M/S SVEA.
Byggd 1985 av Oy Wärtsilä Ab, Helsingfors, Finland.
Varvsnummer 470.
Dimensioner. 168,03 x 27,60 x 6,70 m.
Efter ombyggnad. 168,45 x 27,60 x 6,70 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 33829/ 17569/ 4150.
Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 34417/ 19284/ 3019.
Maskineri. Fyra Wärtsilä-Pielstick 12PC-6V dieslar.
Effekt. 26200 kW.
Knop. 22,0 (max).
Passagerare. 1803.
Efter ombyggnad. 2000.
Hyttplatser. 1625.
Efter ombyggnad. 1859.
Bilar. 400.
Långtradare. 60.
KM RN. 13329.
IMO. 8306486.
Systerfartyg. WELLAMO.
1983 04 13. Beställd av FÅA, men under byggnation överfördes kontraktet till Johnson Line Ab, Stockholm. 1984 04 12. Kölsträckt. 1984 09 28. Sjösatt. Levererades 7 maj 1985 till Oy Svea Line Finland Ab. Bareboatchartrad till Johnson Line Ab, Stockholm. Döptes samma dag av Gudmor Birgit Nilsson. 1984 05 11. Visades upp vid Gröna Lund Stockholm. 1985 05 13. Insatt i Silja Lines trafik mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo. 1989. Planerades en ombyggnad av fartyget för att kunna lasta järnvägsvagnar, men det vart aldrig av. 1989 12 15. Såld till Johnson Line Ab, Stockholm. 1990 05 15. Fick problem med maskineriet straxt innan avgång från Åbo. 1990 08 15. Då problem med lånen uppstod, såld till Oy Svea Line Finland Ab, samt bareboatchartrad till Johnson Line Ab, Stockholm. 1992 03 04. Ankom Lloyds Werft, Bremerhaven, Tyskland för ombyggnad. Bla.. byggdes en skybar framför skorstenen. 1992 03 31. Omdöpt till SILJA KARNEVAL. 1992 04 07. Återlevererad. 1992 04 13. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo. 1993 10 15. Gjordes en principöverenskommelse med Color Line om försäljning av fartyget. 1994 03 30. Sista dagen i trafik mellan Stockholm - Åbo. 1994 03 31. Avgick Åbo mot Cityvarvet, Göteborg. 1994 04 02. Ankom Cityvarvet, Göteborg 1994 04 06. Såld till Color Line ASA (Color Line Marine AS, Sandefjord), Oslo, Norge. 1994 04 24. Avgick Göteborg mot Hirtshals. 1994 04 25. Ankom Hirtshals för provanlöp. 1994 04 26. Ankom Frederikshavn för provanlöp. 1994 04 26 - 1994 04 27. Öppet hus i Ålborg, Danmark. 1994 04 28. Ankom Oslo och officiellt omdöpt till COLOR FESTIVAL. 1994 04 29. Insatt mellan Oslo - Hirtshals. 1994 05 03. Fick fartyget skada på hydralsystemet vid tillägg i Hirtshals. 1994 05 18 - 1994 05 21. Reparation vid Cityvarvet, Göteborg. 1995 12 23 - 1995 12 25. Gör fartyget en jul kryssning till Århus. 2002 02 22. Kolliderade med vågbrytaren vid infart till Hirtshals i hård väder, fick skador på ena propellern. Togs ur trafik och gick till Blohm & Voss i Hamburg för reparation. 2002 03 07. Åter i trafik. 2004 12 15 - 2005 01. Varvsbesök vid Remontowa, Gdansk för ombyggnad. 2005 01 26. Avgick Remontowa, Gdansk mot Oslo. 2005 01 28. Ankom Oslo. 2005 01 28. Åter i trafik mellan Oslo - Hirtshals. 2006 04 02. Sista dagen i trafik mellan Oslo - Hirtshals. 2006 04 03. Varvsöversyn. 2006 04 07. Insatt mellan Oslo - Frederikshavn. 2007 11 21. Såld till Medinvest , SpA (Corsica Ferries), Italien för leverans i januari 2008. 2008 01 06. Sista dagen i trafik mellan Oslo - Frederikshavn. 2008 01 11. Ankom Frederikshavn. 2008 01 17. Övertagen av dom nya ägarna. Omdöpt till MEGA SMERALDA. Hemmahamn Genua. 2008 01 22. Avgick Frederikshavn mot Perama, Grekland. 2008 01 31. Ankom Perama. 2008 06 10. Avgick Perama mot Livorno efter ombyggnad. 2008 06 13. Insatt mellan Civitavecchia/ Livorno - Bastia/ Golfo Aranci. 2008 11. Insatt mellan Toulon - Korsika. |
M/S SVEA.
M/S SILJA KARNEVAL.
M/S COLOR FESTIVAL.
M/S COLOR FESTIVAL.
M/S MEGA SMERALDA.
M/S MEGA SMERALDA.
Tillbaka till Johnson Line Ab.
Tillbaka till Corsica Ferries.
© 2024 faktaomfartyg.