HSC SUPERSEACAT ONE.

Byggd 1997 av Fincantieri-Cant. Nav. Italiani S.p.A., La Spezia, Italien.

Varvsnummer. 5999.

Dimensioner. 100,00 x 17,10 x 2,68 m.

GT/ TDW. 4662/ 340.

Maskineri. Fyra Ruston 20RK270 dieslar.

Effekt. 27500 kW.

Knop 38,0.

Passagerare. 782.

Bilar. 175.

IMO. 9141833.

Systerfartyg. SUPERSEACAT TWO. SUPERSEACAT THREE. SUPERSEACAT FOUR.

1996 07 15. Kölsträckt.

1997 02. Sjösatt.

Levererades 22 maj 1997 till Hoverspeed Ltd, La Spezia, Italien.

1997 06 18. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.

1999 09 21. Två resor i veckan mellan Göteborg - Frederikshavn - Langesund - Göteborg.

1999 12 23. Sista dagen i trafik och blev upplagd vid Amerika kajen, Göteborg.

2000 03. Dockades på Cityvarvet, Göteborg.

2000 03 03. Ankom Oostende.

2000 04 - 2000 10. Insatt mellan Newhaven - Dieppe.

2001 03 16. Insatt mellan Dover - Oostende och vissa turer mellan Dover - Calais.

2002 03 22. Insatt mellan Newhaven - Dieppe.

2003 01 10. Upplagd i Birkenhead.

2003 04. Insatt mellan Liverpool - Isle Of Man - Dublin.

2003 05 - 2003 09. Insatt mellan Newhaven - Dieppe.

2003 09. Upplagd i Oostende.

2004 03 22. Avgick Oostende mot Newhaven.

2004 05. Insatt mellan Newhaven - Dieppe.

2004 10 05. Avgick Newhaven mot underland för varvsöversyn. 

2005 06 27 - 2005 08 21. Insatt för Silja Line mellan Helsingfors - Tallinn.

2005 08. Upplagd i Tallinn.

2006 04. Såld till Cia Trasmediterranea, SA Madrid, Spanien. Hemmahamn Santa Cruz de Tenerife. Omdöpt till ALMUDAINA DOS.

2006 06 16. Insatt mellan Barcelona - Ibiza/ Mahon.

2006 07 29. På resa mellan Ibiza - Barcelona, fick fartyget fel på det elektriska systemet ombord (generatorfel) och maskineriet stannade av. Man började driva omkring 25 nm nordväst om Dragonera. Men efter ett tag fick man igång maskineriet så man kunde gå till Barcelona med reducerad fart. MURILLO låg i närheten och avvaktade ifall dom skulle evakuera fartyget. 

2009 09 25. Upplagd i Sant Carles de la Rapida, Spanien.

2014 09 11. Avgick mot Gibraltar.

2015 06 20. Insatt mellan Valencia - Ibiza.

2015 07. Såld till för Maritime Global Operator Ltd, Portoroz, Slovenien. Satt under Cypriotisk flagg, hemmahamn Limassol.

2015 09 09. Upplagd i Gibraltar.

2018 01. Överförd till Spansk flagg. Utchartrad till Trasmediterranea.

2022 05 30. Såld till Horizon Sea Lines Shipping Co, Pireus, Grekland. satt under Cypriotisk flagg, hemmahamn Limassol. Omdöpt till SANTA IRINA. Insatt mellan Heraklion - Santorini.

2023 06. Såld till Kiara Maritime Co, Pireus, Grekland. Management Sea Jets, Maritime. Omdöpt till SPEEDRUNNER JET 2.

HSC SUPERSEACAT ONE.

HSC ALMUDAINA DOS.

HSC SANTA IRINA.

HSC SPEEDRUNNER JET 2.

Tillbaka till Hoverspeed.

Tillbaka till Sea Containers.

Tillbaka till Silja Line.

Tillbaka till Acciona Trasmediterranea.

Tillbka till Seajet.

© 2023 faktaomfartyg.