M/S THULE.
Byggd 1953 av Marinverkstäderna Örlogsvarvet, Karlskrona.
Varvsnummer. 318.
Dimensioner. 62,18 x 16,11 x 4,85 m.
Brt/ Nrt. 1897/ 117.
Maskineri. Tre 8-cyl, Nohab dieslar.
Effekt. 3706 kW.
Knop. 15,0.
KM RN. 14063.
Svensk signal. SBMV
IMO. 5360560.
1944 06 26. Godkände riksdagen
förslaget om att anskaffa en ny isbrytare.
1948 10. Beställd. 1951 10 12. Sjösatt. 1953 10 01. Provturer. 1953 10 22. Under en provtur så grundstöter man lätt mellan Aspö och Godnatt på grund av en prick som flyttat sig ur läge. Levererades 1 december 1953 till Marinförvaltningen, Stockholm. Skeppsklockan ombord hade tidigare tillhört pansarbåten THULE. Byggd för att kunna bryta is i Mälaren, Flintrännan i Öresund samt i Falsterbokanalen 1956. Överförs till Kungliga Sjöfartsstyrelsen, Stockholm. 1969. Överförd till Sjöfartsverket, Stockholm. 1987 04 11. Så avslutade THULE sin sista isbrytarexpedition. 1989 12. Statens överskottslager säljer fartyget till Intresseföreningen Svenska Röda Korset MY, Stockholm (625,000 SEK). Inregistrerad som skolmotorfartyget MY 10. Upplagd vid Stadsgårdskajen, Stockholm som rehabiliteringsfartyg för ungdomar som kommit på glid. 1991 10. Såld till Risto Salmio, Helsingfors Finland. 1991 10. Upplagd i Helsingfors. Där man trodde att man kunde sälja vidare isbrytaren till Estland/ Lettland, men så vart det inte, utan hamnade i Helsingfors där hon användes som isbrytande färja till Sveaborg under en vinter. 1994 01. Såld till Indiska upphuggare. Omdöpt till SHALOM 3. 1994 02 22. Avgick Helsingfors mot Indien. 1994 04 01. Ankom Alang, Indien och fartyget sattes på stranden. |
M/S THULE.
Tillbaka till Svenska isbrytare.
© 2015 faktaomfartyg.