S/S
TRANSIT No 1.
Byggd
1855 av Motala Verkstad, Motala.
Varvsnummer.
46.
Dimensioner.
31,22 x 6,67 x 3,06 m.
Efter
förlängning. 38,35
x 6,67 x 3,06 m.
Efter
ommätning. 1911. 36,95 x 6,82 x ? m.
Brt/
Nrt/ Dwt. 284/ 210/ 144.
Efter
ommätning. Brt/ Nrt/ Dwt. 278/180/ .
Maskineri.
En 2-cyl, compoundångmaskin.
Effekt. 80 nhk.
Knop.
?
Efter
maskinbyte. En 2-cyl, compoundångmaskin.
Effekt. 280 ihk.
Knop.
?.
Efter
ombyggnad. Passagerare. 200/ 120.
RN.
579.
IDno.
51617.
1854
04 08. Sjösatt. Levererades
29 augusti 1855 till Transitobolaget (AB Svenska Kanal Transito-Ångfarten
England - Ryssland, A O Wallenberg), Stockholm. 1855.
Insatt tillsammans med sina tre systerfartyg på gods- och
passagerartrafik mellan England och Ryssland via Göta Kanal. Denna route
gjordes för att slippa Öresundstullen. Dock rådde krig mellan Ryssland
och Frankrike och man kunde ej lasta som tänkt i St Petersburg.
Transporter av råg och tjära från Sverige till England och salt och
sill tillbaka. 1855
08 24. Ankommer Stockholm tillsammans med systerfartyget Transit No 2. 1855
09 02. Jungfrutur från Stockholm till Hull. 1856
05. I trafik Hull - Göta Kanal - Stockholm - St. Petersburg. Det blev
endast någon enstaka resa till St. Petersburg och Hull. 1856
08 05. Endast trafik Stockholm - Göteborg via Göta Kanal. 1856
12. Upplagd vid Djurgårdsvarvet och satt till försäljning då Öresundstullen
ska avskaffas i mars 1857 1857
03 14. Öresundstullen avskaffas. 1857. Såld till Ångfartygsbolaget Union, Stockholm (A O Wallenberg). 1857.
Ankom Motala Warf i Norrköping för förlängning. 1857
05. Insatt Stockholm - Vestervik - Mönsterås - Kalmar - Karlskrona -
Karlshamn - Cimbritshamn - Ystad - Köpenhamn - Landskrona. 1857
09 29. Kolliderar med hjulångaren SKÅNE i Malmös hamn. Livbåtarna på
SKÅNE förstördes. 1858.
Trafikerade Stockholm - Södertälje - Västervik - Oskarshamn - Kalmar -
Karlskrona - Karlshamn - Åhus - Malmö - Köpenhamn - Sölvesborg. 1859
-1864. Stockholm - Norrköping - Vestervik - Oskarshamn - Calmar -
Borgholm. 1865
- 1907. Insatt på Stockholm - Vestervik - Oskarshamn - Kalmar -
Carlskrona - Carlshamn - Åhus - Malmö - Köpenhamn. Mindre förändringar
av vilka hamnar som angjordes skedde vissa år, men i huvudsak trafikerade
fartyget dessa hamnar. 1869.
såld till Ångbåtsbolaget Transit, Stockholm (A O Wallenberg). Ombyggd
med hytter och salong på huvuddäck. 1874
08 21. Kolliderade med ett brittiskt barkskepp vid Smygehuk. Skadorna på
förstäven var omfattande men fartyget lyckades med alla pumpar igång i
sjunkande tillstånd ta sig mot land. Fartyget reparerades och sattes i
trafik igen. 1876
11 11. På resa Köpenhamn - Stockholm grundstötte fartyget med lots
ombord på Lilla Kalkgrundet i Södertälje. Fartyget rände nästan 2 m
upp på land. Sedan delar av lasten lossats i tre pråmar flottogs
fartyget. 1886.
Såld till Ångfartygsbolaget Södra Sverige, Stockholm. 1901
10 13. Strandade utanför Kristianopel. 1901
10 15. Drogs fartyget flott och fördes in till Bergkvara. Bogserad sedan
till Oskarshamns varv för reparation. 1908.
Insatt mellan Stockholm - Vestervik - Oskarshamn - Kalmar - Karlskrona -
Karlshamn - Åhus - Simrishamn. 1909
01 01. Övertagen av Stockholms Rederi AB Svea, Stockholm. 1909.
Insatt mellan Stockholm - Vestervik - Oskarshamn - Kalmar - Karlskrona -
Karlshamn - Åhus - Simrishamn - Malmö - Köpenhamn. 1910.
Insatt mellan Stockholm - Vestervik - Oskarshamn - Kalmar - Karlskrona -
Karlshamn - Sölvesborg - Åhus - Simrishamn - Ystad - Trelleborg - Malmö. 1911.
Fartyget lades upp under våren då det behövde omfattande reparationer
som skulle bli väldigt dyra. 1911
05 13. Såld för 5000 SEK (8 000 finska mark) till Ångfartygs Ab
Transito (H Velin), Åbo, Finland. 1911
06 20. Övertagen och omdöpt till P THORVÖST. 1911.
