M/S SVEA REGINA.

Byggd 1972 av Dubegion-Normandie S.A. Nantes Frankrike

Varvsnummer 127.

Dimensioner. 126,93 x 19,59 x 5,15 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 8020/ 4041/ 1250.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 10341/ 3524/ 948.

Maskineri. Två Pielstick 16PC2V-400 dieslar.

Effekt. 11770 kW.

Knop. 21,0.

Passagerare. 1000.

Efter ombyggnad. 900.

Hyttplatser. 412.

Bilar 170.

IMO. 7126322.

Systerfartyg. AALLOTAR.

1970 01 02. Ursprunglig beställd av Oy Siljavarustamo - Ab Siljarederiet, Åbo, Finland. Beställningspris 65 miljoner SEK.

1970 01 07. Omflyttad i organisationsändring till Stockholms Rederi Ab Svea, Stockholm. 

1971 06 02. Kölsträckt.

1971 12 03. Sjösatt.

1972 02 13. Under utrustning på varvet så slet sig fartyget under en storm och fick skador på skrovet.

Levererades 25 maj 1972 till Stockholms Rederi Ab Svea, Stockholm. Döpt samma dag av Fru Ingegerd Hägglöf.

1972 05 28. Ankom Nybroviken, Stockholm.

1972 06 05. Insatt i Silja Lines trafik mellan Stockholm - Helsingfors.

1975 05 24. Insatt mellan Stockholm - Åbo.

1975 06 20. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors.

1975  07 17. Insatt mellan Norrtälje - Mariehamn - Åbo.

1975 10 02. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors.

1975 10 04. Insatt mellan Norrtälje - Åbo (Angjorde Mariehamn på dagsturer).

1976 09 01. Upplagd i Stockholm, först i Värtahamnen, senare flyttat till Finnboda Varf, Nacka.

1977 06 12. Avgick Stockholm mot Gdansk för varvsbesök.

1977 06 18. Avgick Gdansk mot Algeriet.

1977 06 20 - 1977 09 30. Utchartrad till Cie Nationale Algerienne de Navigation Maritime (CNAN), Alger, Algeriet.

1977 06 28. Insatt mellan Alger - Marseille/ Marseille Bejaia/ Oran.

1977 10 01. Avgick Alger via Kielkanalen till Norrtälje.

1977 10 08. Ankom Norrtälje för uppläggning.

1978 03 01. Insatt mellan Stockholm - Åbo.

1978 03 29. Utchartrad till Det Bergenske D/S A/S, Bergen, Norge för att användas som logementsfartyg i Stord. Avgick Stockholm.

1978 03 31. Ankom Stord.

1978 05 20. Avgick Stord mot Göteborg.

1978 05 21. Ankom Göteborg för varvsbesök.

1978 05 26. Avgick Göteborg mot Stockholm.

1978 05 28 - 1978 09 03. Insatt mellan Stockholm - Åbo.

1978 09 03. Upplagd i Åbo.

1978 09 22. Såld till Finska Ångfartygs Ab, Helsingfors, Finland för 29.792.000 FIM.

1978 10 02. Omdöpt till REGINA.

1978 10 27. Utchartrad till Polska Zegluga Baltycka, Kolobrzeg, Polen med köpoption.

1978 10 28. Ankom Gdansk.

1978 10 29. Förhalade till Polferries terminalen.

1978 10 30. Insatt mellan Gdansk - Nynäshamn - Helsingfors.

1978 10 31. Ankom Nynäshamn 04,00 och fortsatte sedan mot Helsingfors dit fartyget ankom 21,35.

1978 12 31. Sökte fartyget lä bakom Gotland i svår storm vid 06,30 på resa Nynäshamn - Gdansk. Man vart tvungen att avvakta bakom Gotland då hamnen i Gdansk var stängd på grund av hårt väder. Man kunde inte heller gå in till Visby och söka nödhamn på grund av det hårda vädret. Vid 20,00 gick man tillbaks till Nynäshamn eftersom man var i behov av färskvatten.

1979 01 01. Ankom Nynäshamn vid 09,00 tiden och avvaktade bättre väder. En bilist avbröt sin resa och körde av färjan.

