S/S TRANSIT No 1.

Byggd 1855 av Motala Verkstad, Motala.

Varvsnummer. 46.

Dimensioner. 31,22 x 6,67 x 3,06 m.

Efter förlängning. 38,35 x 6,67 x 3,06 m.

Efter ommätning. 1911. 36,95 x 6,82 x ? m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 284/ 210/ 144.

Efter ommätning. Brt/ Nrt/ Dwt. 278/180/ .

Maskineri. En 2-cyl, compoundångmaskin.

Effekt. 80 nhk.

Knop. ?

Efter maskinbyte. En 2-cyl, compoundångmaskin.

Effekt. 280 ihk.

Knop. ?.

Efter ombyggnad. Passagerare. 200/ 120.

RN. 579.

IDno. 51617.

1854 04 08. Sjösatt.

Levererades 29 augusti 1855 till Transitobolaget (AB Svenska Kanal Transito-Ångfarten England - Ryssland, A O Wallenberg), Stockholm.

1855. Insatt tillsammans med sina tre systerfartyg på gods- och passagerartrafik mellan England och Ryssland via Göta Kanal. Denna route gjordes för att slippa Öresundstullen. Dock rådde krig mellan Ryssland och Frankrike och man kunde ej lasta som tänkt i St Petersburg. Transporter av råg och tjära från Sverige till England och salt och sill tillbaka.

1855 08 24. Ankommer Stockholm tillsammans med systerfartyget Transit No 2.

1855 09 02. Jungfrutur från Stockholm till Hull.

1856 05. I trafik Hull - Göta Kanal - Stockholm - St. Petersburg. Det blev endast någon enstaka resa till St. Petersburg och Hull.

1856 08 05. Endast trafik Stockholm - Göteborg via Göta Kanal.

1856 12. Upplagd vid Djurgårdsvarvet och satt till försäljning då Öresundstullen ska avskaffas i mars 1857

1857 03 14. Öresundstullen avskaffas.

1857. Såld till Ångfartygsbolaget Union, Stockholm (A O Wallenberg).

1857. Ankom Motala Warf i Norrköping för förlängning.

1857 05. Insatt Stockholm - Vestervik - Mönsterås - Kalmar - Karlskrona - Karlshamn - Cimbritshamn - Ystad - Köpenhamn - Landskrona.

1857 09 29. Kolliderar med hjulångaren SKÅNE i Malmös hamn. Livbåtarna på SKÅNE förstördes.

1858. Trafikerade Stockholm - Södertälje - Västervik - Oskarshamn - Kalmar - Karlskrona - Karlshamn - Åhus - Malmö - Köpenhamn - Sölvesborg.

1859 -1864. Stockholm - Norrköping - Vestervik - Oskarshamn - Calmar - Borgholm.

1865 - 1907. Insatt på Stockholm - Vestervik - Oskarshamn - Kalmar - Carlskrona - Carlshamn - Åhus - Malmö - Köpenhamn. Mindre förändringar av vilka hamnar som angjordes skedde vissa år, men i huvudsak trafikerade fartyget dessa hamnar.

1869. såld till Ångbåtsbolaget Transit, Stockholm (A O Wallenberg). Ombyggd med hytter och salong på huvuddäck.

1874 08 21. Kolliderade med ett brittiskt barkskepp vid Smygehuk. Skadorna på förstäven var omfattande men fartyget lyckades med alla pumpar igång i sjunkande tillstånd ta sig mot land. Fartyget reparerades och sattes i trafik igen.

1876 11 11. På resa Köpenhamn - Stockholm grundstötte fartyget med lots ombord på Lilla Kalkgrundet i Södertälje. Fartyget rände nästan 2 m upp på land. Sedan delar av lasten lossats i tre pråmar flottogs fartyget.

1886. Såld till Ångfartygsbolaget Södra Sverige, Stockholm.

1901 10 13. Strandade utanför Kristianopel.

1901 10 15. Drogs fartyget flott och fördes in till Bergkvara. Bogserad sedan till Oskarshamns varv för reparation.

1908. Insatt mellan Stockholm - Vestervik - Oskarshamn - Kalmar - Karlskrona - Karlshamn - Åhus - Simrishamn.

1909 01 01. Övertagen av Stockholms Rederi AB Svea, Stockholm.

1909. Insatt mellan Stockholm - Vestervik - Oskarshamn - Kalmar - Karlskrona - Karlshamn - Åhus - Simrishamn - Malmö - Köpenhamn.

1910. Insatt mellan Stockholm - Vestervik - Oskarshamn - Kalmar - Karlskrona - Karlshamn - Sölvesborg - Åhus - Simrishamn - Ystad - Trelleborg - Malmö.

1911. Fartyget lades upp under våren då det behövde omfattande reparationer som skulle bli väldigt dyra.

1911 05 13. Såld för 5000 SEK (8 000 finska mark) till Ångfartygs Ab Transito (H Velin), Åbo, Finland.

1911 06 20. Övertagen och omdöpt till P THORVÖST.

