M/S TRAVEMÜNDE.

Byggd 1971 av Schiffbau-Gesellschaft Unterweser AG, Bremerhaven, Tyskland.

Varvsnummer 478.

Dimensioner. 118,01 x 18,53 x 5,02 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 3999/ 1979/ 1524.

Maskineri. Två MAN V6V 40/54 dieslar.

Effekt. 9855 kW.

Knop 20,5.

Passagerare. 1500.

Senare omklassad till 600.

Hyttplatser. 300.

Efter ombyggnad. 406.

Bilar. 370.

Efter ombyggnad. 160.

IMO. 7104441.

1969 04 23. Beställd.

1970 11 17. Kölsträckt.

1971 03 09. Sjösatt.

1971 05 18. Provtur.

Levererades 19 maj 1971 till Moltzau Line A/S, Gedser, Danmark.

1971 05 20. Under resan från varvet till Travemünde, så får fartyget fel på elektroniken till maskineriet och fick repareras vid Werft Nobiskrug, Rendsburg.

1971 05 22. Ankom Travemünde.

1971 05 25. Insatt mellan Gedser - Travemünde.

1973 03 01. Säljs 34% av aktierna till Rederi Ab Nordö, Malmö.

1974 01 01. Ändrar rederiet namn till Gedser-Travemünde Ruten A/S, Gedser.

1975 03 01. Säljer Rederi Ab Nordö sina 34% av aktierna i rederiet.

1980. Såldes 34% av aktierna till DFDS.

1980 12 31. Såld till Prekookanska Plovidba, Bar, Jugoslavien. Omdöpt till NJEGOS.

1981 01 01 - 1981 06 19. Utchartrad på bareboatcharter till Gedser-Travemünde Ruten A/S, Gedser. Insatt mellan Gedser - Travemünde.

1981 06 19. Sista ankomst till Travemünde.

1981 06 24. Avgick Travemünde mot Medelhavet.

1981. Insatt mellan Bar - Bari.

1984 05 - 1984 07. Utchartrad till Brittany Ferries SA, Roscoff, Frankrike. Insatt mellan Portsmouth - St Malo.

1984 07 03 - 1984 10 06. Utchartrad till Sally Line. Insatt mellan Ramsgate - Dunkerque.

1984 10 06. Upplagd i Dunkerque, Frankrike.

1985. Utchartrad till Brittany Ferries SA, Roscoff, Frankrike på tre år. Omdöpt till TREGASTEL.

1985 05 01. Insatt mellan Plymouth - Roscoff.

1987. Såld till Finouest (B.A.I.S.A.) Brittany Ferries (Bretagne-Angleterre-Irlande), Roscoff, Frankrike (Brittany Ferries). Ombyggd vid HDW, Kiel, Tyskland.

1989 07 18 - 1991 09 29. Överförd till Truckline Ferries för trafik mellan Poole - Cherbourg.

1990 10 - 1990 12. Utchartrad till Franska myndigheter för en resa till Persiska viken.

1991 09 29. Sista dagen i trafik mellan Cherbourg - Poole.

1991 10 07 - 1991 10 17. Insatt mellan Roscoff - Plymouth.

1991 10 . Insatt som fraktfärja mellan Caen - Portsmouth.

1992 01 03. Såld till P&O Steam Nav. Co London. Omdöpt till TREG.

1992 01 04. Ankom Lloyd-Werft GmbH, Bremerhaven för ombyggnad.

1992 03 06. Överförd till P&O Scottish Ferries, Aberdeen, Skotland. Omdöpt till ST CLAIR.

1992 03 11. Insatt mellan Aberdeen - Lerwick och under somrarna även mellan Lerwick - Bergen.

1992 05 14 - 1992 05 18. Utställningsfartyg i Stavanger.

1995. Ombyggd med sidosponsoner vilket ökade fartygets dödvikt med över 100 ton, Kostnad för ombyggnad 1,2 miljoner £.

1995 04. Åter i trafik.

1995 04 20. Fick fartyget en propp i bränsle ledningar och drev omkring i ca 20 minuter innan man fick fart på maskineriet.

2002 10 01. Sista dagen i trafik mellan Aberdeen - Lerwick.

2002 10. Såld till Baaboud Trading & Shipping Agencies (Mohammed Ahmed Aboud Baaboud), Jeddah, Saudiarabien. Omdöpt till BARAKAT.

2002 10 27. Ankom Rotterdam på grund av fel i maskineriet.

2002 11 02. Avgick Rotterdam mot Saudiarabien.

2011 07. Omdöpt till NOOR.

2021 07 22. Så körde man på ett rev utanför Suakin, Röda havet och fick skador på botten och förlorade en propeller.

2021 10 17. Ankom Port Sudan där fartyget förklarades "total constructive loss"

2022 01 07. Såld till Olivia Navigation Ltd, Mumbai, Indien. Satt under St Kitts & Nevis flagg, hemmahamn Basseterre.

2022 02 18. Ankom Chittagong roads, Bangladesh ankarplats.

2022 02 22. Kördes fartyget upp på stranden. 

M/S TRAVEMÜNDE.

M/S NJEGOS.

M/S TREGASTEL.

M/S TREG.

M/S ST CLAIR.

  

M/S BARAKAT.

M/S NOOR.

Tillbaka till GT-Linien.

Tillbaka till Prekookeanska Plovidba.

Tillbaka till Brittany Ferries.

Tillbaka till Sally Line.

Tillbaka till Truckline Ferries.

Tillbaka till P&O Scottish Ferries.

Tillbaka till Baaboud Shipping.

© 2022 faktaomfartyg.