M/S TORGHATTEN.

Byggd 1969 av Sandnessjoen Slip & Mek. Verksted, Sandnessjoen, Norge.

Varvsnummer. 21.

Dimensioner. 33,86 x 8,95 x 2,65 m.

Brt/ Nrt. 251/ 98.

Maskineri. En 5-cyl, Normo diesel.

Effekt. 650 hk.

Efter maskinbyte. Två Scania DSI 11.

Hjälpmaskineri. Två Volvo Penta MD 70 63 KVA .

Effekt. 500 hk.

Knop. 10,0.

Passagerare. 170.

Bilar. 17.

IMO. 7005346.

Levererades i oktober 1969 till Torghatten Trafikkselskap A/S, Brønnøysund, Norge.

1969 10. Insatt mellan Horn - Anndalsvåg (sommar), Brønnøysund - Rørøy (vinter).

1974. Insatt mellan Brønnøysund - Rørøy. 

1981. Insatt mellan Horn - Igerøy - Tjøtta.

1985. Ombyggd.

1985 - 1989. Reservfärja.

1987. Omdöpt till AUSTRA.

1989. Såld till Simon Maskter, Stavanger, Norge. Omdöpt till STRILFJORD.

1990. Såld till Faxefright Ab, Kalmar. Omdöpt till SOLSUND.

1990. Meningen var att fartyget skulle sättas in mellan Oskarshamn - Byxelkrok i samseglation med M/S NORDÖLAND. Men på grund av att ägarna till NORDÖLAND avbröt samarbetet blev det ingen trafik till Byxelkrok.

1990. Insatt mellan Oskarshamn - Borgholm.

1990. Under hösten går rederiet i konkurs och fartyget läggs upp varvsholmen i Kalmar.

1991. Såld till Rederi Ab Spårö, Kalmar.

1992 06 15 - 1992 08 15. Insatt mellan Västervik - Byxelkrok.

1993 06 15 - 1993 08 15. Insatt mellan Västervik - Byxelkrok.

1994 06 15 -1994 08 15. Insatt mellan Oskarshamn - Byxelkrok.

1995 06 15 -1995 08 15. Insatt mellan Oskarshamn - Byxelkrok.

1996 06 15 -1996 07. Insatt mellan Oskarshamn - Byxelkrok.

1996 07. Fick fartyget maskinhaveri. Man lyckades reparera maskinen nödtorftigt men varken bank eller delägare ville skjuta till pengar för reparation så fartyget lades upp i Färjestaden och sattes till försäljning.

1998. Rederi Ab Spårö försätts i konkurs.

1998. Såld till Håkan Ottosson, Mönsterås.

1998. Bogserad till Mönsterås för maskinbyte. Det nya maskineriet kommer från en gammal vägverksfärja som gick i trafik tidigare i Storsjön.

1999. Köper Bert Carlsson in sig i färjan med 50%.

2000. Insatt mellan Mönsterås - Borgholm under sommarmånaderna.

2002. Ombyggd med ett utomhus café på akterdäcket med dörrar från GRAIP.

2001 05 15 - 2001 05 20. Ankom Blasiholmskajen, Stockholm med en utställning för kommunerna Mönsterås/ Högsby/ Oskarshamn samt Borgholm

2001 06 15 - 2001 08. Insatt mellan Mönsterås - Borgholm.

2002 05 22 - 2002 05 26. Ankom stadshuset, Stockholm med en utställning för kommunerna Mönsterås/ Högsby/  Oskarshamn samt Borgholm.

2002 06 - 2002 08. Insatt mellan Mönsterås - Borgholm.

2003 06 - 2003 08. Insatt mellan Mönsterås - Borgholm.

2004 06. Under sommarmånaderna, insatt mellan Oskarshamn - Byxelkrok. Övrig tid upplagd.

2005. Under våren, förlängd i Swinoujscie, Polen med 16 meter.

2011 06. Registrerad för Ölandsfärjan Ab, Mönsterås.

2019 04 29. Såld till Rederi Ölandslinjen Ab, Löttorp. Hemmahamn Böda. Insatt under sommarmånaderna mellan Byxelkrok - Oskarshamn.

2019 08 31. Fick fartyget ett fel på elgeneratorn och ställde in trafiken denna dag.

2023 04 26. Hemmahamn Kalmar.

2024 09 09. Ankom Hasslö varv för varvsöversyn. 

2024 09 10. När man drog upp fartyget på slipen inträffade något och det fick slagsida mot babord (ca 20 grader).

2024 09 14. Lyftes fartyget rätt på slipen.

M/S SOLSUND.

M/S SOLSUND.

Extrabilder 

Tillbaka till Ölandslinjen.

© 2024 faktaomfartyg.