S/S VERA.

Byggd 1903 av Laxevaags Maskin & Jernskips, A/S, Bergen, Norge.

Varvsnummer. 68.

Dimensioner. 64,80 x 9,97 x 3,84 m.

Maskineri. En trippel ångmaskin.

Effekt. 650 hk.

Knop. ?.

RN. 7404.

IDno. 1140691.

Levererades i december 1903 till Carl Konow, Bergen, Norge.

1917. Beslagtogs av The shipping controller, London, UK.

1919. Återlämnad till Carl Konow, Bergen.

1922. Registrerad för A/S D/S Vera, Bergen, Norge.

1926. Överförd till A/S D/S Vera II, Bergen, Norge.

1927 11. Såld till Axel Ingemansson, Kristinehamn. Omdöpt till GULLI.

1928 03. Såld till Rederi AB Banana (Sven Salén), Stockholm. Omdöpt till SIGRID MATTHIESSEN.

1936 12 06. Gick fartyget på grund utanför Garpens fyr. Man vart tvungen att släcka pannorna eftersom fartyget tog in vatten.

1936 12 07. Ankom BELOS och försöka dra loss fartyget.

1936 12 12. Kom fartyget loss och bogserades till Grimskär för undersökning, därefter bogserades in till Kalmar.

1937. Bogserad till Oskarshamns varv, Oskarshamn, där fartyget först förklarades icke iståndsättlig. Dock hade Sven Salén en annan uppfattning och fartyget reparerades.

1937 04. Åter i trafik, registrerad för Rederi Ab Jamaica, Stockholm.

1940 05 10. Låg fartyget i Rotterdam när staden utsattes för ett bombangrepp och fick skador, samt fyra besättningsmän skadades.

1945 08. Avgick Rotterdam efter reparation.

1946 09. Såld till Rederi Ab Tern (Axel Hansson), Västervik. Omdöpt till MARIA HANS.

1947. Såld till Rederi Ab Suecia (Pehr Santesson), Ystad. Omdöpt till YLVA.

1948 09 04. Såld till Rederi AB Wirgo, Stockholm.

1951 08. Såld till Maskinaffären Generator, Göteborg för upphuggning.

1951. Vidaresåld till British Iron & Steel, Co, England för upphuggning.

1951 09 10. Ankom Blyth på sin sista resa.

S/S SIGRID MATTHIESSEN.

Tillbaka till Salén.

© 2021 faktaomfartyg.