Insatt mellan Stockholm - Vasa - Sundsvall. 1913.
I trafik Åbo - St. Petersburg. 1914.
Under våren i trafik Åbo - Hangö - Helsingfors. 1914
05. Utchartrad till Ångfartygs Ab Bore, Åbo och insatt mellan Åbo - Björneborg
- Kristinestad - Kaskö - Vasa - Jakobstad - Gamlakarleby. 1914
08 08. Utchartrad till Ångfartygs Ab Bore, Åbo. Insatt mellan Åbo -
Raumo. 1914
09 26. I trafik Raumo - Gävle fram till årsskiftet då isarna blev för
besvärliga. 1915
06 01. I trafik Vasa - Umeå. Under slutet av 1915 flyttad till Raumo - Gävle. 1918
04 18. Insatt för Borebolaget mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm. 1918.
Under sommaren i trafik Åbo - skärgården - Mariehamn. 1918.
Under hösten i trafik Åbo - Lübeck, som hon fortsatte i fram till 1923. 1924
01 15. Omdöpt till MARIEHAMN. Fartyget byggs under vintern
om med matsal, rökhytt och damhytt på övre däck. Fartyget har 30
hyttplatser i I-klass och 12 platser i II-klass. 1924
05 12. Såld till Åbolands Ångfartygs AB, Åbo, Finland. Pris 150 000
finska mark. Insatt i trafik Åbo - Mariehamn, med två turer i veckan. 1924
09 03. Under hösten förlängs en av turerna från Åbo till Stockholm,
via Degerby. Avgång från Stockholm på onsdagar. 1925
05 29. årets trafik startar Åbo - Degerby - Mariehamn - Stockholm. Avgångar
på onsdagar kl. 18.15 från Åttkanten efter kurirtåget från
Helsingfors ankomst. Åter på fredagar kl. 18.00 från Stockholm. 1926
och 1927. Sommartrafik på samma turlista som 1925. 1928.
Under sommaren en tur Åbo - Stockholm kl. 19.30 på onsdagar och åter från
Stockholm kl. 18.00 på fredagar. Dessutom en tur Åbo - Mariehamn däremellan. 1929.
Under sommaren en tur Åbo - Stockholm kl. 19.30 på onsdagar och åter från
Stockholm kl. 18.00 på fredagar. Dessutom en tur Åbo - Mariehamn däremellan. 1930
03 20. Såld på exekutiv auktion i Åbo till Ångfartygs Ab Mariehamn, Åbo
för 450 000 finska mark. Sätts under sommaren i trafik Åbo -
Degerby - Mariehamn - Stockholm en tur i veckan och en tur Åbo -
Mariehamn, via Degerby. 1930
05 27. Första turen för året Stockholm - Mariehamn - Degerby - Åbo.
Under året avgångar från Stockholm på tisdagar kl. 10.00 och på
fredagar kl. 18.00. Åter från Åbo på onsdagar kl. 19.30 och på söndagar
kl. 08.00. 1931.
Under våren ombyggd med större matsal och matsalstambur. Under sommaren
i trafik Åbo - Degerby - Mariehamn - Stockholm. Under året avgångar från
Stockholm på tisdagar och fredagar kl. 11.00. åter från Åbo söndagar
kl. 08.00 och onsdagar kl. 19.30. Söndagsavgången från ”Övre
Hamnen” och onsdagsavgången från ”Åttkanten”. 1932.
Under våren nya I-klasshytter byggda 1932
05 29 09 18. I trafik med tre veckoturer Åbo - Degerby - Mariehamn -
Stockholm. Avgångar kl. 12.00 på tisdag, torsdag och lördag från
Stockholm. Åter från Åbo på söndagar, onsdagar och fredagar kl.
14.00. Ankomst följande morgon kl. 07.00. 1933
och 1934. Sommartrafik Åbo - Degerby - Mariehamn - Stockholm. Avgångar
från Stockholm onsdag, fredag och söndag kl. 12.00. Från Åbo tisdag,
torsdag och lördagar kl. 14.00. Ankomst kl. 07.00. 1935
06 13 - 1935 08 26. Sommartrafik Åbo - Degerby - Mariehamn - Stockholm.
Avgångar från Stockholm onsdag, fredag och söndag kl. 13.00. Från Åbo
tisdag, torsdag och lördagar kl. 14.00. 1936.
Sommartrafik Åbo - Degerby - Mariehamn - Stockholm. Avgångar från
Stockholm onsdag, fredag och söndag kl. 13.00. Från Åbo tisdag, torsdag
och lördagar kl. 14.00. 1936.
Under hösten även veckoslutskryssningar Stockholm - Mariehamn. 1937.
Såld för 700 brittiska pund till Liepajas Kara Ostas Darbnicas, Liepaja,
Lettland för upphuggning. Fartyget var när hon såldes Finlands äldsta
passagerarångare. |
S/S TRANSIT No 1.
Tillbaka till Ångfartygs Ab Södra Sverige.
Tillbaka till Stockholms Rederi Ab Svea.
Tillbaka till Ångfartygs Ab Åboland.
© 2017 faktaomfartyg.