M/S ULSTER PRINCE.
Byggd 1967 av Harland & Wolff Ltd, Belfast, Nordirland.
Varvsnummer. 1667.
Dimensioner. 114,97 x 16,50 x 4,10 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 4270/ 2115/ 1389.
Maskineri. Två 12-cyl, Pielstick Crossley Premier Engines ltd, dieslar.
Effekt. 5371 kW.
Knop. 17,0.
Passagerare. 1311.
Hyttplatser. 568.
Bilar. 230.
IMO. 6622587.
Systerfartyg. ULSTER QUEEN.
1966 10 13. Sjösatt. Levererades 6 april 1967 till Belfast Steamship Co., Belfast, Nordirland. 1967 04 19. Insatt mellan Liverpool - Belfast. 1971 10 01. Övertog P&O trafiken. 1978 09 21. Registrerad för P&O Ferries Ltd, Belfast, Nordirland. 1981 11 07. Sista dagen i trafik mellan Liverpool - Belfast. 1981 12. Upplagd i Oostende. 1982 08 27. Såld till Panmar Ferries Services, Nicosia, Cypern. Omdöpt till LADY M. 1982 09. Avgick Oostende mot Medelhavet. 1983 06 19 - 1983 10. Insatt för Marlines mellan Patras - Igoumenitsa - Ancona. 1984. Såld till Varsity S.A., Panama. Omdöpt till TANGPAKORN. 1984. Insatt mellan Hongkong - Kina. 1986. Omdöpt till LONG HU. 1988. Såld till Shun Tak Enterprises, Macau. Omdöpt till MACMOSA. Insatt mellan Macau - Taiwan. 1995. Såld till Hellenic Mediterrean Lines, (Registrerad Aquila Maritime Services Inc. Panama). Omdöpt till NEPTUNIA. 1995. Utchartrad till Neckar Reisen. Insatt mellan Bari - Cesme. 1995. Insatt för HML. 1995. Registrerad för Panther Marine Corp., Panama. Omdöpt till PANTHER. 1995. Insatt för Hellenic Orient Lines mellan Bari - Cesme. 1995. Upplagd i Eleusis. 1996. Insatt mellan Patras - Igoumenitsa - Brindisi. 1998. Upplagd i Pireus. 2000 06. Utchartrad till Superferries. Omdöpt till VATAN. Insatt mellan Cesme - Brindisi. 2000. Registrerad för Manar Marine Services Inc., Panama. Omdöpt till MANAR. 2001. Insatt för Al Thuraya Marine Service Co, LLc, Dubai 2001 02 12. Insatt mellan Port Rashid - Umm Qasr, Irak. 2004 03. Såld till upphuggning i Indien. 2004 03 03. Ankom Alang, Indien. |
M/S ULSTER PRINCE.
M/S LADY M.
M/S TANGPAKORN.
M/S MACMOSA.
M/S NEPTUNIA.
M/S PANTHER.
M/S VATAN.
© 2021 faktaomfartyg.