S/S TOR.
Byggd 1911 av Helsingørs Maskin og Skibsbyggeri, Helsingør, Danmark.
Varvsnummer. 130.
Dimensioner. 67,88 x 10,70 x 3,97 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 1040/ 574/ 1700.
Maskineri. En 3-cyl, trippelångmaskin.
Effekt. 650 ihk.
Knop. 9,5.
RN. 5230.
IDno. 3005230.
Levererades i juli 1911 till
Stockholms Rederi Ab Svea, Stockholm.
1911 07. Insatt på livsmedelstrad mellan Sverige - England. 1914. Annonserad på linjen London - Hull - Stockholm - Norrköping - Kalmar. Denna linje var i samtrafik med Thos Wilsons, Sons & Co, Ltd, Hull. 1916. Gick på ”ständiga uppdrag till England”. 1917 02. Innestängd i fransk hamn då den tyska u-båtsblockaden skärptes. Samtidigt utfärdade England ”Regulations with respect to North See freights”. Dessa regler utfärdades för att tvinga neutrala handelsfartyg att utföra transporter för de allierade. 1918 - 1919. Akterlastrummen byggs om till kylrum. 1919. Insatt på livsmedelstraden till England. Detta i samtrafik med Ellerman´s Wilson Line, Ltd, Hull. 1928. Ersätts av modernare fartyg på Englandstraden. 1945 - 1953. Trafikerade Nord och Östersjön. 1953. Upplagd i Landskrona 1953 11 18. Såld till F:a skrot och avfallsprodukter, Göteborg för upphuggning. Bogserades från Landskrona till Göteborg |
S/S TOR.
© 2022 faktaomfartyg.