1979 04 15. Återlämnad efter chartern.

1979 04 16. Avgick Gdansk mot Kiel.

1979 04 16. Ankom Kiel på kvällen och där målades fartyget upp och rustades.

1979 04 20 - 1979 06 09. Utchartrad till en Tysk resebyrå för olika kryssningar.

1979 04 20 - 1979 04 22. En kryssning mellan Kiel - Langeland - Læsø - Skagen - Hirtshals - Hanstholm - Kiel.

1979 04 25 - 1979 04 29. En kryssning Kiel - Gdansk - Rönne - Kiel.

1979 04 29 - 1979 05 12. En kryssning Kiel - Bergen - Narvik - Hammerfest - Kirkenes - Tromsö - Trondheim - Storfjorden till Eidsdal - Oslo - Kiel.

1979 05 12 - 1979 05 19. Kryssning mellan Kiel - Stockholm - Helsingfors - Leningrad - Gdynia - Kiel.

1979 05 19 - 1979 05 26. Kryssning mellan Kiel - Bergen - Ytterdal - Geiranger - Ytterdal - Ålesund - Oslo - Kiel.

1979 05 26 - 1979 06 02. Kryssning mellan Kiel - Gudvangen - Flåm - Ytterdal - Geiranger - Bergen - Oslo - Köpenhamn - Kiel.

1979 06 02 - 1979 06 09. Kryssning mellan Kiel - Hellesylt - Geiranger - Ålesund - Vik - Gudvangen - Bergen - Oslo - Köpenhamn - Kiel.

1979 06 09. Avgick Kiel mot Stockholm. 

1979 06 12 - 1979 09 01. Insatt mellan Åbo - Stockholm.

1979 09 02. Avgick som förstärkningstur på resa Stockholm - Åbo.

1979 09 03. Efter ankomst till Åbo. Utchartrad till Brittany Ferriers, Morlaix, Frankrike.

1979 09 06 - 1979 10 01. Insatt mellan St Malo - Portsmouth.

1979 10 05. Ankom Helsingfors.

1979 10 28. Insatt mellan Åbo - Stockholm.

1979 11 07 - 1979 11 15. Dockades hos Wärtsilä, Åbo.

1979 11 13. Såld för 7,2 miljoner USD till Transatlantic Navigator Ltd, Pireus Grekland (Karageorgis Lines), Pireus, Grekland.

1979 11 15. Upplagd i Åbo.

1979 11 16 - 1979 11 22. Förevisades fartyget och dess utrustning för dom nya ägarna.

1979 11 29. Överlåtelsekontraktet skrivs under på Siljas kontor kl 14,45. Alla FÅAs besättningsmän avmönstras kl 16,30 och man överlämnar nycklarna till nya ägarna. Omdöpt till MEDITERRANEAN SUN.

1980. Insatt mellan Patras - Ancona.

1980. Såld till Heritage Shipping Co Ltd, Limassol, Cypern. Ett dotterföretag till Karageorgios S.A. Grekland.

1981. Upplagd i Pireus.

1982. Såld till Naftiliaki Eteri Lesvou A.E. (Maritime Co. of Lesvos, Mytilene), Grekland. Omdöpt till ODYSSEAS ELYTIS. Insatt mellan Ancona - Pireus - Heraklion - Alexandria.

1983. Insatt mellan Pireus - Rodos.

1983 12. Hjälper till att evakuera PLO soldater från Beirut.

1984. Insatt mellan Ancona - Alexandria.

1985 06. Såld till Sky Cruises Ltd, Nassau, Bahamas för 4,7 miljoner USD. (SeaEscape Cruises Ltd, Miami). Omdöpt till SCANDINAVIAN SKY.

1985 06 10. Avgick Pireus mot Rendsburg.

1985 06. Ombyggd vid Werft Nobiskrug, Rendsburg, Tyskland.

1985 07. Lämnade varvet för att sättas i kryssningstrafik mellan Miami - Nassau.

1989. Registrerad för Star Cruises Ltd, Nassau, Bahamas.

1989 12 18. Såld till Palkkiyhtymä Oy, Helsingfors, Finland för 16,25 miljoner USD (Oy FG-Shiping Ab). Omdöpt till TALLINK.

