M/S TERJE VIGEN.

Byggd 1972 av Soc, Nouvelle des Ateliers & Chantiers du Havre, Le Havre Frankrike.

Varvsnummer 205.

Dimensioner. 116,62 x 19,23 x 4,33 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 5731/ 3036/ 1168.

Maskineri. Två Pielstick 12PC2V400 dieslar.

Effekt. 8825 kW.

Knop 20,0.

Passagerare. 700.

Hyttplatser. 410.

Bilar. 170.

IMO. 7108203.

1971 04 24. Sjösatt.

Levererades 13 maj 1972 till DA-NO Linien, Oslo, Norge. 

1972 05. Insatt mellan Oslo - Århus.

1973. Såld till Skan-Fahrt K.G. Hamburg, Tyskland. Utchartrad till DA-NO Linien.

1975 05. Arresterad efter ekonomiska problem och fartyget läggs upp i Århus. 

1975. Åter i trafik mellan Århus - Oslo.

1975. På hösten såld till Brittany Ferries, Morlaix ,Frankrike för leverans 1976.

1975 12 30. Sista dagen i trafik mellan Oslo - Århus.

1975 12 30. Övertagen av nya ägaren. Avgick mot Frankrike för varvsbesök och ombyggnad.

1976 03. Omdöpt till ARMORIQUE.

1976 03 04. Insatt mellan Roscoff - Plymouth som fraktfärja.

1976 03 25. Insatt mellan Roscoff - Plymouth med passagerare.

1976 04 08. Insatt mellan St Malo - Plymouth.

1976 05 07. Insatt mellan St Malo - Portsmouth.

1976 06 05. Gick fartyget hårt på grund utanför St Malo i tjock dimma och fick skador på skrovet. 

1976 06. Reparerades i Le Havre.

1976 09. Upplagd i St Malo.

1977 05 - 1977 09. Insatt mellan St Malo - Portsmouth.

1977 09. Upplagd i St Malo.

1978 04 17. Insatt på en ny linje mellan Plymouth - Santander samt vissa turer mellan Plymouth - Roscoff - Cork.

1982 05 20. Insatt på St Malo - Portsmouth.

1982 09 18. Gick fartyget på grund utanför St Malo, reparerades i Le Havre.

1983 03. Insatt mellan Roscoff - Cork.

1983 04 02. Bröt en brand ut på bildäcket. Besättningen lyckades släcka elden, men en person omkom och 19 skadades.

1983 04 09. Åter i trafik efter reparation.

1983 05 - 1983 09. Insatt mellan St Malo - Portsmouth.

1983 09. Upplagd i St Malo.

1984 05 - 1984 09. Insatt mellan St Malo - Portsmouth.

1984 09. Upplagd i St Malo.

1984 12. Insatt mellan Roscoff - Plymouth.

1985 02 15 - 1985 05 01. Insatt mellan Roscoff - Plymouth.

1985 05 - 1985 09. Insatt mellan St Malo - Portsmouth.

1985 09. Upplagd i St Malo.

1986 03 25 - 1986 04 16. Utchartrad till SMZ, Hoek Van Holland, Holland. Insatt mellan Hoek van Holland - Harwich.

1986 05 - 1986 09. Insatt mellan St Malo - Portsmouth.

1986 09. Upplagd i St Malo.

1987 05 - 1987 09 15. Insatt mellan St Malo - Portsmouth.

1987 09 16. Insatt mellan Roscoff - Plymouth.

1988 05 27 - 1988 06 13. Insatt för Truckline Ferries mellan Cherbourg - Poole.

1988 06 14 - 1988 09. Insatt mellan St Malo - Portsmouth.

1988 09. Upplagd i St Malo.

1989 09 28 - 1989 10 09. Insatt för British Channel Island Ferries mellan Poole - Guernsey - Jersey.

1989 12 18 - 1990 01 02. Insatt för British Channel Island Ferries mellan Poole - Guernsey - Jersey.

1990 01 03 - 1990 02 12. Insatt mellan St Malo - Portsmouth.

1990 04 - 1990 05. Insatt mellan Caen - Portsmouth.

1990 05 18 - 1990 09 05. Insatt mellan St Malo - Portsmouth.

1990 09 06. Får fartyget propellerskada.

1990 10 01. Efter reparation, upplagd i St Malo.

1990 12 27. Utchartrad till Franska Militären, avgick St Malo mot Toulon.

1991 01. Med militära trupper ombord, avgick Toulon mot Yanbu via Suez kanalen.

1991 05 02 - 1991 09 30. Insatt mellan St Malo - Portsmouth.

1991 10 01 - 1991 10 03. Utchartrad för trafik mellan Portsmouth - Cherbourg.

1994 11 - 1992 01 05. Insatt mellan St Malo - Portsmouth.

1992 01 06 - 1992 05 18. Insatt mellan Caen - Portsmouth.

1992 05 20. Insatt mellan St Malo - Portsmouth.

1992 06 19 - 1992 08 28. Insatt mellan Portsmouth - Cherbourg - Poole - Cherbourg - Poole - St Malo.

1992 08 28 - 1992 09 30. Insatt mellan St Malo - Portsmouth.

1992 09 30. Upplagd i St Malo.

1993 02 02 - 1993 02 20. Utchartrad till Channel Island Ferries. Insatt mellan Poole - Jersey - Guernsey.

1993 02 21. Upplagd i Cherbourg.

1993 09. Upplagd i St Malo.

1993 12 18. Såld till Xiamen Ocean Shipping Co., Xiamen. Omdöpt till MIN NAN. Avgick St Malo mot Kina.

1994. Insatt mellan Xiamen - Hongkong.

1998. Såld till Weihai Ferry Co, Weihai, Kina, Omdöpt till SHENG SHENG.

2003 06 30. Såld till Dharma Lautan Utama, Belize.

2005. Såld till Jalan Kanginan, Surabaya, Indonesien. Omdöpt till TIRTA KENCANA I

2005. Insatt mellan Surabaya - Makasar.

2009 1 01. Omdöpt till MUSTIKA KENCANA II.

2011 07 04. Bröt brand ut ombord utanför Madura, Östra Java när fartyget var på väg mot Makassar, Södra Sulawesi. Kapten gav order om att överge fartyget.

2011 07 05. Sjönk fartyget.

M/S TERJE VIGEN.

M/S ARMORIQUE.

M/S MIN NAN.

M/S SHENG SHENG.

Tillbaka till Da-No Linjen.

Tillbaka till Brittany Ferries.

Tillbaka till SMZ.

Tillbaka till Truckline

© 2022 faktaomfartyg.