1911. Insatt mellan Stockholm - Vasa - Sundsvall.

1913. I trafik Åbo - St. Petersburg.

1914. Under våren i trafik Åbo - Hangö - Helsingfors.

1914 05. Utchartrad till Ångfartygs Ab Bore, Åbo och insatt mellan Åbo - Björneborg - Kristinestad - Kaskö - Vasa - Jakobstad - Gamlakarleby.

1914 08 08. Utchartrad till Ångfartygs Ab Bore, Åbo. Insatt mellan Åbo - Raumo.

1914 09 26. I trafik Raumo - Gävle fram till årsskiftet då isarna blev för besvärliga.

1915 06 01. I trafik Vasa - Umeå. Under slutet av 1915 flyttad till Raumo - Gävle.

1918 04 18. Insatt för Borebolaget mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm.

1918. Under sommaren i trafik Åbo - skärgården - Mariehamn.

1918. Under hösten i trafik Åbo - Lübeck, som hon fortsatte i fram till 1923.

1924 01 15. Omdöpt till MARIEHAMN. Fartyget byggs under vintern om med matsal, rökhytt och damhytt på övre däck. Fartyget har 30 hyttplatser i I-klass och 12 platser i II-klass.

1924 05 12. Såld till Åbolands Ångfartygs AB, Åbo, Finland. Pris 150 000 finska mark. Insatt i trafik Åbo - Mariehamn, med två turer i veckan.

1924 09 03. Under hösten förlängs en av turerna från Åbo till Stockholm, via Degerby. Avgång från Stockholm på onsdagar.

1925 05 29. årets trafik startar Åbo - Degerby - Mariehamn - Stockholm. Avgångar på onsdagar kl. 18.15 från Åttkanten efter kurirtåget från Helsingfors ankomst. Åter på fredagar kl. 18.00 från Stockholm.

1926 och 1927. Sommartrafik på samma turlista som 1925.

1928. Under sommaren en tur Åbo - Stockholm kl. 19.30 på onsdagar och åter från Stockholm kl. 18.00 på fredagar. Dessutom en tur Åbo - Mariehamn däremellan.

1929. Under sommaren en tur Åbo - Stockholm kl. 19.30 på onsdagar och åter från Stockholm kl. 18.00 på fredagar. Dessutom en tur Åbo - Mariehamn däremellan.

1930 03 20. Såld på exekutiv auktion i Åbo till Ångfartygs Ab Mariehamn, Åbo för 450 000 finska mark. Sätts under sommaren i trafik Åbo - Degerby - Mariehamn - Stockholm en tur i veckan och en tur Åbo - Mariehamn, via Degerby.

1930 05 27. Första turen för året Stockholm - Mariehamn - Degerby - Åbo. Under året avgångar från Stockholm på tisdagar kl. 10.00 och på fredagar kl. 18.00. Åter från Åbo på onsdagar kl. 19.30 och på söndagar kl. 08.00.

1931. Under våren ombyggd med större matsal och matsalstambur. Under sommaren i trafik Åbo - Degerby - Mariehamn - Stockholm. Under året avgångar från Stockholm på tisdagar och fredagar kl. 11.00. åter från Åbo söndagar kl. 08.00 och onsdagar kl. 19.30. Söndagsavgången från ”Övre Hamnen” och onsdagsavgången från ”Åttkanten”.

1932. Under våren nya I-klasshytter byggda

1932 05 29 09 18. I trafik med tre veckoturer Åbo - Degerby - Mariehamn - Stockholm. Avgångar kl. 12.00 på tisdag, torsdag och lördag från Stockholm. Åter från Åbo på söndagar, onsdagar och fredagar kl. 14.00. Ankomst följande morgon kl. 07.00.

1933 och 1934. Sommartrafik Åbo - Degerby - Mariehamn - Stockholm. Avgångar från Stockholm onsdag, fredag och söndag kl. 12.00. Från Åbo tisdag, torsdag och lördagar kl. 14.00. Ankomst kl. 07.00.

1935 06 13 - 1935 08 26. Sommartrafik Åbo - Degerby - Mariehamn - Stockholm. Avgångar från Stockholm onsdag, fredag och söndag kl. 13.00. Från Åbo tisdag, torsdag och lördagar kl. 14.00.

1936. Sommartrafik Åbo - Degerby - Mariehamn - Stockholm. Avgångar från Stockholm onsdag, fredag och söndag kl. 13.00. Från Åbo tisdag, torsdag och lördagar kl. 14.00.

1936. Under hösten även veckoslutskryssningar Stockholm - Mariehamn.

1937. Såld för 700 brittiska pund till Liepajas Kara Ostas Darbnicas, Liepaja, Lettland för upphuggning. Fartyget var när hon såldes Finlands äldsta passagerarångare.

S/S TRANSIT No 1.

Tillbaka till Ångfartygs Ab Södra Sverige.

Tillbaka till Stockholms Rederi Ab Svea.

Tillbaka till Bore.

Tillbaka till Ångfartygs Ab Åboland.

© 2017 faktaomfartyg.