1989 12 24. Ankommer Helsingfors för första gången.

1990 01 25.  Insatt mellan Helsingfors - Tallinn.

1992 06 26. Såld till Tallink BahamasLtd, Nassau, Bahamas

1992 06 30. Utchartrad till Eesti Merelaevandus, Tallinn, Estland. Överförd till Estnisk flagg med hemmahamn Tallinn.

1993 03. Säljer Palkkiyhtymä Oy, Helsingfors sina 49% till Estonian Shipping Co, Tallinn, Estland. (RAS Eesti Merelaevandus.) ESCO blir ensamägare till fartyget.

1994 01 01. Utchartrad till AS Eminre, Tallinn, Estland.

1995 03 01. Utchartrad till AS Hansatee, Tallinn, Estland.

1995 04 22. Går TALLINK på grund i Gustafssvärd vid fortet Sveaborg. Styrbordssidan får en tre meter lång reva. Hon stannar med blackout ca 1 km söder om Sveaborg, på relativt grunt vatten utanför själva farleden, för att hindra att hon skall sjunka. TALLINK tar in vatten i hjälpmaskinrummet, därav blackouten. Alla 981 passagerare tas i land med egna livbåtar och flera mindre fartyg till Sveaborg och Helsingfors.
Senare samma dag bogserad till Sumparn.

1995 04 27. Bogserad till Turun Korjaustelakka Oy, Åbo för reparation som går på över 15 miljoner FIM.

1995 06 26. Åter i trafik.

1995 12 20. Efter avgång från Tallinn kolliderar hon med vågbrytaren. Skador akterut på babordssidan, ca 2 meter ovanför vattenytan.

1996 02 19. Maskinhaveri utanför Helsingfors och fick bogseras tillbaka.

1996 02 21. Åter i trafik.

1996 12 09. Försök att sälja på fartyget på auktion misslyckas för ca 5,5 miljoner USD.

1996 12 18. Upplagd i Tallinn eftersom det skulle kosta för mycket att uppgradera fartyget (enligt uppgift 7,7 miljoner FIM). 

1998 07. Såld till Florence Mar. S.A., Panama. Omdöpt till MAMA TANZANIA. men försäljningen vart inte av.

1998 10. Såld till Sayed Nasr Navigation Lines S.A. Kairo, Egypten (Salam Internationell Transport & Trading Co Ltd. Amman, Jordanien). Registrerad i Belize. Omdöpt till ELTOR.

1998 10. Avgick Tallinn via Southampton till Röda havet.

1999. Insatt i pilgrimstrafiken mellan Suez - Jeddah.

1999 10. Överförd till Panama flagg.

2001 06. Såld till Yakima Navigation, Panama. Omdöpt till MONTE CARLO.

2001 10. Omdöpt till EL SAFA.

2005 04 03. Fick fartyget maskinhaveri utanför Hodeidah, Jemen. Fartyget började driva och efter tre dagar bogserades fartyget till vatten där hon kunde ankra.

2005 05 21. Övergavs av ägarna. Myndigheterna i Jemen vägrade hjälpa fartyget och besättningen sände ut ett hjälprop efter fått slut på mat och vatten ombord, samt att bränslet till generatorerna höll på ta slut.

2005 09. Såld till Indiska upphuggare. Omdöpt till SAFA.

2005 09 21. Ankom Alang, Indien.

M/S SVEA REGINA.

Extrabild.

  

M/S REGINA.

M/S MEDITERRANEAN SUN.

M/S ODYSSEAS ELYTIS.

M/S SCANDINAVIAN SKY.

M/S TALLINK.

M/S ELTOR.

M/S MONTE CARLO.

M/S EL SAFA.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

Tillbaka till Silja Line.

Tillbaka till CNAN.

Tillbaka till Det Bergenske

Tillbaka till Fåa.

Tillbaka till Polferries.

Tillbaka till Brittany Ferries.

Tillbaka till Karageorgios Lines.

Tillbaka till NEL Lines.

Tillbaka till SeaEscape.

Tillbaka till Tallink.

© 2020 faktaomfartyg.