S/S TOR I.
Byggd 1910 av Eriksbergs Mekaniska Verkstad, Göteborg.
Varvsnummer. 150.
Dimensioner. 33,73 x 6,82 x 2,50 m.
Brt. 295.
Maskineri. En Eriksberg ångmaskin.
Effekt. 257 kW.
Knop. ?.
Passagerare. ?.
RN. 5132.
Systerfartyg. SANDHAMNS EXPRESS. BLIDÖSUND.
Beställd av Grosshandlare
Bror Oscar Seippel, Stockholm. Kontraktet överläts till
Rederi AB Stockholm - Wermdö mot en ökning av aktiekapitalet för Grosshandlare
Bror Oscar Seippel.
1910 03 24. Sjösatt. Levererades 2 juni 1910 till Rederi AB Stockholm - Wermdö, Stockholm. 1910 06 05. Ankom Stockholm. 1910 06 11. Insatt mellan Stockholm - Kummelnäs - Tynningö - Norrnäs - Kulan - Vik. 1929 07 22. Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Omdöpt till KANHOLMEN. 1929 07 22. Insatt mellan Stockholm - Möja. 1951 02. Upplagd vid Hammarbyverken, sedan ångpannan dömt ut. 1952 09. Såld till British Iron & Steel Co, Newcastle, England för upphuggning. 1952 10. Bogseras av BÜLK tillsammans med NORDAN och ÖSTANÅ II till England. På grund av hård väder i Nordsjön så lämnas KANHOLMEN i Brunsbüttel. Hämtas senare för bogsering till Newcastle |
S/S TOR I.
S/S KANHOLMEN.
Tillbaka till Waxholmsbolaget.
© 2021 faktaomfartyg.