Iron Works, Kaohsiung, Taiwan för upphuggning. |
Bild saknas.
Tillbaka till Ångfartygs Ab Tirfing.
Tillbaka till Svenska Orient Linjen.
© 2017 faktaomfartyg