M/S VALENCAY.
Byggd 1965 av Les Chantiers de l' Atlantique, Nantes, Frankrike.
Varvsnummer. E23.
Dimensioner. 105,01 x 17,07 x 3,96 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 3430/ 977/ 668.
Efter ommättning 1985. GT/ NT/ DWT. 2963/ 1400/ 668.
Maskineri. Två 6-cyl, Pielstick dieslar.
Effekt. 9235 kW.
Knop. 21,0.
Passagerare. 1200.
Hyttplatser. 46.
Bilar. 140.
Lastmeter. 288.
IMO. 6508157.
Systerfartyg. VILLANDRY.
1964 10 05. Kölsträckt. 1965 02 06. Sjösatt. 1965 06 18. Ankom Dieppe. Levererades 21 juni 1965 till Société Nationale des Chemins de Fer Francais, Dieppe, Frankrike. 1965 07 13. Insatt mellan Dieppe - Newhaven. 1974. På hösten, upplagd/ reservfärja för lederna Calais - Dover/Boulogne - Folkestone. 1975 11 26 - 1976 01 19. Insatt mellan Calais - Folkestone. 1977 09. På hösten ombyggd för att kunna få plats med mer långtradare. 1978 02. Åter i trafik efter ombyggnad. 1984 02. Sista dagen i trafik mellan Dieppe - Newhaven. 1984 09. Upplagd i Calais. 1985. Såld till Strintzis Lines S.A. Pireus, Grekland. Omdöpt till EPTANISOS. 1985. Insatt mellan Rafina - Andros - Tinos - Mykonos. 2000 05. Såld till Ventouris Ferries, Pireus, Grekland (Registrerad för Northern Med. Shipping Corp). Omdöpt till POLLUX. 2000 05. Insatt mellan Bari - Durres. 2003. Överförd till Panama flagg. Omdöpt till POLLUX I. 2003 11. Såld till Pakistanska upphuggare. 2004 03 17. Ankom Gadani Beach, Pakistan. |
M/S VALENCAY.
M/S EPTANISOS.
M/S POLLUX.
M/S POLLUX I.
Tillbaka till Strintzis Line/Blue Ferries.
© 2021 faktaomfartyg.