M/S SUNWARD.

Byggd 1966 av Bergens Mekaniske Verksted, Bergen, Norge.

Varvsnummer. 455.

Dimensioner. 139,43 x 20,83 x 5,26 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 8666/ 3707/ 1724.

Maskineri. Två B&W 12-42VT2BF-90 dieslar.

Effekt. 9700 kW.

Knop. 20,0.

Passagerare. 634.

Efter ombyggnad. 562.

Efter omklassning 1973. 1100.

Hyttplatser. 398.

Bilar. 170.

IMO. 6610663.

1965 07 29. Kölsträckt.

1966 03 24. Sjösatt.

Levererades 20 juni 1966 till Klosters Rederi A/S, Oslo, Norge. Avgick Bergen mot Southampton.

1966 06 25 - 1966 11 05. Insatt för Klosters Sunward Ferries mellan Southampton - Vigo - Lissabon - Gibraltar. Rederiet hade ett samarbetsavtal med Tor Line så man kunde köpa genomgångsbiljetter från Sverige ner till Spanien. Tyvärr så vart det många problem med bland annat överfarten i dåligt väder över Biscaya bukten, engelska valuta restrektioner så linjen lades ner efter några månader.

1966. Under hösten, representanter från Silja Line är och tittar på fartyget för en eventuellt köp, men backar ur när det visar sig att fartyget inte har den isklass som behövs.

1966 11 05. Läggs trafiken ner och fartyget går till Oslo för uppläggning

1966 12 19. Insatt för Norwegian Cruise Lines mellan Miami - Nassau. Vidare även vissa kryssningar mellan Miami - Kingston - Port Antonio - Nassau - Miami.

1972 11. Såld till Compangnie Générale Transméditerranéenne, Marseille, Frankrike för leverans i mars 1973.

1973 03. Övertagen och avgick mot Marseille.

1973 04. Ankom Marseille.

1973 04 11. Omdöpt till ILE DE BEAUTÉ.

1976. I början av året insatt som utställningsfartyg för en resa med Franska produkter till Persiska Viken.

1976. Registrerad för Societe Nationale Corse-Mediterranee.

1977. Såld till Eastern Gulf Inc., Panama och upplagd i Sharjah (Saudi Arabien) som hotellfartyg. Omdöpt till GRAND FLOTEL.

1978. Såld till Saudi Maritime Transport Company, Jeddah, Saudi Arabien. Omdöpt till SAUDI MOON I. Insatt mellan Suez - Aqaba - Jeddah.

1984. Såld till Sabah Maritime Services Co., Jeddah, Saudi Arabien.

1988. Såld till Ocean Quest International, New Orleans, USA. Registrerad för Ocean Spirit Shipping Ltd., Nassau, Bahamas. Omdöpt till OCEAN SPIRIT. Ankommer Sembawang Shipyard, Singapore för ombyggnad.

1989 03 04. Insatt på dykkryssningar mellan New Orleans - Cozumel - Belize - Cancun.

1989. Insatt mellan St. Petersburg - Belize Reef - Cozumel - Roaten - Guanaja.

1990. Såld till Ferry Charter Ltd, Nassau, Bahamas.

1990. Utchartrad till SeaEscape Cruises Ltd, Nassau, Bahamas. Omdöpt till SCANDINAVIAN SONG. Insatt på dagskryssningar från St Petersburg/ Miami.

1991 09. Utchartrad till Nordisk Færgefart A/S, Nassau, Bahamas. Registrerad för International Shipping Partners, Nassau, Bahamas. Insatt för Danish Cruise Lines kryssningar runt Karibien.

1991 11. Insatt mellan San Juan - St. Thomas, Vissa turer till Tortola.

1992 02. Upphör Danish Crusie Lines med sin trafik och fartyget återlämnas som läggs upp.

1993. Utchartrad till SeaEscape Cruises. Insatt mellan Port Canaveral - Freeport.

1993 11. Utchartrad Ach Shipping (Fratelli Cosulich), Kuba. Omdöpt till SANTIAGO DE CUBA.

1994 01. Startade upp kryssningstrafik med Havanna som utgångshamn, men det helar slutar med fiasko.

1994 02. Blev fartyget upplagt.

1994. Utchartrad till Empress Cruises Ltd, Singapore. Omdöpt till THE EMPRESS. Insatt i kryssningar från Port Klang - Penang.

2002 03 13. Ställde rederiet in trafiken och fartyget läggs upp i Singapore.

2002. Utchartrad för att vara hotellfartyg i Östtimor i sex månader.

2003 09. Såld till Jaisu Shipping, Mumbai, Indien. Omdöpt till EMPRESS.

2003 09. Upplagd vid Sembawang, Singapore.

2004 04. Såld till upphuggare i Bangladesh. 

2004 04. Avgick Singapore under Panama flagg.

2004 04 26. Ankom Chittagong Roads, Bangladesh för upphuggning.

M/S SUNWARD.

M/S ILE DE BEAUTÉ.

M/S SAUDI MOON I.

M/S THE EMPRESS.

M/S EMPRESS.

Tillbaka till Kloster.

Tillbaka till CTGM/SNCM.

Tillbaka till SeaEscape.

Tillbaka till Nordisk Færgefart.

© 2024 faktaomfartyg